"Klasikā" iepazīstamies ar ko jaunu un nedzirdētu - ķīniešu pianistes Džaoji Lonas (Zhaoyi Long) ieskaņoto albumu "Harija Ores klavierdarbi: Austrumu un latviešu tautas melodiju iedvesmota mūzika", kas klajā nācis pavisam nesen neatkarīgās ierakstu firmas MSR Classics paspārnē un kas ir pirmais šāds Harija Ores mūzikas apkopojums.

Kā īsti izveidojusies ķīniešu mūziķes saite ar Latvijas komponistu? Lūk, ko lasām jaunā albuma ievadā: "1885. gadā dzimušais ebreju izcelsmes latviešu pianists, komponists un pedagogs Harijs Ore izglītojies Sanktpēterburgā pie Jāzepa Vītola un Anatolija Ļadova, bet pirmo reizi plašākai publikai Latvijā kļuvis pazīstams 1926. gada Dziesmu svētku laikā. Ore, aizrāvies ar austrumu kultūru, 1915. gadā sāk garu ceļojumu pa Austrumiem – no Ķīnas ziemeļaustrumu pilsētas Harbinas līdz Šanhajai. Sākot no 1921. gada viņš sāk dzīvi Honkongā un Makao, kur pavada vairāk nekā 50 gadu – līdz savai nāvei 1972. gadā.

Savas dzīves laikā Ķīnas dienvidos Ore sacer daudz dažādu skaņdarbu, ir atzīts augsta līmeņa pedagogs, māca neskaitāmus studentus un uzstājas visā Dienvidķīnas reģionā. Daudzi viņa skolēni kļuvuši par slaveniem pianistiem un komponistiem.

Harijam Orem ļoti patīk ceļot, viņš apmeklē daudzas Dienvidaustrumāzijas valstis: Filipīnas, Indonēziju, Singapūru un Malaiziju, kur rīko koncertus un sniedz meistarklases. Harija Ores kompozīcijas galvenokārt radušās viņa jaunības gados – pēc apmešanās Honkongā un Makao.

Līdzās mūzikai, ko viņš radījis, balstoties Austrumu tautu mūzikā, Ore komponējis arī latviešu tautas dziesmu intonācijās sakņotus skaņdarbus, tostarp Pirmo un Otro rapsodiju, arī Bagateles. Krasā pretstatā austrumnieciskā stila darbiem tajos dominē Rietumu mūzikas tradīcijas, un tie tapuši tūdaļ pēc Latvijas neatkarības iegūšanas. Harijs Ore – latvietis ar izteiktām patriotisma jūtām – tajos paudis dziļu mīlestību un ilgas pēc dzimtenes.

Par spīti pilnskanīgajai mūzikai ziedotajai dzīvei, Ores pēdējie gadi rit vientulībā un nabadzībā. Tā kā viņam nav ģimenes, par viņu rūpējas skolnieki.

Harija Ores īpašā interese par austrumu, jo sevišķi Ķīnas mūziku, saistījusi jaunās ķīniešu mūziķes Džaoji Linas uzmanību. Viņa izpētījusi, apguvusi un šogad studijas MSR Classics paspārnē ierakstījusi komponista klaviermūzikas albumu.

Mūziķe dzimusi 1996. gadā Ķīnā, 2018. gadā ieguvusi mākslas bakalaura grādu Sjinghai Mūzikas augstskolā, pēc tam pārcēlusies uz ASV un ar īpašu stipendiju sākusi studijas Viktora Rozenbauma klasē Jaunanglijas konservatorijā, kur ieguvusi mūzikas maģistra grādu. Pēc tam saņēmusi stipendiju, lai mācītos Sinsinati Universitātē, kur šī gada aprīlī ieguvusi Mākslas doktora grādu mūzikā. Džaoji Lona ir starptautisku konkursu laureāte, uzstājas daudzviet ASV, Ķīnā un Itālijā, un viņu aicina spēlēt dažādos starptautiskos mūzikas festivālos.

Raidījumā skanošā Harija Ores mūzika:

"Lēdija un ziedu pārdevējs" no "Dienvidķīnas fantāzijas"

Piecas Dienvidķīnas tautas dziesmas op. 17: "Mūku lūgšana", "Rudens mēness, kas redzams no pils", "Lietus lāses, kas pil uz banānu koka lapām", "Izsalcis zirgs skandina zvanus" un "Izmisuma dziesma"

Divas Dienvidķīnas melodijas op. 18: "Divi tauriņi" un "Pērkons no skaidrām debesīm"

"Makao šūpuļdziesma"

Austrumu mūzikā balstītā koncertsvīta op. 23 – miniatūras, kas veltītas Japānai, Dienvidķīnai, Filipīnām un Indonēzijai.

Divas rapsodijas pēc latviešu tautas dziesmu motīviem – op. 6 un op. 7

Divas latviešu bagateles op. 21