Orests Silabriedis sarunājas ar pētnieku Denisu Hanovu par nule kā klajā laisto grāmatu “Pūderētie meli operas ložā”.

18. gadsimtā Eiropas kultūrtelpā itāļu opera kļuva par patiesi globālu parādību, izplešoties no Spānijas galma līdz Krievijas impērijai. Tā nebija tikai muzikāli dramatiskā māksla vai kosmopolītiskās publikas izklaide, bet arīdzan politisks ierocis un politisks vēstījums Eiropas galmos, ietērpts antīko vai izdomāto vadoņu tērpos un pūderētās parūkās. Šis mākslas veids tika izmantots kā resurss ideoloģiskajā cīņā par varu.

Šodienas ģeopolitisko krīžu un konfliktu laikmetā muzikālais teātris joprojām ir efektīvs propagandas līdzeklis ar kapacitāti veidot un apstiprināt politisko realitāti. Krievijas propagandas arsenāls ir risks šodienas Eiropas demokrātijai, kamdēļ situācija aicina domāt un diskutēt – no kurienes nāk šī režīma ideoloģiskie instrumenti un kāpēc opera joprojām ir daļa no politikas?

Vairāku gadu pētnieciskā projekta ietvaros Latvijas Mākslas akadēmijas Humanitāro zinātņu katedras vadītājs, profesors, kultūras vēsturnieks Dr. art. Deniss Hanovs un Latvijas Universitātes (LU) Teoloģijas fakultātes profesors, reliģiju pētnieks Dr. philol. Valdis Tēraudkalns analizēja 18. gadsimta Eiropas operas mākslu politikas vēstures kontekstā, iedziļinoties krievu galma retorikā un darbībās, kas centās leģitimēt carienes Elizabetes militāro apvērsumu 1741. gadā. Lekcijā grāmatas “Powdered Fakes. The Legitimacy of Elizabeth Petrovna in Russian Court Culture 1741–1761” (izdevniecība “Brill”, 2025) autori stāstīs par manipulatīvām praksēm Krievijas galma operā, tēmas izklāstam izmantojot plašu avotu spektru no Latvijas, Vācijas un Austrijas bibliotēkām un arhīviem.