Šonedēļ raidījumā "Iztikas minimums" tiekas profesors, komponists Georgs Pelēcis un profesore, klavesīniste Ieva Saliete, lai vaļā vērtu vienu no unikālākajiem Johana Sebastiāna Baha opusiem – "Goldberga variācijas"!
"Jau ar pirmajām šī darba skaņām mēs ieejam tādā kā īpašā ideālajā bezgalīgā skaistuma anfilādē," sarunas gaitā atzīmē Georgs Pelēcis.
"Tas, kas rada to "Ak!" sajūtu, to anfilādi, ir ornamentācijas, un mans uzdevums kā interpretei ir salikt tās īstajās vietās. Kā jau Bahs teica: nospiest īsto pirkstu uz īstā taustiņa īstajā laikā," smaidot saka Ieva Saliete.
Bet ieskatu komponista daiļradē un opusa tapšanas kontekstā sniedz muzikoloģe Baiba Santa Vanaga.
***
Baroka laika izcilākajam komponistam Johanam Sebastiānam Baham veltīts "Iztikas minimuma" pagājušās sezonas 16. aprīļa raidījums, kad pieskārāmies komponista dzīvei un priekšplānā tika likta viņa leģendārā Tokāta un fūga ērģelēm reminorā, par ko sarunājās Kristīne Adamaite un Aivars Kalējs.
1685. gadā dzimušajam Johanam Sebastiānam Baham bija lemts kļūt par baroka mūzikas milzi un atstāt grandiozu nospiedumu pasaules mūzikas vēsturē. Bahs visu dzīvi pavadīja Vācijā – pretēji viņa vienaudzim Georgam Frīdriham Hendelim – un 1723. gadā apmetās uz dzīvi Leipcigā, kur bija Sv. Toma baznīcas kantors, un vēlāk – visu pilsētas baznīcu muzikālās dzīves norišu pārraudzītājs līdz mūža beigām 1750. gadā.
Baha daiļradē centrālā loma ir sakrālajai mūzikai, taču viņš radījis arī bagātīgu skaitu ērģeļmūzikas, instrumentālos koncertus, darbus klavesīnam, toskait hrestomātiskos "Labi temperētā klavesīna" sējumus un arī skaņdarbu, par ko runājam šoreiz – apjomīgās "Goldberga variācijas". Ar kataloga numuru [BWV] 988 šis opuss ir pēdējā daļa no viņa dzīves laikā publicētajiem sējumiem – "klavieru vingrinājumiem" [Clavier-übung].
Par darba tapšanas iemesliem klejo arī leģenda, kas parādās Johana Nikolausa Forkela biogrāfijā par Bahu: "Goldberga variācijas" esot radītas Saksijas augstmanim, grāfam Kaizerlingam, kuram bijusi slikta veselība un kuru mocījis bezmiegs. Tad nu šī mūzika – klavesīnista Goldberga izpildījumā – nomierinājusi un izklaidējusi grāfu bezmiega naktīs... Leģenda, visticamāk, tiešām ir tikai leģenda – Goldbergam, lai arī vienam no sava laika izcilākajiem klavesīnistiem, darba tapšanas laikā bija tikai 14 gadi, un partitūras sākumlapu (kas ir netipiski) nerotā veltījums.
Šis ir viens no retajiem opusiem, kurā Bahs izmantojis variāciju formu, un šī patiesi ir īsta variāciju laboratorija – darbu veido Ārija un veselas 30 tās variācijas...
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X