Šī nedēļa iesākās ar skumju ziņu – mūžībā devies brazīļu komponists un multiinstrumentālists Ermeto Paskvāls (1936–2025). Viņš bija arī mūzikas ierakstu producents, brazīļu mūzikas vēstnesis, kas savas tautas mūziku apvienoja ar džezu. Šajā raidījumā atcerēsimies ievērojamo mūziķi un personību, klausoties viņa mūziku un atskatoties uz paveikto.
Ermeto piedzima Brazīlijas rietumos, vietā, kur toreiz, 1936. gadā, nemaz vēl nebija elektrības.
Viņa pirmais instruments bija akordeons, kura spēles prasmi apguva no tēva, tad klāt nāca flauta, pirmā muzicēšana bija kopā ar ģimeni – tēvu un brāļiem. Pakāpeniski Ermeto savam apgūto instrumentu klāstam pievienoja klavieres, pūšaminstrumentus un perkusijas. Tas bija 1967. gads, kad kopā ar Airto Moreiru, Heraldo de Monti un Teo de Barrosu ieskaņotais albums atnesa Ermeto plašāku atpazīstamību un pavēra karjeras iespējas. Un tad nāca 1971. gads, kad Paskvāla sadarbība ar Mailsu Deivisu uznesa viņu vēl augstākās karjeras virsotnēs. Tas bija Mailsa albums “Live-Evil”, un brazīļu mūziķis komponēja un piedalījās trīs skaņdarbu ieskaņojumā.
Deivss toreiz par viņu teicu – Paskvāls ir pasaulē iespaidīgākais mūziķis.
Ermeto Paskvāls bija apguvis virkni mūzikas instrumentu, taču viņa zinātkāre un skaņas izpētes eksperimenti neapstājās pie klasiskajiem mūzikas instrumentiem – viņš muzicēja ar visdažādākajiem priekšmetiem, tostarp bērnu rotaļlietām, stikla pudelēm, ūdeni, zvaniņiem, sadzīves priekšmetiem un visu, ko vien varam iedomāties. Viņš radījis vairāk nekā 2000 kompozīciju un bija aktīvs līdz pat mūža nogalei –
vēl 2018. gadā tika izdots iepriekš ieskaņots albums, kas atnesa mūziķim Latīņu Grammy balvu – augstāko mūzikas apbalvojumu latino žanru mūzikā.
Un vēl pērn maijā Ermoto Paskvāls kopa ar kolēģiem izdeva albumu “Pra Você, Ilza”, ko mākslinieks veltīja savai sievai, ar kuru kopā bija vairāk kā 40 gadus.
Ermeto Paskvāls bija liela figūra Bralīzijas mūzikas dzīvē, un arī plašāk pasaulē. Viņš ietekmējis un iedvesmojis mūziķus, kas par savu sauc improvizētās mūzikas lauku. Viņš apliecina, ka mūziku var radīt ar jebkuriem mūzikas un ne-mūzikas instrumentiem, un eksperimentiem ļauties līdz pat sirmam vecumam.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X