Sestdienas rītu "Klasikā" sākam kopā raidījuma ciemiņu – Latvijas Leļļu teātra direktoru, režisoru Mārtiņu Eihi. Sarunā par teātra 80. jubileju, paveikto, iecerēto un apjausto, klāt baudot muzikālu rīta kafiju.

*

Liene Jakovļeva: Lai ko tu darītu, tev vienmēr būs līdzi arī apzīmējums "režisors" – sirdī, izglītībā tu tomēr esi režisors. Direktorus jau nekur tā īpaši neapmāca?

Mārtiņš Eihe: Direktorus, man liekas, apmāca vairāk (smejas) – arī dzīve. Tas mans gājiens uz direktora amatu zināmā mērā bija mērķēts aiz tā, ka mums ir vēl vairāk jāspēj pierādīt un rādīt, ka arī mākslinieki var vadīt šāda veida institūcijas. Ka mēs nedzīvojam tikai sapņos un vēl kaut kur, bet varam arī sastapties ar realitāti un tajā veidot izmaiņas.

Liene Jakovļeva: Saistībā ar Leļļu teātri, droši viens no taviem un jūsu kopīgajiem mērķiem ir lauzt iesīkstējušus stereotipus, piemēram, par to, ka leļļu teātris ir domāts tikai bērniem, ka leļļu teātrī ir aktieri, kas runā ķēmīgās bērnu balsīs un kustina lelles. Un šeit es ļoti uzmanīgi saku "lelles" nevis "lellītes", jo zinu, cik tu ļoti saausītos un sadusmotos, ja es vai kāds cits teiktu "lellītes". Saistībā ar cirku, šķiet, tas stereotips jau ir pagaisināts. Mūzikas pasaulē, piemēram, arī uz vokālajiem ansambļiem un koklētāju ansambļiem. Tas ir mainījies un sagriezis mūsu apziņā priekšstatus. Vai ir tā, ka jūs gribat tās durvis pavērt plašākas un ieaicināt Leļļu teātrī daudz vairāk un citādāku auditoriju?

Mārtiņš Eihe: Es nedomāju, ka mēs gribam lauzt, jo lietas jau ir notikušas. Piemēram, mana brālēna mamma bija koklētāju ansambļa "Spārīte" vadītāja, un "Spārīte" spēlēja Mocartu. Šīs lietas jau ik pa laikam parādās. Jautājums ir par to, kā to nostiprināt. Kā strādāt pie tā, lai tas saglabājas un lai mēs augtu, lai katrai nākošajai paaudzei nebūtu jāsāk no jauna stāstīt, ka kāda konkrēta lieta var darīt arī to, ko jūs negaidāt.

Ja mēs runājam par lellēm, man liekas, ka viens no priekšstatiem ir par to "leļļu kustināšanu", bet patiesībā lelle laba meistara rokās (un es ar šo domāju gan to, kas lelles izgatavo, gan to, kas viņas spēlē kā mūzikas instrumentus) – tu to nevari apgūt vienas vai pat divu sezonu laikā līdz pilnībai.

Tas ir nepārtraukts darbs, kuru tu dari. Tādā ziņā mums ir paveicies, ka mums ir gan pieredzējuši aktieri, kā Dace [Vītola], kā Santa [Didžus], un nāk klāt arī jaunie. Viņi izrādēs sastopas un var viens otram palīdzēt kādas lietas apgūt. Jaunie var nākt iekšā ar kādu jaunu impulsu un likt paskatīties uz lietām mazliet citādāk. Šī mijiedarbība kādā brīdī nonāk arī līdz skatītājiem, kaut vai tajās pašās pieaugušo izrādēs, kur tu vari darboties mazliet citādi, nekā tu to dari bērnu izrādēs.