Otrdiena, 2024. gada 19. marts
Vārda diena: Jāzeps, Juzefa
Apstiprinātas
ar VSIA „Latvijas Radio” 2021.gada 13.augusta
valdes lēmumu Nr.1-20/A1-7
VADLĪNIJAS VSIA „LATVIJAS RADIO”
DARBĪBAI ĀRPUS REKLĀMAS TIRGUS
I VISPĀRĪGIE NOTEIKUMI
1.1. Vadlīnijas VSIA „Latvijas Radio” darbībai ārpus reklāmas tirgus (turpmāk – Vadlīnijas) ir izstrādātas saskaņā ar Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu un to pārvaldības likumu (turpmāk – SEPLPL) un Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (turpmāk – NEPLP) Vadlīnijām sabiedrisko mediju darbībai ārpus reklāmas tirgus (turpmāk – NEPLP vadlīnijas), lai nodrošinātu VSIA „Latvijas Radio” (turpmāk – Latvijas Radio) saprotamu, caurskatāmu rīcības kārtību un vienotus principus attiecībās ar fiziskām un juridiskām personām, radot Latvijas Radio saturu, īstenojot projektus un nodrošinot pakalpojumus. Atbilstoši SEPLPL Pārejas noteikumu 5.punktam "Pēc Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes pilnīgas izveidošanas Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome nekavējoties nodod tai lietvedību, kas saistīta ar sabiedriskajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem, to pārvaldību un sabiedrisko pasūtījumu."
1.2. Vadlīnijas ir piemērojamas kontekstā ar Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumu, SEPLPL, Reklāmas likumu, Patērētāju tiesību aizsardzības likumu, Konkurences likumu, Negodīgas komercprakses aizlieguma likumu, Latvijas Radio Rīcības un ētikas kodeksu un citu normatīvo aktu prasībām.
1.3. Latvijas Radio piemēro šīs Vadlīnijas, lemjot par sadarbību ar valsts un ārvalstu publisko un privāto tiesību subjektiem, nevalstiskajām organizācijām un citām personām.
1.4. Sadarbības mērķis ir īstenot SEPLPL noteiktos izņēmuma gadījumus attiecībā uz līdzfinansējuma līgumu slēgšanu, līdzfinansējuma un sponsora norāžu, dažāda veida citu paziņojumu, kā arī VSIA “Latvijas Televīzija” veidotā satura pašreklāmas materiālu izvietošanu, sadarbību ar citiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem, kopprojektu veidošanu.
1.5. Vadlīniju noteiktie principi un izņēmuma gadījumi ir attiecināmi uz Latvijas Radio programmām, pakalpojumiem un veidotajām satura vienībām lineārajā apraidē, interneta (daudzplatformu) vidē un citiem ārpus ētera projektiem.
II LĪDZFINANSĒJUMS UN SPONSORĒJUMS
2.1. Latvijas Radio, darbojoties ārpus reklāmas tirgus, atsevišķos gadījumos var saņemt līdzfinansējumu un pieņemt sponsorējumu, ja tiek sponsorēts pasākums un tā ietvaros tiek veidots Latvijas Radio saturs.
2.2. Lemjot par sadarbību ar līdzfinansētāju vai sponsoru, Latvijas Radio līdztekus NEPLP vadlīnijās noteiktajam:
(NEPLP kritēriji redakcijā, kas ir spēkā šo Vadlīniju apstiprināšanas dienā:
vērtē un vadās pēc šādiem kritērijiem:
2.3. Sadarbības principi:
2.4. Norāžu izvietošana:
2.5. Latvijas Radio bez papildu saskaņošanas drīkst saņemt finansējumu un publicēt paziņojumus par partneriem vienīgi NEPLP vadlīniju minētajos gadījumos.
III INFORMATĪVI PAZIŅOJUMI PAR KULTŪRAS PASĀKUMIEM
3.1. Latvijas Radio programmās var izvietot informatīvus paziņojumus par kultūras pasākumiem, norādot kultūras pasākuma nosaukumu, norises vietu un laiku, kā arī informāciju par radošo komandu un dalībnieku sastāvu.
3.2. Vadlīniju izpratnē kultūras pasākumi ir izstādes, koncerti, teātra izrādes, vietējās filmas, filmu un citi festivāli, semināri, forumi, izglītības informācija, grāmatu atvēršana, dažādu žanru mūzikas, folkloras, deju, tautas mākslas un citi kultūras pasākumi, arhitektūras sasniegumu notikumi. Tāpat informācija par Latvijas arhīviem, muzejiem, nemateriālā kultūras mantojuma apzināšanu, kultūrizglītību, zināšanu pārnesi un tradīciju pratību šodienā, latvisko dzīvesziņu, lasītprasmi, literatūras izziņu un koptas latviešu valodas lietojumu u.c. ar kādu no kultūras apakšnozarēm (noteiktas Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.241 "Kultūras ministrijas nolikums") saistīti publiski komerciāli vai nekomerciāli pasākumi, neatkarīgi no to rīkotāja, kuri ir sabiedriski nozīmīgi un atbilst definētajiem sabiedriskā pasūtījuma mērķiem un uzdevumiem.
3.3. Lemjot par šajā sadaļā minēto paziņojumu izvietošanu, Latvijas Radio ņem vērā Vadlīniju 2.2. punktā noteiktos Latvijas Radio kritērijus, kā arī vērtē un vadās pēc šādiem kritērijiem to esošajā kārtībā:
3.4. Paziņojumu izvietošana:
IV SOCIĀLI PAZIŅOJUMI, SABIEDRISKAS NOZĪMES SLUDINĀJUMI, VĒSTĪJUMI, KURI SKAIDRO SATVERSMES PAMATVĒRTĪBAS, AICINĀJUMI UZ LABDARĪBU UN CITI AICINĀJUMI, KAS IR SABIEDRĪBAS INTERESĒS
4.1. Ņemot vērā Latvijas Radio nozīmi demokrātiskā valstī un lomu dažādu sabiedriski nozīmīgu problēmu aktualizēšanā un atainošanā, Latvijas Radio programmās atļauts izvietot sociālos paziņojumus, sabiedriskas nozīmes sludinājumus, vēstījumus, kas skaidro Satversmes pamatvērtības, aicinājumus uz labdarību un citus aicinājumus, kas ir sabiedrības interesēs, tie veicina sabiedrisko labumu un satur sabiedrībai vērtīgu vēstījumu.
4.2. Šajā sadaļā minētie paziņojumi Vadlīniju izpratnē ir paziņojumi un aicinājumi uz sociāli vēlamu uzvedību, kas saistīta ar personas un sabiedrības kopumā drošību un dzīves kvalitāti, medijpratību un finanšu pratību, demokrātiskas sabiedrības pamatvērtībām u.tml., un informācija par sociāla rakstura pasākumiem, kuru ienākumi no organizēšanas ievērojamā apmērā tiek izmantoti labdarības mērķiem. Bezpeļņas publiski pasākumi vai labdarības pasākumi neietver pasākumus, kas tiek organizēti reklāmas nolūkā, un pasākumus, kurus organizē politiskās partijas vai kustības, kā arī izglītības iestāžu, klašu un kādu citu kolektīvu salidojumus un citas līdzīgas sanāksmes.
4.3. Lemjot par šajā sadaļā minēto paziņojumu izvietošanu, Latvijas Radio ņem vērā Vadlīniju 2.2. punktu, kā arī vērtē un vadās pēc šādiem kritērijiem:
4.4. Paziņojumu izvietošana:
V PAZIŅOJUMI (SLUDINĀJUMI) PAR TIKŠANOS AR VĒLĒTĀJIEM
5.1.Paziņojumi (sludinājumi) par tikšanos ar vēlētājiem Latvijas Radio programmās izvietojami saskaņā ar Priekšvēlēšanu aģitācijas likumu un atbilstoši Latvijas Radio apstiprinātajam cenrādim, kas publicēts Latvijas Radio mājaslapā, NEPLP mājaslapā.
5.2. Paziņojumu par tikšanos ar vēlētājiem izvietošanu Latvijas Radio programmās un uzskaiti nodrošina Projektu vadības daļa.
VI LATVIJAS RADIO VEIDOTI PAZIŅOJUMI
6.1. Ņemot vērā Latvijas Radio kā sabiedriskā elektroniskā plašsaziņas līdzekļa misiju un uzdevumus, lakoniskā formā aktualizēt sociāli un sabiedriski nozīmīgas problēmas, kas pastāv vai varētu rasties nākotnē, Latvijas Radio veido un pārraida ēterā savus sociālos paziņojumus, sabiedriskas nozīmes sludinājumus un aicinājumus uz labdarību vai citus aicinājumus, kas ir sabiedrības interesēs.
6.2. Latvijas Radio paziņojumu izveides kritēriji un kārtība:
6.3. Paziņojumu izvietošana:
VII VSIA “LATVIJAS TELEVĪZIJA” (LTV) un LSM.LV kā LTV STRUKTŪRAS VEIDOTĀ SATURA MATERIĀLU PAŠREKLĀMA
7.1. LTV pašreklāmas paziņojumus Latvijas Radio izplata savā programmā bez saskaņojuma ar SEPLP, informējot par LTV programmu vai raidījumiem, vai citu saturu. Pašreklāma nedrīkst saturēt informāciju, kas ir plašāka par LTV programmas vai citu saturu, kas tiek radīts ārpus programmas ietvariem.
7.2.LTV pašreklāma nevar saturēt līdzfinansētāju/sponsoru norādes, bet tajā var izvietot norādi par sadarbības partneriem.
7.3.LTV pašreklāmas izvietošana:
7.4. Par darījuma veidu pašreklāmu izvietošanai un apjomu lemj Komisija sadarbībai ar parteriem.
7.5. Digitālās platformas Lsm.lv zīmolvārda popularizēšana ir LTV pašreklāma.
7.6. Šajā sadaļā minēto noteikumu izņēmums ir sabiedrisko mediju digitālās platformas Lsm.lv pieminēšana Latvijas Radio programmā, informējot auditoriju par vietu, kur atrodams Latvijas Radio vai Latvijas Radio un LTV kopīgi veidots saturs. Tādējādi tas netiek uzskatīta par LTV (Lsm.lv kā LTV struktūras) pašreklāmu.
VIII SATURA NODOŠANA ELEKTRONISKAJIEM PLAŠSAZIŅAS LĪDZEKLIEM
8.1. Latvijas Radio veidotā un pārraidītā satura nodošana bezatlīdzības lietošanā citiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem notiek Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.1 panta noteiktajā kārtībā, saņemot SEPLP atļauju.
8.2. Īpašos gadījumos, piemēram, valstī noteiktās ārkārtējās situācijas laikā, lai sasniegtu sabiedriski nozīmīgu mērķi, ar atsevišķu valsts pārvaldes institūcijas un/vai kapitāla daļu turētāja lēmumu var noteikt pienākumu nodot konkrētu saturu (piemēram, ziņas, informatīvi analītiskie raidījumi, dievkalpojumi, atceres raidījumi u.c.) bezatlīdzības lietošanā citiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem.
8.3. Latvijas Radio vai Partneris var iniciēt satura nodošanu bezatlīdzības lietošanā citam elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim, saņemot nepieciešamās atļaujas (pasākuma producents, SEPLP u.tml.), ja tas nodrošina Latvijas Radio veidotā satura auditorijas paplašināšanu, un Latvijas Radio tiek veidots un pārraidīts uz plašu sabiedrību orientēts nacionāla mēroga ekskluzīvs raidījums/projekts, piemēram, Vispārējie latviešu Dziesmu un Deju svētki, akcija Dod Pieci!.
8.4. Ja Latvijas Radio programmu saturu veidojis kā kopprojektu sadarbībā ar citu elektronisko plašsaziņas līdzekļi, kurš ar saviem resursiem samērīgā vai tam nozīmīgā apmērā ir līdzdarbojies konkrētā satura veidošanā, tad Latvijas Radio kopprojekta veidotājam var piešķirt tiesības bez atlīdzības izmantot radīto saturu izvietošanai tā programmās, piemēram, Latvijas Radio un LTV kopprojekts Kilograms kultūras.
8.5. Gadījumos, kad Latvijas Radio saturs tiek nodots bezatlīdzības lietošanā citiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem, Latvijas Radio ir tiesības prasīt samaksu par tehniskajiem un administratīvajiem izdevumiem, ja Latvijas Radio tādi rodas satura nodošanas procesā, saskaņā ar cenrādi vai atsevišķu izmaksu aprēķinu konkrētam gadījumam.
8.6. Latvijas Radio veidotais saturs atlīdzības lietošanā citiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem tiek nodots saskaņā ar cenrādi vai atsevišķu izmaksu aprēķinu konkrētam gadījumam, kā arī, ja nepieciešams, pēc atļauju (piemēram, retranslācijas atļauja) saņemšanas.
8.7. Satura nodošana lietošanā citam elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim nav attiecināma uz licencētiem satura projektiem un projektiem, kurus aizsargā trešo pušu autortiesības.
8.8. Latvijas Radio veidotā satura izmantošanas (licences) termiņš var būt uz laika periodu, kas nav ilgāks par 12 mēnešiem. Licence var tikt izsniegta vairākkārtīgi.
8.9. Lemjot par satura nodošanu citiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem, Latvijas Radio ņem vērā Vadlīniju 2.2. punktu, kā arī vērtē un vadās pēc šādiem kritērijiem:
8.10. Satura nodošanas un norāžu izvietošanas nosacījumi:
8.11. Par Latvijas Radio satura nodošanu citam elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim lemj Komisija sadarbībai ar partneriem, valdes locekle programmu attīstības jautājumos, kā arī nepieciešamības gadījumā citas pieaicinātās personas, izņemot šīs sadaļas 8.2.punktā minētajā gadījumā.
IX KOPPREJEKTU VEIDOŠANA
(Saskaņā ar SEPLPL 3.panta piecpadsmito daļu Sabiedriskie elektroniskie plašsaziņas līdzekļi sadarbojas ar komerciālajiem un nekomerciālajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem, kā arī citiem masu informācijas līdzekļiem un respektē to nozīmi demokrātiska plurālisma nodrošināšanā Latvijas informatīvajā telpā.)
9.1. Latvijas Radio veido kopīgus projektus ar citiem komerciālajiem un nekomerciālajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem, kā arī citiem masu informācijas līdzekļiem, fiziskām vai juridiskām personām (vai to struktūrvienībām), lai veicinātu visām pusēm izdevīgu sadarbību, kura paplašinātu kvalitatīva satura pieejamību Latvijas sabiedrībai, veicinātu sadarbību ar Latvijā vai ārvalstīs reģistrētiem masu informācijas līdzekļiem, kuri ievēro augstus mediju ētikas un profesionālos kritērijus. Sadarbības partneris nevar būt sponsors.
9.2. Latvijas Radio sadarbību ar citiem masu informācijas līdzekļiem veido, izvērtējot NEPLP Vadlīnijās noteiktos kritērijus,
(NEPLP kritēriji redakcijā, kas ir spēkā šo Vadlīniju apstiprināšanas dienā:
ar mērķi:
9.3. Latvijas Radio sadarbību īsteno šādā kārtībā:
pēc savas izvēles brīvi pieaicinot citu masu informācijas līdzekli, saskaņā ar atsevišķu lēmumu, kas balstīts uz Latvijas Radio Satura padomes, Inovācijas laboratorijas vai Latvijas Radio kanālu definētas nepieciešamības;
Izskatot iesniegtos piedāvājumus.
9.4. Norāžu izvietošana:
9.5. Latvijas Radio Partnerim kopprojekta veidošanā un izplatīšanā jāievēro šajā sadaļā aprakstītie norāžu izvietošanas nosacījumi.
9.6. Sadarbībā ar masu informācijas līdzekļiem veidotas satura vienības var izvietot gan sabiedrisko mediju, gan komerciālo mediju programmās un pakalpojumos, ievērojot SEPLPL normas par komerciālu paziņojumu ierobežojumiem sabiedriskajos medijos.
Pieteikums par paziņojuma pārraidīšanu Latvijas Radio: PIETEIKUMA VEIDLAPA