Festivālam "Skaņu mežs" šogad aprit jau 15. gadskārta, tāpēc "Klasika" studijā aicinājusi festivāla direktoru Rihardu T. Endriksonu.

Saruna notiek 29. septembrī - un tieši šajā dienā Londonas mūzikas radiostacijā Resonance FM skan stundu garš raidījums par gaidāmo festivālu "Skaņu mežs". Lieliska publicitāte! "Mēs to darām jau trešo reizi pēc kārtas! Un jau trešo reizi pēc kārtas mūsu festivālu savā rudens nozīmīgāko festivālu apskatā ievietojis arī interneta žurnāls Electronic Beats - šoreiz tikām pieteikti savdabīgi, taču jāsaprot, ka deju mūzikas balastu no šīs programmas īsti nevajadzētu sagaidīt.

"Skaņu mežs" drīzāk ir iespēja iepazīt daudzus un dažādus interesantus mūziķus no avangarda muzikas pasaules. Taču žurnālā rakstītais liecina par kopējo klimatu eksperimentālās mūzikas pasaulē - un patiešām, rotaļas ar deju mūzikas kodiem ieņēmušas tajā grūti izskaidrojamu, taču liela mēroga ietekmi.

To, protams, var saprast, ka allaž interesanti gan kuratoriem - programmu veidotājiem - un klausītājiem ir eksperimenti ar popukultūru. Otrkārt, deju mūzikas funkcionalitāte eksperimentālās mūzikas pasaulei dāvina kaut kādu koncvencionālu paredzamību - ir grūti no tā atteikties.

Taču līdzīgi kā eksperimentālās mūzikas tirgū pagātnē ir vilnis ar metāla, meditācijas un new age, arī  eksperimentiem ar deju mūziku pienāks laiks beigties. Bet, vai tie beigsies pēc būtības un kuri festivāli to pamanīs pirmie, grūti spriest.

Taču nebīstieties, deju mūzikas draugi - arī šajā "Skaņu mežā" būs vismaz četri ritmiskās mūzikas koncerti, un nepārtrauksim strādāt arī ar "pagrīdes" deju mūziku."

Tāpat arī Rihards uzsver: "Ir arī citas galējības, ar ko šobrīd šī sfēra slimo - viena ir deju mūzika un tāda veida populisms, bet otra galējība ir idealizēt akadēmisko pasauli. Tā, it kā jebkuram eksperimentālās mūzikas festivālam būtu jābūt verificētam ar pietuvošanos šīs pasaules norisēm. Akadēmisko pasauli uztveram kā vienu no mūsdienu mūziikas nozīmīgajām sfērām, līdzvērtīgu trokšņu vai deju mūzikai, vai brīvajai improvizācijai, elektronikai. Arī šai pasaulei ir savas problēmas - gan ar populismu, gan infrastruktūru, gan ar to, kāda veida komponisti dominē simfoniskās mūzikas koncertu programmās.

Uzskatīt, ka eksperimentālās mūzikas glābiņš ir deju mūzika, ir nepareizi, tāpat kā uzskatīt, ka glābiņš nāk no akadēmiskās pasaules - naivi. Jāmeklē mazliet mazāk melnbalti līdzsvara balsti, ko arī mēģinām darīt.

Tāpēc mūsu programmā viena vakara ietvaros dzirdēsit gan kamermūziku, gan eksperimentālo hiphopu."