Ik dienu ap mums ir neskaitāmas informatīvās norādes, zīmes, kas mūs vada, virza un palīdz atrast to, ko meklējam. Uz ielas, veikalā, koncertzālē, stacijā, lidostā. Mēs tās uztveram kā daļu no apkārtesošās vides. Tas ir navigācijas dizaina uzdevums – palīdzēt atrast to, ko meklējam, un lai šī ceļa meklēšana ir mums droša un saprotama. Kā tas tiek veidots?

Par to raidījumā “Kāpēc dizains?” pirmdien pulksten 9:05 stāstīs Austrālijas dizaina studijas DotDash izveidotāji, dizaineri Despina Makris (Despina Macris) un Marks Ross (Mark Ross), kuri strādājuši arī pie navigācijas dizaina olimpisko spēļu norises vietās.

Despina Makris un Marks Ross strādā ar projektiem vismaz desmit dažādās nozarēs: veselības aprūpē, publiskajā un pilsētvidē, kā arī lielu pasākumu norisē –“Dotdash” ļoti aktīvi piedalījās Sidnejas 2000. gada olimpiskajās un paralimpiskajās  spēlēs, un kopš tā laika uzņēmums ir arī konsultējis turpmākās spēlēs Atēnās, Pekinā, Londonā un Sočos.

“Cilvēku pamatvajadzības mūsdienās joprojām izpaužas ceļa, virziena meklēšanā. Zināšanas par to saistītas arī ar drošu, saprotamu vidi.

Būtiska informācija par savu atrašanās vietu nepieciešama arī tāpēc, lai mazinātu satraukumu vietās, kurās tas potenciāli var veidoties. Tāpēc arī ir svarīgi saglabāt sabiedriskumu un kopienu, jo mēs nedzīvojam atrauti no citiem,” saka Marks Ross.

Navigācijas dizains ir svarīgs gan pilsētvidei, gan tiem uzņēmumiem vai institūcijām, kurās nonāk daudz cilvēku vai kuras organizē lielus pasākumus. Tas nav viegli, un bieži mēs saskaramies ar to, ka izvietotās informatīvās zīmes ir sarežģītas, neskaidras un nepalīdz mums atrast meklēto.

“Mēs meklējam ceļu un informāciju lielu pilsētu centros, plašās sabiedriskā transporta stacijās, slimnīcās un universitāšu pilsētiņās,” stāsta Marks.

“Galvenais šīs informācijas uzdevums ir nodrošināt zināšanas. Jūs sākat savu ceļu, tad gūstat apliecinājumu, ka virzāties pareizā virzienā, un tad – ka esat sasniedzis savu galamērķi.

Šis cikls var būt svarīgs nelielos attālumos pazīstamā pilsētā vai kā viena no daudzām tādām epizodēm garā ārvalstu ceļojumā. Šo informāciju varam saņemt visdažādākajos veidos – meklējot ceļu maršrutu mājaslapās, pētot karti vai aplikāciju, prasot padomu uz ielas, lasot brošūras. Tātad gan sarunās, gan attālināti mēģinot iepazīt meklējamo vietu.”