Turpinot balles deju tēmu, šoreiz Ilga Auguste aicina iepazīt fokstrota vēsturi!

Balles un sporta deju skolotājs Dainis Liepiņš atklāj fokstrota dzimšanas fineses un tā evolūciju, vēstot gan par tā saknēm un atzariem, gan vēlākajām metamorfozēm.

Par fokstrotu latviešu akadēmiskajā un neakadēmiskajā mūzikā stāsta arī komponists, pianists Raimonds Pauls, diriģents Ilmārs Lapiņš, trompetists Zigurds Linde un komponists Arturs Maskats. Savukārt muzikologs Guntars Pupa meklē fokstrota ritmus Friderika Šopēna, Frančas Lehāra, Dmitrija Šostakoviča, Džona Adamsa un citu klasiķu mūzikā.

VĒSTURES LĪKLOČI

Dainis Liepiņš atklāj, ka fokstrots dzimis 19. gadsimtā, un tā pirmie svarīgākie paveidi bijuši t.s. tūsteps un vansteps (no angļu val. - two step un one step).

„Fokstrots dejošanu darīja pieejamu arī aizņemtajiem un modernajiem cilvēkiem, kuriem nebija laika apmeklēt deju skolas. Tā bija vienkārša soļošana. Gan vansteps, gan tūsteps "zemāko klašu" dejotājiem ļāva dejot brīvā manierē, kas robežojās ar necienīgu, pat muļķīgu manieri – pārveidotu satvērienu, kas atgādināja lāča apkampienu vai lidmašīnas spārnus,” intervijā „Klasikai” stāsta Dainis Liepiņš.

Runājot par fokstrota pirmsākumiem, Dainis min tā populārākos priekštečus, kuriem, izrādās, cieša saistība ar dzīvnieku pasauli: tītara solis, grizlija lācis, lapsas solis, ķengura lēciens, arī drebuļu deja, mīlētāju divsolis un vēl citas komiskas vai dzīvnieku dejas. „Daudzi tās uzskatīja par skandalozām, un īpaši neieredzēts tika tītara solis, kas atgādināja aizkaitināta putna kustības…”

Ilgu laiku fokstrots bijusi lēkājoša deja, kālab iemantojusi daudz ienaidnieku, līdz ASV dejas profesoru biedrība lēmusi, ka sākotnējā fokstrota lēkājošie soļi nav piemēroti dāmām, un palēcieni aizstāti ar graciozu pacelšanos un nolaišanos.

„Latvijā īpaši populārs ir lielais fokstrots un lēnais fokstrots, turklāt latviešu komponisti radījuši ļoti daudz izcilu lēnā fokstrota oriģinālmelodiju, kas diemžēl nav pazīstamas pasaulē. Visa deju sabiedrība par tām priecātos! Jo pasaulē tiek operēts ar sen apnikušām, visiem zināmām melodijām,” stāsta Dainis Liepiņš. Šajā sakarībā viņš atgādina PSRS laikos izdoto vinila plašu sēriju „Aicinājums uz deju”, kur visaugstākajā līmenī tika ieskaņota dažāda stila deju mūzika, izpelnoties sajūsmu ne tikai PSRS, bet arī ārzemēs.

Deju skolotājs stāsta, ka šobrīd pasaulē pazīstamākie un populārākie fokstrota paveidi ir marša fokstrots, pībodijs, naktsklubu lēnā deja un sacensību dejas – lēnais fokstrots un kviksteps.

Ja vēlaties uzzināt, kāpēc fokstrots tiek uzskatīts par visu laiku nozīmīgāko balles deju, kādas ir atšķirības starp fokstrotu, lēno fokstrotu un kvikstepu, kā arī to, kādas dejas uzskatāmas par fokstrota pēctecēm, ŠEIT klausieties Daiņa Liepiņa plašāku stāstījumu par fokstrota vēsturi!

FOKSTROTS UN LATVIEŠI

Visai liela pieredze ar fokstrotiem gan tos komponējot, gan atskaņojot, ir komponistam Raimondam Paulam. Tipisks lēnā fokstrota paraugs ir maestro sacerētā dziesma „Kūko, kūko dzeguzīte”.

„Savulaik fokstrots Latvijā bija ļoti populāra deja, galu galā - tā ir vienkārša dziesma vai melodija uz četri, un savulaik ar to aizrāvās milzumdaudz meistaru,” atklāj Raimonds Pauls.

Maestro Raimonds Pauls it labi atceras, cik populāri savulaik Rīgā bijuši arī deju kursi, kuros spēlējuši dažādi orķestri, savukārt apmeklētāju pulkā bijuši manāmi neskaitāmi inteliģences pārstāvji, ieskaitot slavenus gleznotājus. Intervijā "Klasikai" Pauls atklāj, kurš no viņiem tango soļus demonstrējis tik azartiski, ka slavenajai māksliniecei Večellai Varslavānei pamanījies salauzt ribas… 

Savs viedoklis par fokstrotu ir arī diriģentam Ilmāram Lapiņam: „Fokstrots man asociējas ar ballīšu spēlēšanu jaunībā: biju vēl Dārziņskolas audzēknis, un oficiāli to darīt, protams, nedrīkstēja, bet.. naudiņa bija vajadzīga visiem.” Viņš uzskata, ka fokstrota mode tomēr tā īsti nav mainījusies, un galvenās asociācijas, ko šī deja raisa - lapsveidīgie pārlēcieni, jautrība, nebēdnība un asums. Runājot par fokstrota ievīšanu akadēmiskajā mūzikā, diriģents kā spilgtus piemērus min Džordža Gēršvina darbus „Amerikānis Parīzē” un „Porgijs un Besa”, kā arī Kloda Debisī „Leļļu kekvoku”. 

Trompetists Zigurds Linde 70. gados Latvijas Radio bigbenda sastāvā piedalījies Daiņa Liepiņa pieminētās deju mūzikas sērijas „Aicinājums uz deju” visu piecu vinila plašu ieskaņojumos. Tas bijis Maskavas pasūtījums, tāpēc pieeja ieskaņošanas procesam bijusi īpaši nopietna un ritējusi pēc ļoti stingra reglamenta.

„Tika sagādāti neskaitāmi deju mūzikas paraugi pasaulslavenu deju orķestru ieskaņojumos. Klausījāmies, studējām, mācījāmies. Rezultātā ieskaņojām dažādu latviešu autoru dziesmu pārlikumus – tur bija gan Raimonda Paula, gan Ulda Lapsiņa un Ulda Stabulnieka dziesmas, pārliktas deju ritmā.” Ieskaņojumi saņēmuši augstu novērtējumu un komplimentus, ka latviešu veikums ne par matu neatpaliek no ārzemju ierakstiem.

„Fokstrots, pretēji tango smeldzei un nepiepildāmajām ilgām, man asociējas ar mažoru, dzīvesprieku, azartu – īstu jautrības mutuli,” stāsta komponists Arturs Maskats. Viņš sacerējis, šķiet, īsāko fokstrotu mūzikas vēsturē: nepilnu divu minūšu garais fokstrots skan Nacionālā teātra izrādē „Ideāls zaglis”.

Viņaprāt, fokstrots ir spilgts 20., 30. gadu estētikas simbols: „Tas personificē starpkaru sabiedrības noreibumu: cilvēki centās priecāties, dejot, Parīzē un Berlīnē valdīja bohēma. Šodien ne no šā, ne no tā fokstrots nerodas.”

FOKSTROTS UN KLASIĶI

Muzikologs Guntars Pupa pēta fokstrota daudzveidīgo klātbūtni pasaules klasiķu daiļradē. Izrādās, - arī Morisa Ravela pasaulslavenais „Bolero” lieliski skan fokstrota manierē!

Marša fokstrots labi saklausāms Franča Lehāra operetē „Jautrā atraitne” 20. gs. sākumā, bet pārdesmit gadus vēlāk Dmitrijs Šostakovičs padara to par pilntiesīgu koncertmūzikas sastāvdaļu. Te lielisks piemērs ir Pirmā džeza svīta, taču viņa temperaments un intuīcija tiekusies izlauzies un izdauzīties arī Pirmā klavierkoncerta finālā – sava veida fokstrotu fokstrotā. Tikām salīdzinoši klusināti, arī ironiski distancēti fokstrots iezadzies arī Kurta Veila „Trīsgrašu operā”.

Uz goda pjedestāla fokstrotu cēluši latviešu autori: Marģeris Zariņš kinofilmā „Pie bagātās kundzes” nostiprina hrestomātisku, latviešu kultūras kanonā iekļaujamu latviešu starpkara perioda fokstrotu, taču tiklab akadēmiski, cik populāri ir arī Ringolda Ores, Raimonda Paula, Ģederta Ramana un Romualda Grīnblata fokstroti.

No viņu krievu kolēģiem jāmin Georgijs Sviridovs un Alfrēds Šnitke. Arī Leonīda Desjatņikova daiļrade. Un neaizmirsīsim arī amerikāni, mūsu laikabiedru Džonu Adamsu!