Līdz 25. maijam Daugavpils Marka Rotko māksas centrā apskatāma austrāliešu fotomākslinieka Ralfa Kerles (Ralph Kerle) darbu izstāde "Netveramais cildenums". Uz plašāku sarunu "Klasikā" mākslinieku aicinājusi Inta Zēgnere.

***   

Ralfs Kerle: "…esot kajakā, esot ūdenī, esot krūmājā, esot dabā, notiek neparasta transformācija. Daba tevi apņem no visām pusēm, un tu neko ar to nedari. Vienkārši piedzīvo. Tas ir jāpieņem… Nereti, pirmoreiz ieraugot attēlu, kurš šķiet cienīgs kļūt par jaunu mākslas darbu, mēģinu to nosaukt. Dažreiz nosaukums atnāk pats, turklāt nekavējoties. Darba abstrakcija ir skaidra no pirmā acu uzmetiena un būtībā nosauc pati sevi. Citkārt nosaukuma piemeklēšana kļūst par īstu izaicinājumu. Reizumis mākslas darbs vienkārši atsakās atklāt nosaukumu, kas pienācīgi raksturotu tā saturu.

Mani darbi sastāv no fotouzņēmumiem, kuros atspoguļotas dabā sastopamās abstrakcijas. Abstrakcija, manuprāt, nav mākslinieka neapzinātas vizualizācijas akts, kā dažs varētu sacīt. Tas drīzāk ir autora neapzināto novērojumu rezultāts, kur attēls manifestē to, ko spējušas uztvert mākslinieka smadzenes. Pašreizējā sērija ir mans mēģinājums fiksēt šo neapzināto atlasi ar 21. gadsimta medija – digitālās fotokameras – starpniecību. Kad mans darbs ir galā, skatītājam jāveido pašam savi priekšstati par dabas veidojumos attēloto."

Demjens Smits, kurators, mākslas kritiķis: "Ralfs Kerle ir mākslinieks no Sidnejas Austrālijā. Viņa medijs ir fotogrāfija, bet galvenais izpētes objekts – Sidnejas ostas ūdensceļi, kurus mākslinieks izbrauc vienvietīgā kajakā. Dodoties kārtējā piedzīvojumā savas dzimtās pilsētas ūdeņu labirintā, Kerle izgaismo pasauli, kas metropoles izklaidīgajiem iedzīvotājiem ir gandrīz neredzama, kaut gan nemitīgi dejo un mainās turpat acu priekšā. Juteklisko formu plūdums un ūdens nepārtrauktā kustība ienes dzīvīgumu Kerles fotogrāfiskajos attēlos, dažkārt atgādinot 18. un 19. gadsimta gleznotāju krēslainās romantisma perioda ainavas, citreiz – atainojot nepārprotami jūrnieciskus skatus, kuros apdziedāta pilsēta lielo ūdeņu krastā.

Atgriezies uz cietzemes, Kerle ar aizrautību iegrimst attēlu atlasē un nebeidz sajūsmināties par to, kā un kāpēc uzmanību piesaista tieši tāds un ne citāds fotouzņēmums. Pēc autora teiktā, atslēga uz viņa darbu izpratni slēpjas pareidolijā. Jēdziens apzīmē īpašu psiholoģisku parādību – cilvēka smadzeņu tendenci saskatīt jēgpilnas struktūras tām piedāvātajā vizuālajā materiālā. Būtībā mākslinieka kameras objektīvā notvertais abstrakcijas lauks vedina skatītāju uztveres maņas un intuīciju rosinošā ceļojumā. Ja darbus uzlūko ilgstoši, to vizuālā valoda mainās un pāriet no tīras abstrakcijas uz tādu, kur saskatāmi atpazīstami taustāmās pasaules elementi."

***

Pirms pievēršanās fotomākslai Ralfs Kerle aktīvi darbojies Austrālijas mākslas ainā kopš divdesmitā gadsimta septiņdesmitajiem. 1979. gadā absolvējis Viktorijas mākslas koledžu, kur specializējies skatuves mākslā; ieguvis maģistra grādu radošajās industrijās. Plašu atpazīstamību dzimtenē iemantojis 80. gadu sākumā kā multimediālās performanču mākslas pionieris. Vienlaikus bijis arī Sidnejas teātra trupas vadītāja vietnieks. Sarakstījis un iestudējis laikmetīgo operu “Dvēsele” – vienu no pirmajām multimediju performancēm pasaulē –, kas pārstāvēja Austrāliju starptautiskajā izstādē “Expo 88”. Dibinājis pasākumu producēšanas kompāniju “Eventures” un turpmākos divdesmit gadus strādājis par tās radošo direktoru.

Specializējies lielformāta sabiedrisko un korporatīvo pasākumu rīkošanā, tostarp tādiem augstas klases zīmoliem kā Walt Disney, Rolls Royce un Foxtel. Divtūkstošo gadu sākumā sācis veidot un vadīt radošās meistarklases, ar kurām apceļojis visu pasauli. Turpmākos divdesmit gadus ieņēmis vairākus vadošus amatus – bijis ASV Radošās problēmrisināšanas institūta vadītājs, darbojies ASV Radošās izglītības fonda valdē un strādājis par inovāciju kouču Banfas mākslas centrā Kanādā. 2010. gadā iekļuvis IBM veidotajā pasaules simt labāko radošo līderu izlasē.

Izstādē skatāmā sērija ir sava veida atgriešanās – mākslinieks atkārtoti interpretē savus agrīnos multimediju darbus virzienā, kurš ar laiku transformējies par fotomākslu. Autora uzmanība koncentrēta uz dabā vērojamo un dabas radīto veidojumu fiksēšanu un konceptuālu pārstrādi par abstraktu mākslas fotogrāfiju. Ilggadēja pieredze radošajā darbā ir palīdzējusi autoram attīstīt savu individuālo māksliniecisko rokrakstu jeb personīgo “estētisko redzējumu”. Viņa darbi ir pārstāvēti daudzās privātās un korporatīvās kolekcijās Austrālijā, Ķīnā, Vācijā, Honkongā, Indijā, Japānā, Latvijā, Meksikā, Jaunzēlandē, Portugālē, Singapūrā, Apvienotajos Arābu Emirātos, Lielbritānijā un ASV.

(Teksts: rothkocenter.com)