Klausāmies ierakstus no albuma, kas nācis klajā salīdzinoši nesen un kurā Pētera Vaska Otro vijolkoncertu "Vakara gaismā" un poēmu "Vientuļais eņģelis" iemūžinājis vijolnieks Sebastiāns Borens (vijole), Minhenes kamerorķestris un diriģents Sergejs Bolhovecs.

Vijolkoncerta tapšanas iniciators bija Hugo Tičati, kurš ļoti gribēja, lai Pēteris Vasks uzraksta koncertu tieši viņam. Un Pēteris Vasks saka: "Saņēmos un rakstīju. Kovida gadā bija labi apstākļi darbam, nekur daudz nebija jābrauc, varēja apstāties, atcerēties, paskatīties atpakaļ, bet vēl svarīgāk – paraudzīties uz priekšu. Šajā koncertā galvenais nav tā rieta gaisma, kuras taču ik vakaru kļūst arvien mazāk. Te svarīgi konstatēt, ka ir kaut kas mūžīgs un nemainīgs. Man patiešām sagādāja prieku tas, ka iekšējā uguns nevis kļūst rāmāka un remdenāka, bet - gluži otrādi – viņa ir karsta, degoša. Nav tā, ka es speciāli izdomāju rakstīt mīlestības vēstījumu. Nē, es tā izjūtu šo tik skaisto pasauli. Te ir tā mūžīgā ilgošanās, kas ved augšup, uz augšu."

Šim vijolkoncertam ir trīs daļas. Pirmā un otrā seko viena otrai bez pārtraukuma. Interesanti, ka vienu brīdi otrajā daļā mēs saklausām it kā Lejaskurzemes tautasdziesmas "Nedomāju, necerēju" motīvu, un kāds gan brīnums, ka tāds parādās lejaskurzemnieka Vaska mūzikā!

Savukārt visam noslēgumā ir apskaidrības nogrieznis ar dzeguzes motīvu beigās harmoniski mierinošā Dodiēz mažorā. Pēteris Vasks saka: "Amatciemā, kur mūsu vasaras nams, daudz dzegužu. Brīnišķīgs putns!"

Tāds, lūk, ir koncerts par gaismu un mīlestību, kas nekad nebeidzas.

Sebastjans Borens ir šveicietis, vēl gados samērā jauns, jau diezgan labi atzīts gan Eiropā, gan citos kontinentos. Šajā sezonā viņš dodas turnejās ar Cīrihes kamerorķestri un Danielu Houpu, ar " Musikkollegium Winterthur un Heincu Holligeru. 

Borena kamermūzikas partneru skaitā ir Andreass Hefligers, Konstantīns Lifšics un klarnetists Reto Bjēri, vijolnieki Robijs Lakatošs un Dmitrijs Sitkoveckis, un altists Antuāns Tamestī un čellists Tomass Demenga un daudzi citi. Viņš ir diezgan aktīvs mūsdienu mūzikas jaundarbu pirmatskaņotājs, un Pētera Vaska Otrajam vijolkoncertam viņš devis pasaules pirmatskaņojumu. 

Viņa solo arī Pētera Vaska opusā "Vientuļais eņģelis". Tā pirmatskaņotājs bija Gidons Krēmers, un šī mūzika atkal aizved klausītājus pārdomu pasaulē, un šķietami nebeidzamo solo vijoles melodiju, kas uzvijas stipri plašos augstumos, balsta stīginstrumentu orķestris. Solo melodiju divreiz pārtrauc, to pārņem orķestris, un solo vijole pa to laiku izpaužas spriegās arpēdžijās, un beigās melodija izdziest un aizslīd nekurienē.