Pirmoreiz ēterā - skaņu ierakstu kompānijas Erato paspārnē klajā laistais franču pianista Bertrāna Šamajū jaunākais albums Ravel Fragments (Warner Classics, 2025).
2016. gadā mūziķa ieskaņotais visu Morisa Ravela klavierdarbu dubultalbums izpelnījās augstu autoritatīvā mūzikas žurnāla Gramophone novērtējumu, interpretāciju saucot par „elpu aizraujušām skaistuma atklāsmēm,” savukārt sadarbībā ar Francijas Nacionālo simfonisko orķestri un diriģentu Emanuelu Krivinu tapušais Šamajū albums ar Kamila Sensānsa Otro un Piekto klavierkoncertu 2019. gadā saņēma Gramophone "Gada ieraksta" balvu.
Par jaunajā albumā ieskaņoto pianists atklāj: „Ir pagājuši gandrīz desmit gadi, kopš es ierakstīju visus Morisa Ravela solo klavierdarbus – vai praktiski visus. Palika vien daži nepublicētie un pa kādam jaunības gadu opusam, ko biju nolicis maliņā, tostarp studiju laikā sacerēto fūgu virkni Romas balvas konkursam. Šo kompozīciju vietā biju priekšroku devis to darbu kopumam, ko t. s. „sankcionējis” pats komponists un kuri savā ārkārtējā izsmalcinātībā likās tik tuvi pilnībai! Ārpus visu klavierdarbu albuma bija palikušas arī pāris transkripcijas, ko bija veidojis pats Ravels: trīs fragmenti no baleta „Dafnīds un Hloja” un, par spīti daudzu pianistu godbijīgajai attieksmei pret šo opusu, arī „Valsis.”
Un jāteic, ka tieši „Valša” transkripcija izrādījās liela mīkla. Atšķirībā no versijas divām klavierēm, kas ir pilnībā nostrādāts darbs, versija solo klavierēm ir kā puzle: divās līnijkopās (kā tādā „skeleta”struktūrā) komponists fiksējis galvenos elementus bez milzīgā detaļu apjoma, kas piešķir skaņdarbam nenoliedzamu šarmu.
Tām Ravels atvēlēja trešo līnijkopu, taču bez norādēm uz atskaņojamām kombinācijām, kas tā vai citādi, bet tomēr būtu transkripcijas veidotāja pienākums. Varbūt Ravela mērķis bija praktiskās partitūras vienkāršots piedāvājums baleta mēģinājumiem vai arī – apzināti nepilnīgs aranžējums, it kā mudinot pianistu izdomāt, ko spēlēt, pašam. Tieši to arī šie pianisti dara, izvēloties, kuras no šīm komponista piedāvātajām papildnotīm tad nu iekļaut katra individuālajās versijās. Šī albuma ieceres izejas punkts bija vēlme mēģināt tikt galā ar šo izaicinājumu man pašam. Līdzās "Valsim" un fragmentiem no baleta „Dafnīds un Hloja” es gribēju arī realizēt dažas savas transkripcijas, izveidojot sava veida Ravela mūzikas antoloģiju, klavierdarbiem mijoties ar vairākiem viņam domātiem veltījumiem, ko dažādi autori komponējuši laika amplitūdā starp Ravela laiku un mūsdienām.
Visos šajos veltījumos un cieņas apliecinājumos saklausāmas Ravela „atbalsis” - vai tas būtu spāniskā kolorītā ieturētais Hoakina Ninjasa „Vēstījums Ravelam,” enigmātiskas lirikas caurvītā Šavjē Montsalvatžes „Elēģija", Artūra Onegēra neoklasiski spožais „Veltījums” vai Aleksandra Tansmana Prelūdija ar apburošām zvanu skaņām.
Citos skaņdarbos jaušanas atklātākas atsauces: karātavu nāves zvans Friderika Dirjē satraucošajā skaņdarbā "Visiem kritušajiem” vai Betsijas Žolā skaņdarbā „Zīmes” iekomponētajos motīvos no Ravela cikla „Nakts vīzijas”,
Salvatores Šarīno klavierdarbā „Nakts,” kas veltīts Friderikam Šopēnam, atrodama kolāža no Ravela darbu "Undīne" un "Skarbo" motīviem, kas, radot dzirdes halucinācijas iespaidu, it kā spēlējas ar mūsu atmiņu. Bet skaņdarbu virknes centrā ir pianista un Ravela uzticamā drauga Rikardo Viņjesa aizkustinoši romantiskais atmiņu mirklis ar nosaukumu „Spektrālais menuets”. No šiem „fragmentiem” bez patiesi oriģināliem komponista darbiem, esmu izveidojis sava veida Ravela portretu, kas ir manis paša pieticīgais ieguldījums 150. atceres gadā komponistam, kurš ir bijis man nenogurstošais ceļabiedrs kopš pašas bērnības.”
MAURICE RAVEL 1875-1937
1. Trois Beaux Oiseaux du paradis* (from 3 Chansons)
2. Danse légère et gracieuse de Daphnis
JOAQUÍN NIN 1879-1949
3. Mensaje a Ravel (from Cadena de valses)
MAURICE RAVEL
4. Chanson de la mariée*
(from 5 Mélodies populaires grecques)
SALVATORE SCIARRINO b.1947
5. De la nuit
MAURICE RAVEL
6. Fragments symphoniques de Daphnis et Chloé:
Nocturne – Interlude – Danse guerrière
ALEXANDRE TANSMAN 1897-1986
7. Prélude No.5 (Hommage à Maurice Ravel)
MAURICE RAVEL
8. Pièce en forme de habanera*
FRÉDÉRIC DURIEUX b.1959
9. Pour tous ceux qui tombent (Hommage à Maurice Ravel)
MAURICE RAVEL
10. La Valse
RICARDO VIÑES 1875-1943
11. Menuet spectral (à la mémoire de Maurice Ravel)
XAVIER MONTSALVATGE 1912-2002
12. Elegía a Maurice Ravel
BETSY JOLAS b.1926
13. Signets (Hommage à Ravel)
ARTHUR HONEGGER 1892-1955
14. Hommage à Ravel (from 3 Pièces)
MAURICE RAVEL
15. Scène de Daphnis et Chloé°
*Ar zvaigznīti iezīmētās ir Bertrāna Šamajū klavieru transkripcijas, ar aplīti – Morisa Ravela.
Raidījumā "Orfeja auss" šo albumu vērtēja pianists Edgars Tomševics un komponiste Linda Leimane.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X