Veram vaļā nacionālās skaņu ierakstu kompānijas SKANI pērn izdoto albumu, kurā saksofonists Aigars Raumanis, Valsts kamerorķestris Sinfonietta Rīga un diriģents Normunds Šnē ieskaņojuši Andra Dzenīša opusu Euphoria, Platona Buravicka Koncertu saksofonam un orķestrim "Plastmasas temperatūra", Lindas Leimanes darbu Ray-Bows un Rutas Paideres skaņdarbu Tempera.

Līdzās mūzikai - sarunas ar visiem četriem komponistiem!

***

Valsts kamerorķestris "Sinfonietta Rīga" izveidots relatīvi nesen – 2006. gadā. Šajā diriģentam Normundam Šnē un viņa vadītajam orķestrim rakstīto opusu izlasē iekļautie darbi ir vēl jaunāki – Rutas Paideres "Tempera" datēta ar 2012. gadu, Andra Dzenīša "Euphoria" komponēta 2017. gadā, Platona Buravicka koncertu saksofonam un kamerorķestrim "Plastmasas temperatūra'"Aigars Raumanis un "Sinfonietta Rīga" pirmoreiz spēlēja 2019. gadā, un togad Linda Leimane radīja arī skaņdarbu "Ray-bows", kura pirmatskaņojums notika 2021. gadā.

Piecpadsmit gadi – uz kultūras vēstures fona tas ir viens elpas vilciens. Taču patiesībā tas ir arī ļoti daudz – īpaši jau teātrī, kur piecpadsmit gadu laikā var mainīties pilnīgi viss. Kino un dejas mākslā, protams, tāpat. Un mūzika neatpaliek, ko parāda kaut vai apjomīgais kamerorķestrim Sinfonietta Rīga adresēto jaundarbu klāsts – šādā laika posmā agrākie jaunie, daudzsološie un izaicinošie modernisti kļūst par klasiķiem, viņiem pievienojas vēl nebijušas paaudzes komponisti, un tajā pašā laikā izrādās, ka vēl joprojām aktīvi strādā iepriekšminēto klasiķu skolotāji. Arī šādā kontekstā albumā pārstāvēto komponistu izlase ir zīmīga – divi no viņiem reprezentē 70. gados dzimušo avangardistu paaudzi, savukārt divi pārējie– autorus, kuri sevi spoži pieteica aptuveni tos pašus piecpadsmit gadus vēlāk.

Armands Znotiņš