"Klasika" piedāvā nelielu atskatu uz Siguldas Mākslu skolā "Baltais flīģelis" notikušajiem XII Starptautiskajiem latviešu jauno mūziķu meistarkursiem "Krustceles mūzikā", kuros mācībspēki un 102 dalībnieki no vairākām valstīm desmit dienas draudzīgā, neformālā gaisotnē lasīja un klausījās lekcijas, mēģināja un muzicēja solo, ansambļu, kora un orķestra meistarklasēs un ik vakaru uzstājās koncertos.

Anete Stuce un Gunda Vaivode 19. jūlijā pēc "Klasikas" meistarstundas tur ierakstīja dažus iespaidus, kuros dalījās komponiste un meistarklašu vadītāja Gundega Šmite, vijolniece un vieslektore Una Tone, vairāki jūsmīgi meistarkursu dalībnieki un visa pasākuma dvēsele, komponiste Dace Aperāne. Iespaidiem pievienotas mūzikas skices no noslēguma koncerta.

Gundega Šmite kompozīcijas meistarklasi Siguldā vada jau kopš 2008. gada. Atgādinot, ka meistarkursi kompozīcijā notiek katru otro gadu, Gundega sajūsmināti stāsta: "Šogad kompozīcijas meistarkursos piedalās rekordliels skaits dalībnieku – turklāt interesanti, ka piesakās arvien jaunāki cilvēki arī kompozīcijas klasē – piecpadsmit, sešpadsmit, septiņpadsmit gadus veci jaunieši, no kuriem daudziem šī ir pirmā saskaršanās ar kompozīciju – proti, līdz šim viņi mūziku rakstījuši "paslepus", paralēli savai specialitātei, bet nekad nav gājuši pie pedagoga.

Tad nu ļoti cenšos – turklāt sanāk gluži dabiski! – atrast pareizo malku radošajai ugunij.

Un, Dieva dēļ, neko neslāpēt.”

Gundega arī pastāsta, ka pirmo reizi Siguldas meistarkursos iekļauta tāda disciplīna kā laikmetīgās mūzikas kameransamblis, kas bijis galvenais meistarkursos tapušo jaundarbu pirmatskaņotājs. "Ik dienu notika intensīvs mēģinājumu process sadarbībā ar jaunajiem komponistiem – mūziķi bija ļoti pacietīgi interpreti, rēķinoties, ka partitūrās gandrīz ik dienu nāk dažādas korekcijas.”

Tikām vijolniece Una Tone, kura dzimusi Rīgā, bet jau 17 gadus dzīvo Ņujorkā, slavē gan Siguldu, gan jauno mūziķu meistarklašu norisi: „Kolosāli, fantastiski! Sigulda ir ļoti skaista, sakopta, pašai gribas spēlēt vairāk un labāk – kolosāli kolēģi, ieinteresēti bērni, prasmīgs administratīvais personāls un patiešām unikāla vide, lai cilvēks augstu muzikāli.”

Vienlaikus Una Tone atzīst: "Jaunie latviešu vijolnieki ir talantīgi, taču grūti iekustināt viņus emocionāli: latviešu jaunieši ir ļoti rezervēti, ļoti pieklājīgi. Kad spēlējam Lalo "Spāņu simfoniju", vajadzēja spāņu temperamentu – nudien, gandrīz vai uz galvas stāvēju, lai iekustinātu jauniešus..."

Visbeidzot, Gunda Vaivode iztaujā šo meistarkursu vadītāju, radītāju un dvēseli Daci Aperāni: "Sajūtas ir brīnišķīgas – jauniešiem ir burvīgs starojums, viņi strādā no rīta līdz vakaram, komponisti komponē savus jaundarbus, kurus iestudē kopā ar jaunajiem kamermūziķiem. Radusies sajūta, ka jaunā mūziķu paaudze būs itin spilgta – radoša un varoša. Mēs, pasniedzēji, paši jūtamies iedvesmoti. Jūtamies kā liela mūziķu ģimene.”

Dace atklāj, ka kopumā meistarklasēs piedalījušies 40 mācībspēki un 102 dalībnieki: "Ir daudz komponistu, vijolnieku, pianistu (šajā disciplīnā vien veseli pieci meistarklašu vadītāji!), 14 altisti, kas šai specialitātei nudien ir neparasts skaits, 12 čellisti, tāpat flautas, klarnetes, sitaminstrumentālisti. „Visi mirdz ar savām krāsām. Katrs te iemācās ko jaunu. Ļoti ceru, ka ikviens būs atradis savas muzikālās krustceles. Ir daži, kurus jau var pamanīt – jā, personība mūzikā jau sākusi spilgti veidoties.”

Meistarkursos piedalījušies audzēkņi no visām Latvijas mūzikas vidusskolām, turklāt lielākais skaits nācis no Emīla Dārziņa mūzikas vidusskolas.

Arī Dace slavē "Baltā flīģeļa" atmosfēru, Siguldu un nevairās ieskatīties nākotnē: "Šeit arī atzīmēsim Latvijas simtgadi – jau šobrīd jaunieši nāk ar idejām.”