Nākamnedēļ Rīgā, no 4. līdz 6. jūlijam, norisināsies ikgadējais RIXC Mākslas un zinātnes festivāls, kas šogad aktualizē mūsdienās tik populāro tēmu – "zaļš", tiecoties atklāt šīs krāsas un dzīvesveida simbola daudzās un dažādās šķautnes, viņpus ierastajiem priekštatiem.

“Zaļš” šogad RIXC festivālā tiek aplūkots kā krāsa, bioloģiska parādība, materiāls medijs, semantiska konstrukcija un ideoloģija.

Izstādes koncepciju par “zaļo” izstrādājis Parīzē dzīvojošais vācu biomākslas kurators un pētnieks – Jenss Hauzers (Jens Hauser). Kuratora Jensa Hauzera pētniecībā “zaļais” ir aktuāls jau vairāku gadu griezumā. Pētniecības projekta OU\/ERT ietvaros, kurators sistematizē dažādās zinātnes disciplīnās gūtās atziņas, tiecoties attīstīt jaunus veidus kā runāt par ekoloģijas jautājumiem.

Sadarbībā ar RIXC Festivāla kuratoriem Rasu Šmiti un Raiti Šmitu, Jensa Hauzers izstrādājis koncepciju par “zaļā” atmaskošanu, lai RIXC Mākslas un zinātnes festivālā šogad piedāvātu alternatīvu skatījumu uz pašlaik tik plaši izplatīto virspusējo “zaļā” izpratni un valodu...

Par festivāla koncepciju, norisi un galvenajiem akcentiem sestdienas rītā izvaicājam Rasu Šmiti.

"Izstādes tēma ir zaļš, bet mēs to gribam atmaskot – paskatīties uz zaļo no dažādiem aspektiem, lai pievērstu uzmanību tam, ka zaļais ne vienmēr ir tik ļoti zaļš," skaidro Rasa.

"Lai gan šī krāsa sen kļuvusi par tādu kā stereotipu, kas automātiski mums asociējas ar visu labo un veselīgo, vai tas vienmēr patiesi tā arī ir? Par to runās mūsu festivāls."

Kā zināms, mākslā zaļais nav pamatkrāsa. "Zaļā ir sarežģīta krāsa. Kaut vai gatavojot festivāla bukletus...

Pati būdama māksliniece, uzreiz sapratu, ka zaļais nu reiz būs tas, kuru noteikti nevarēsim sagaidīt visur vienādi nodrukātu, līdz ar to mēs par to vispār neuztraucāmies," smej kuratore Rasa Šmite.

"Bet tas, cik zaļais izskatās dažādi dabā... Mums ir māksliniece, kura izskaitļo mežu gada griezumā – izrādās, tas vairāk ir pelēks un brūns, nevis zaļš, ja kopīgi uzjaucam krāsu no ziemas līdz vasarai. Bet ja runājam par gaismas krāsu – tas ir pavisam cits stāsts. Piemēram, māksliniece Eva Marija Lopeza, kuras darbi būs skatāmi arī izstādē, saka, ka

viņu fascinējot pastaiga pa pilsētu tai brīdī, kad visi skatās futbola pārraides, jo visi logi ir zaļi no šī futbola laukuma...

Arī tehnoloģijās zaļā krāsa ir ļoti dominējoša. Visi pirmie monitori taču bija zaļi! Tā ka mums, mediju māksliniekiem, zaļais asociējas ar pašiem pirmajiem modernisma stila interfeisiem, kur ir melns ekrāns un zaļi burti."

Vairāk un plašāk - ierakstā!