25. februārī koncertzālē "Cēsis" notika atkalsatikšanās ar izcilo Trio Palladio – vijolnieci Evu Binderi, čellisti Kristīni Blaumani un pianistu Reini Zariņu, kurus kopā dzirdēt nenākas bieži. Šoreiz viņi klausītājiem piedāvāja emocionālu programmu ar zīmīgu nosaukumu "Dumkas" - Mečislava Veinberga un Antonīna Dvoržāka skaņdarbus, kā arī poļu komponista Zigmunta Krauzes jaundarba "Elēģija"  pirmatskaņojumu.

Trio Palladio, kas 2018. gadā bija koncertzāles "Cēsis" rezidences mākslinieki, vienmēr raksturīgas ļoti pārdomātas programmas. Tāda bija arī 25. februārī ar nosaukumu "Dumkas", kas tulkojumā no ukraiņu valodas nozīmē "Domas".

“Šī programma ir mūsu reakcija uz pašreizējo karu, bezspēcīgs niknums par šo rūpīgo ļaunuma kultivēšanu un sāpes par katra kara bezjēdzību. Bet visi trīs mūsu izvēlētie komponisti arī rāda pāri šai tumsai stāvošu cilvēcīgumu, cilvēka iekšējo skaistumu, ticību gaismai un dzīvībai un prasmi jēgpilni dzīvot,”

atklāj Trio Palladio mūziķi.

Poļu komponista Zigmunta Krauzes jaundarbs klavierēm, vijolei un čellam Elēģija ir opuss, kas radīts īpaši šim koncertam un šim izcilajam mūziķu ansamblim: "Pirmoreiz tuvāk iepazināmies ar Krauzes mūziku 2018. gadā tieši koncertzālē "Cēsis", kad noslēdzām savu rezidences gadu ar viņa darbu "Kvartets Piedzimšanai", piedaloties klarnetistam Antonam Dresleram. Krauzes mūzikas valoda ir ļoti neparasta, citāda, nekā varētu gaidīt, un arī iespaids, ko tā spēj atstāt uz klausītāju un izpildītāju, ir pārsteidzošs un paliekošs. Šī koncerta ierakstu aizsūtījām autoram, un viņš bija tik apmierināts ar tā lasījumu, ka piedāvāja tieši mums uzrakstīt kaut ko pavisam jaunu. Kopš šī dāsnā piedāvājuma esam pārdzīvojuši pandēmiju, Krauzem šogad aprit jau 85, taču viņš joprojām ne vien komponē, bet pats kāpj uz skatuves kā koncertējošs pianists. Šo nervu, šo nopietno mērķtiecību un nepastarpināto spēku var skaidri just arī viņa jaundarbā "Elēģija", kurš arhetipiskā valodā izsakās par kara sāpēm un bezjēdzību. Mēs esam pagodināti, ka drīkstam pirmatskaņot šo darbu, un tā ir laime, ka tas var notikt atkal tieši koncertzālē "Cēsis"!”

Līdzās Krauzes refleksijai uz notikumiem Eiropā un pasaulē programmā bija likts Mečislava Veinberga Klavieru trio op. 24, kas radīts 1945. gadā, autoram esot piespiedu kārtā šķirtam no savas poļu ebreju ģimenes, taču dziļi sirdī nojaušot tuvojošos traģēdiju. 1919. gadā Varšavā dzimušais komponists 1939. gadā nonāca Padomju Savienībā, kur totalitārisma apstākļos sarakstīja virkni dziļu un skaudru darbu.

Koncertu noslēdza Antonīna Dvoržāka Ceturtais klavieru trio op. 90 ("Dumkas").