"Klasikas" vilnī - Jura Āzera un Guntara Freiberga koncertprogramma Texture of groove, kas festivāla "Arēna" ietvaros izskanēja VEF Kultūras pils kamerzālē 27.oktobrī.

Pulsējošas emocijas un pārsteidzošas ritma spēles, ekspresija un profesionāla meistarība - tā varētu raksturot koncerta Texture of Groove atmosfēru.

Divi izcili mūziķi, perkusiju meistari – Juris Āzers un Guntars Freibergs. Juris Āzers šobrīd studē Berlīnes Hansa Eislera Mūzikas augstskolā, regulāri uzstājas laikmetīgā ansambļa unitedberlin sastāvā, kura mākslinieciskais vadītājs ir pasaulslavenais diriģents Vladimirs Jurovskis. Guntars Freibergs mācījies Lincas Antona Bruknera Universitātē, Briseles Karaliskajā Mūzikas konservatorijā, kā solists uzstājies ar orķestriem Latvijā, Krievijā, Vācijā, Bulgārijā un Čehijā. 2014.gadā Latvijā kopā ar domubiedriem dibinājis sitaminstrumentu ansambli Perpetuum Ritmico, kura sniegums 2016.gadā nominēts Lielajai Mūzikas balvai.

Programmā:

Alehandro Vinjao (Alejandro Viñao) (1951) - Arabesco Infinito marimbrai un vibrafonam

Londonā dzīvojošais argentīniešu komponists Alehandro Vinjao (1951) lielāko ievērību guvis ar saviem elektroniskās mūzikas opusiem un kompozīcijām sitaminstrumeniem, tomēr viņa radošajā katalogā rodamas arī orķestra partitūras un kamermūzikas darbi, kompozīcijas korim un skaņu celiņi filmām, opera un mūzika teātrim, arī multimediāli projekti un pat popmūzikas un rokmūzikas piemēri.

Kompozīciju Vinjao studējis gan dzimtajā Buenosairesā, gan Londonā, vispirms ar Britu padomes stipendiju (1976-1979) papildinoties Karaliskajā Mūzikas koledžā, bet pēcāk arī City University doktorantūrā. Kopš 1994.gada komponists ir ne vien Argentīnas, bet arī Lielbritānijas pilsonis.1980. gados darbojies leģendārajā mūzikas un akustikas izpētes centrā IRCAM Parīzē, viņš īpaši ieinteresējās par interpolācijas tehniku, kas izmantota vairākās viņa kompozīcijās. Tāpat būtiska skaņraža radošajā darbībā ir interese par ritmu kā mūzikas vadošo dzinējspēku. Vinjao kompozīcijas skanējušas visā pasaulē, kā arī izpelnījušās vairākus apbalvojumus, tostarp arīdzan prestižo Prix Ars Electronica balvu.

Kompozīcija Arabesco Infinito tapusi 2006.gadā. Doma uzrakstīt arabesku vibrafonam un marimbai Vinjao radusies, klausoties kā viņa dēls Mateo vingrinās klavierspēlē un apgūst Kloda Debisī Otro arabesku.

Alehandro Vinjao - Khan Variations marimbai solo

Iedvesma Khan Variations smelta, gadiem klausoties leģendāro pakistāniešu dziedātāju, četrās oktāvās dziedošo Nusratu Fatehu Ali Hānu (Nusrat Fateh Ali Khan) un viņa pārstāvēto islāma mistiķu mūziku, dēvētu par Kavali jeb Qawwali.

Alehandro Vinjao - Colours of a Groove (2. daļa no cikla Book of Groovs) divām marimbām

Cikls Book of Grooves divām marimbām komponēts 2011. gadā, četrās daļās radoši pētot un atkodējot tā dēvētā grūva būtību. Autors šo fenomenu raksturo kā dzinējspēku, kas sakņojas atkal un atkal atkārtotā ritma paternā.

Edisons Deņisovs - Schwarze Wolken / "Melnie mākoņi" vibrafonam solo

Schwarze Wolken jeb “Melnie mākoņi” ir pirmā daļa no viņa cikla “Trīs skaņdarbi sitaminstrumentiem”, kas aizsākts 1984. un pabeigts 1989.gadā. Impresionistiskā miniatūra, kas smalki glezno lēni slīdošus un mainīgus mākoņus, rakstīta vibrofonam – instrumentam, kura tembru Deņisovs raksturojis kā ļoti īpašu un poētisku.

Alehandro Vinjao - Dance Groove Drifting (4.daļa no cikla Book of Groovs) divām marimbām

Avners Dormens (Avner Dorman) (1975) - Udacrep Akubrad 2 marimbām un sitaminstrumentiem

Avnera Dormena daiļradē atbalsojas ietekmes no dažādās zemēs un kultūrās sakņotām pieredzēm – dzimtās Izraēlas kolorītie ritmi un melodijas oriģināli savijas ar neoromantismā sakņotu estētiku, interese par Indijas klasisko mūziku koķetē ar kaislību pret džezu, bet modernisma vēsmas sastopas ar atblāzmām no popmūzikas.

2001. gadā komponētais skaņdarbs Udacrep Akubrad sākotnēji rakstīts diviem sitaminstrumentālistiem, bet 2003. gadā ieguvis jaunu veidolu, esošās partijas kuplinot ar kamerorķestra skanējumu. Kā iedvesmas avotus komponists te izceļ gan Vidusjūras reģionā sakņotu tautas mūziku, gan Tuvo un Tālo Austrumu tradicionālo mūziku, tāpat arī minimālismu un mūsdienu skaņu mākslas svaigākos jaunatklājumus.