Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA sadarbībā ar Turīnas Senās mākslas muzeju Palazzo Madama, pateicoties Borisa un Ināras Teterevu fonda un Itālijas Republikas vēstniecības Latvijā atbalstam, tika atklāta krāšņa Itālijas mākslas izstāde “Palazzo Madama. Itālijas māksla un amatniecība 6.–19. gadsimts”, aicinot aplūkot vairāk nekā simts spožus Itālijas dekoratīvi lietišķās mākslas paraugus.
Vērienīgā izstāde ietver dažādu Itālijas reģionu amatniecības darbnīcu un manufaktūru meistardarbus, īpaši izceļot vēlīno viduslaiku un augstās renesanses perioda mākslu, kas glabājas Turīnas Senās mākslas muzeja (Palazzo Madama) kolekcijā. Ekspozīcija piedāvā gūt ieskatu visos Itālijai nozīmīgākajos amatniecības veidos.
Te ieraugām gan pasaulē pazīstamo Murano stiklu, Venēcijas emaljas un dodžu dokumentu vākus, Lombardijas metālkalumus, Toskānas fajansu, Neapoles porcelānu, audumus un mežģīnes, Pjemontas mēbeles un arī kādu mūzikas instrumentu.
Reportāžā no izstādes atklāšanas tiekamies ar Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA vadītāju Daigu Upenieci, Palazzo Madama direktoru profesoru Džovanni Karlo Federiko Villu (Giovanni Carlo Federico Villa) un Palazzo Madama muzeja 16.- 19. gadsimta mākslas kuratori Kleliju Arnaldi di Balmi (Clelia Arnaldi di Balme).
Ekspozīcija tapusi ar Borisa un Ināras Teterevu fonda atbalstu un kļuvusi par vienu no kultūras notikumiem, svinot fonda 15 gadu jubileju. Izstādes atklāšanā uzzinājām mecenātes Ināras Teterevas iespaidus, kā arī mākslinieka un ilggadēja Rundālas pils direktora Imanta Lancmaņa viedokli.
Inta Zēgnere: Atverot zāles durvis, nokļūstam tādā pasaulē, kādu līdz šim vēl šajā telpā nekad neesmu sastapusi. Telpa ir pārvērtusies līdz nepazīšanai!
Daiga Upeniece: Pirmkārt, paldies Reinim Suhanovam un Dinai Suhanovai, kuri uztvēra ideju, ka mēs vēlamies ienest Palazzo Madama sajūtu šeit, mākslas muzejā “Rīgas Birža”. Mūsu zāle tam ir pateicīga ar savām skaistajām kolonnām, kas bieži vien, izstādes rīkojot, tiek uztvertas kā apgrūtinājums, ierobežojums. Šoreiz tās ir pilnīgi saspēli veidojošas.
Tas ir kā pārsteigums, ka mēs jūs pārcelsim projām uz Palazzo Madama.
Jūs it kā būsiet atnākuši uz “Rīgas Biržu”, bet tajā pašā laikā jūs nokļūsiet viņu gaisotnē, interjeros un, protams, priekšmetos, kas atceļojuši no greznās kolekcijas. Viņu kolekcijā ir 70000 darbu, un mēs no tiem esam atlasījuši vairāk nekā 100 priekšmetu, kuri ir vieni no atpazīstamākajiem viņu kolekcijā. Kā direktors, profesors Villa teica: “Es šobrīd eju savā muzejā un viesiem vēlos parādīt, kas ir manā muzejā. Aizeju līdz galvenajai zālei, kur uz podesta vajadzēja būt noliktam galdam, un tur nav, ir tikai kamīns”, jo galds ir šeit. Tā ir ar ļoti daudziem priekšmetiem. Viņi man atļāva ne tikai iepazīt krātuves, bet arī brīvi skatīties ekspozīcijās. Ļoti daudzi priekšmeti šeit ir no Palazzo Madama pastāvīgajām ekspozīcijām. Šāda veida kolekcija ir Londonā, Viktorijas un Alberta muzejā, ar mērķi parādīt amatniecību tās attīstībā, lai jaunās paaudzes mācītos saprast savas saknes un spētu to turpināt. Līdz šim varbūt mazāk zinājām, ka šāda analoga kolekcija ir arī Turīnā, Itālijā.
Izstādi ar mūsu Palazzo Madama kolēģiem divu gadu laikā esam izveidojuši, un kas kā dārga dāvana ir pieejama Rīgas skatītājiem.
Kad ieejam izstādē, pirmais objekts, kas mani ļoti piesaista, ir zeltainais šķīvis, kas burtiski mirdz kā saulē būtu nokļuvis.
Murano stikls. Kā parādīt Itālijas amatniecību, ja centrā nebūtu Murano stikla? Tā ir lieta, ko pazīst visa pasaule. Mēs šeit rādām Murano stiklu cauri gadsimtiem, kā tas ir mainījies, kā tas ir veidojies. Šeit ir tumši zili trauki, kur stiklam gandrīz nemaz nespīd cauri gaisma, kas ir no ārpuses apgleznoti, tas nozīmē, ka viņi ir divreiz dedzināti. Vispirms ir izveidots pats stikla trauks, pēc tam izveidots zīmējums un trauks ir vēlreiz likts apdedzināt, lai izveidotu šo krāšņo kompozīciju, kas ir trauku ārpusē. Šis lielais šķīvis jau attiecas uz 19. gadsimtu, kas ir īsts meistardarbs. Tas ir savīts stikls, kurā iekšā ir zelta putekļi. Jāsaka, viņi paši apzinās, ka viņi rada ne tikai utilitāras, bet arī skaistas lietas, jo šis šķīvis jau sākotnēji bija iestrādāts speciālā apzeltītā koka turētājā, tātad tas ir domāts dekoratīvai funkcijai.
Plašāk - audioierakstā.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X