"Man gribētos radīt ko pārlaicīgu. Kaut ko, kas nepieder šim laikam, kas nav tam pienaglots, kaut ko brīvu. Man tas vienmēr bijis vissvarīgākais," prāto slavenā britu projekta Moloko soliste Roizina Mērfija (Roisin Murphy). Tieši viņa ir šīsreizes "Tīrkultūras" galvenā varone.

Svarīgākā skaņa

Skaņa ir diezgan sarežģīta lieta, ne? Nav tādas vienīgās, ar kuru spētu identificēties. Es jau varētu būt romantiska un atbildēt, ka tā ir mana tēva dziedamā balss, jo viņš vienmēr mājās dziedāja. Viņš prata simtiem dziesmu. Bet, ja jāatbild pavisam nopietni, ar Metjū Herberta piegājienu, tad jāsaka, ka es daudz dzirdu, man ir diezgan jūtīgas ausis. Daži saka – labākās ausis nozarē! (smejas)

Iedvesmas mūzika

Es teiktu, Sindija Šarmane mani ļoti krietni ietekmējusi. Iespējams, visvairāk no visiem pārējiem māksliniekiem. Atceros, pirmo reizi viņas darbus redzēju, kad man bija 14 gadi. Jutu, ka stipri varu identificēties ar viņas darbiem. Fantāzijas un iztēles ziņā tie bija gluži kā lomu spēles. Es biju viens no tiem bērniem, kas varēja noskatīties melnbaltu filmu vienā piegājienā un uzreiz pēc tam sākt jaunu. Mani aizrāva sievišķīgā arhetipi, bet es uzaugu pasaulē, kur tas, kas kotējās, bija diezgan feministisks. Tā laika feminismam nebija tādas šķautnes. Kad viņa uzradās, viņa tam tādu piešķīra, pilnībā to padarot par savu. Esot tāda tipa meitene, kāda biju, tas manī radīja lielu prieku, jo jutos tāpat.

Humors

Manuprāt, mūzika ir visa pamats. Kad runā tieši par mūziku – un nevis par skaņu kā tādu –, no visām mākslām tieši mūzika ir visneatkarīgākā. Mūzika ir nepieciešama māksliniekiem visās nozarēs. Mūzikai nav vajadzīga, piemēram, mode. Tai pat nav vajadzīga vizuālā māksla. Tā var dzīvot pati par sevi. Bet visiem pārējiem, rakstniekiem un tml., viņiem visiem jāklausās mūzika, lai radītu. (smejas) Mūzika ir pats pamats, tā ir kā vējš, kas visam pūš cauri. Radīt mūziku, tādēļ, ir privilēģija, jo tā ietekmē ikkatru.

Mana dihotomija vai tas, kas visu, ko radu, padara tādu nedaudz neveiklu, ir humors. Ja es no darbiem izņemtu humoru, iespējams tie nebūtu tik sarežģīti. Varbūt pat cilvēkiem labāk patiktu, bet man patīk sarkastiska asprātība.

Ja kaut kam trūkst asprātības, tas ir liels trūkums.

Mūsdienu mūzika

Mana atmiņa nav īpaši laba. Es neprotu intervijās ātri piesaukt vārdus - lūk, tas, tas un tas! Mana gaume īpaši neatšķiras no pārējiem. Man patīk Džeimss Bleiks, nesen apmeklēju viņa koncertu.

Jaunas kombinācijas, jauni veidi kā domāt. Metjū Herberts mūsdienu mūzika ir diezgan interesants kadrs. Esmu ar viņu kopā strādājusi, no viņa var daudz mācīties. Es visu laiku klausos house un deju mūziku, jo mans dzīvesbiedrs tās izpilda. Mājās tie žanri skan nepārtraukti. Viņam ir ierakstu kompānija. Pirmā lieta, ko viņš jebkad mūzikā izdarīja, bija šķīvju programmēšana deju albumam (smejas).

Jāsaka, ka mūsdienu māksla man īpaši nepatīk. Man mēdz būt grūti tajā iebraukt. Tam laikam ir daudz iemeslu. Es tai īpaši neuzticos. Mākslas pasaulē vissliktākais, ko esmu redzējusi… nekāda mode nestāv klāt tam ļaunumam, kas mīt glezniecībā. (smejas)

Mode

Dievinu Viktor & Rolf. Mums ir senas attiecības.

Mans tuvs draugs ir Kajs Kūna. Viņš ir ģēnijs. Jucis ģēnijs.

Man agrāk ļoti patika Garets Pjū, lai gan viņa jaunie darbi arī ir brīnišķīgi. J.W. Andersons, kad viņš prezentēja savu vīriešu modes klāstu pasākumā Fashion East. Viņš man uzreiz iekrita acīs. Pēdējā laikā esmu vairākkārt intervijās teikusi, ka mode vairs nav tāda kā agrāk, ka tajā nozarē vairs nedarbojos, turklāt es arī īpaši daudz jaunos darbus vairs nevalkāju – klipos valkāju retro. Uz skatuves mēdzu variēt ar maskām, kuras man uztaisīja Kristofs Kopinss, kas agrāk bija cepuru dizaineris un nodarbojās ar tēlotājmākslu. Vairs nesekoju līdzi jaunākajiem modes kliedzieniem. Nejūtos tā, kā tad, kad izlaidu albumu Hairless Toys. Tam albumam vajadzēja atrast savu vizuālo tēlu. Saprotams, pēc albuma Overpowered es nedaudz uztraucos… Par to, kā lai pieiet jautājumam - ko lai velku mugurā. Ilgs laiks pagājis. Tas bija jauks periods – rakāties pa skapi. Bija neiespējami atkal stingri satvert kādu ideju - kā tad, kad taisīju Overpowered. Kaut kādā ziņā es aizgāju uz pretējo pusi. Radīju jaunu tēlu.

Svaigums

Kā lai visam, ar ko nodarbojies, piešķir svaigumu? Vienmēr cenšos radīt kaut ko, kas liktu izsaukties: “Šis! Tas ir kaut kas neredzēts!” Tas droši vien ir kaut kas tāds, ko nevajag un varbūt nemaz nevar tīši izdarīt, tomēr es cenšos.

Progress

Ko nozīmē būt progresīvam? Būt drosmīgam, domāt skaidri. Tas ir īsākais ceļš uz lielisku ideju. Nevajag iet pa apkārtceļiem, klauvējot pie visām durvīm. Būt progresīvam nozīmē aizšvilpt taisni, visam cauri.

Kino

Man patīk kino. Viena no manām visu laiku mīļākajām filmām ir Night of the Hunter ("Mednieka nakts"), kuras režisors ir aktieris, kurš daudz studējis Šekspīru.

Man ļoti patīk filmas, kuru režisori ir aktieri. Es pati mēģinu režisēt savus mūzikas video, taču neesmu droša, kur tas mani aizvedīs, jo, protams, es pati tajos parādos.

Es cenšos sasniegt konkrētu mērķi. Tas mani nepadara par režisori. Tas ir kaut kas cits. Es zinu, uz ko esmu spējīga un es sev pašai, kā aktierim, lieku to izpildīt. (smejas). Nekādu pārsteigumu. Esmu simbiozē pati ar sevi.

Videorežija

No albuma dizaina fotogrāfijām radīju tēlu, kas kļuva par patstāvīgu personu. Viņa radās no kādas nekurzemes, kaut kur starp sešdesmitajiem un astoņdesmitajiem gadiem. Tēls iznāk no ēnām, no pagātnes skatītāja acu priekšā. Viņa ir pazudusi, ceļa atpakaļ nav, tādā kā trimdā. Viņa ir diezgan šika, bet nekādā ziņā no mūsdienām.

Mēģināju režisēt video klipus, izmantojot šādu tēlu, radot vizuālo atmosfēru. Cita starpā, diezgan līdzīgu tam tēlam, kas bija albumā Hairless Toys.

Jūtos tā, ka tas albums kļuva par īpašības vārdu, kas raksturoja kādu konkrētu stilu vai vizuālo estētiku. Jebkurā gadījumā, man tas ir diezgan abstrakti.

Dziesmas Exploitation video man padomā bija viena lieta, kuru gribēju izdarīt – apēst olu. Pārējais pakārtojās šai idejai.

Es daudz skatījos astoņdesmito gadu kino, aizņēmos dažas idejas un saliku to visu kopā kā kolāžu. Otrajā dziesmā bija mazāk atsauču, lai gan, ja man kāda jāmin, tad tās būtu Ingmara Bergmana filmas. Īpaši filma "Persona", jo gribēju, lai galvenais varonis sajūk prātā, kas viņa filmās notiek visu laiku! (smejas) Nākamajā dziesmā ceru izmantot vēl mazāk atsauču.

Bet mācīties no labākajiem ir labi!

Es skatos šīs brīnišķīgās filmas un mācos. Domāju – cik lielisks kadrs.. tas tiešām atver acis. Nezinu, kurp tas ved, bet, darbojoties, es mācos.

Man gribētos radīt ko pārlaicīgu, tas ir vissvarīgākais. Kaut ko, kas nepieder šim laikam, kas nav tam pienaglots, kaut ko brīvu.

Man tas vienmēr bijis svarīgi. Manuprāt, man tagad sanāk labāk. Taipatlaikā, top 10 hītus šādi sarakstīt neizdosies! (smejas)

Šajā raidījumā skan:

1. Visible Cloaks - Imprint (Visible Cloaks)
2. Matthew Herbert - Leipzig (Matthew Herbert)
3. Roisin Murphy - Overpowered (Roisin Murphy)
4. RxRy - Antillis Frnt (RxRy)
5. Moloko - The Time Is Now (Moloko)
6. James Blake - Points (James Blake)
7. FKA Twigs - Hows That (FKA Twigs)
8. James Blake - Fall Creek Boys Choir (James Blake)
9. Kwes. - Klee (Kwes.)
10. Moloko - Sing It Back (Moloko)
11. Bernice - Don't Wanna Be European (Bernice)
12. Roisin Murphy - Exploitation (President Bongo Remix)
13. Moloko - The Flipside (Moloko)
14. Kid Koala - Collapser (feat Emili ana Torrini)
15. Cartuulo - Ashtry (Cartuulo)
16. Moloko - Forever More (Moloko)
17. Kayla - Guthrie - Snowflake (Hymn To The Night)
18. Visible Cloaks - Cave (Visible Cloaks)
19. Talaboman - Safe Changes (Talaboman)
20. FKA Twigs - Closer (FKA Twigs)