2015. gadā festivāla "Homo Novus" ietvaros ar monoizrādi "Tu neesi viens" Latvijā viesojās britu mākslinieks un komiķis Kims Noubls (Kim Noble) no Londonas, kuru uz interviju aicināja Jānis Šipkēvics un Rolands Pēterkops, sarunas rezultātu piedāvājot šīsnedēļas "Tīrkultūrā".

Raidījumu veidojis: Jānis Šipkēvics, Rolands Pēterkops un Reinis Semēvics, montāža - Reinis Semēvics, mūziku izvēlējies Rolands Pēterkops un Reinis Semēvics, sarunu tulkojis Oskars Jansons, tulkojumu ieskaņojusi Zane Ozola, vizuālais noformējums - Rolands Pēterkops.

Pārraides tapšanu atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds.

Skaņas nozīme izrādē "Tu neesi viens"

Kims Noubls: Mūzika šajā izrādē ir ļoti nozīmīga. Skaņu ainava ir veidota kā skaņu celiņš filmai. Tur ir ļoti daudz mūzikas, dažādas skaņas, vizuāla informācija, priekšnesums kopumā ir visai iznesīgs. Cerams, mūzika un skaņas celiņš – tāpat. Izrādes laikā tiek atskaņoti dažādi manis veidoti ieraksti – telefona sarunas, intervijas ar cilvēkiem, kuras, viņiem nezinot, esmu ierakstījis. Ņemot vērā, ka izrāde ir nedaudz autobiogrāfiska, … Ceru, ka tēmas tomēr būs universāli saistošas.  Katra dziesma ir izvēlēta ar īpašu nolūku, lai atspoguļotu kādu manas dzīves brīdi, tādēļ skaņai ir liela nozīme – ir brīži, kuros vēlamies radīt priecīgas emocijas, atskaņojot Katrina and the Waves, ir skumji brīži, kuros pavadījums ir cits. Kad nevienam nezinot strādāju IKEA, es ar apmeklētājiem veikalā dejoju pie Spandau Ballet. Mēs dejojām lēnās dejas. Kopaina veidojas no atsevišķām detaļām.

Svarīgs brīdis dzīvē

Kims Noubls: Viens šāds brīdis bija manis ierakstīta saruna starp mani un manu draudzeni, kurā viņa man izstāstīja, ka mani krāpj un ar ko. Tas bija diezgan nozīmīgi, turklāt viņas mīļākais izrādījās viens producents, kurš bija mans draugs! (smejas). Tas bija kaut kas! Es to ierakstīju un tas vēlāk kļuva par vienu no maniem darbiem. Tā bija spēcīga audiāla pieredze.

Tīrkultūra: Vai tu gaidīji viņas atzīšanos? Vai arī tu ierakstīji visas jūsu sarunas?

Kims Noubls: Nē, nē, tev taisnība – es zināju, ka kaut kas nebija lāga. Visas sarunas es neierakstu. Jāatzīst, kad tagad klausos to ierakstu, nedaudz gribas aiz kauna atrauties no tā, ko dzirdu, bet tolaik tas, protams, bija emocionāli graujoši. Tas kļuva par mana darba sastāvdaļu, bet es šo sarunu būtu ierakstījis tāpat. Tur bija tāds nopietns brīdis, kad viņa teica: “Saimons..”. Tas bija kā ar veseri! Tā bija nozīmīga pieredze, kas mani pēc tam motivēja pabeigt vienu darbu, pie kura strādāju. Šķiet, ka mani turpmākie darbi piepeši kļuva dusmīgāki un tramīgāki. Es ierakstīju sarunas aizvien vairāk, šīs vienas lietas dēļ, kuru atklāju.

Pirmā atmiņa, kas iespaidojusi

Kims Noubls: Šim nav liela sakara ar to, ar ko šobrīd nodarbojos, bet atbilde ir – pūlis. Šī, protams, ir klišeja, bet atceros pirmo apmeklēto futbola spēli un kā skanēja cilvēku balsis pūlī. Tas iespaidoja, atceros skaņu, pieredzi, sajūtu, kad esi daļa no pūļa, daļa no bara. Pati spēle šajā pieredzē bija sekundāra.

Tīrkultūra: Vai tev radās kāds jautājums? Kāda bija sajūta?

Kims Noubls: Biju nenormāli aizrauts. Arī pārbijies. Tās bija kā narkotikas. Man šķita: man šis ir vajadzīgs, es nākšu katru nedēļu, lai iejustos kā daļa no šī šausmīgā līdzjutēju pūļa (smejas).

Tīrkultūra: Daudzus tas biedē.

Kims Noubls: Tas ir savādi, jā. Kad eju uz kino, man jāsēž tuvu pie izejas, lai varu izmesties pa durvīm, ja nu kas. Esmu diezgan nervozs cilvēks, tādēļ tas ir savādi un pretrunīgi, ka atrasties dusmīgu cilvēku pūlī man sagādā baudu.

Pagrieziena indikators

Kims Noubls: Savāds piemērs, kas notika pirms pāris dienām ir automašīnu pagrieziena indikatori.

Tā skaņa, kas klikšķ, kad esi parādījis pagriezienu. Šī skaņa manī uzjunda bērnības atmiņas, kad aizmidzis braucu automašīnā. Nezinu, kādēļ, jo tas ir visai bīstami – iedomājies, katru reizi, kad ieslēdzu pagriezienu, tas man asociējas ar miegu.

Seko žigla snauda un es attopos ietriecies gājējos.

Necieš būt publikas priekšā

Kims Noubls: Atkal – šī ir pretruna, bet man nepatīk atrasties cilvēku priekšā, tādēļ manis izvēlētā nodarbošanās ir visai savāda, jo es to vienlaicīgi nevaru ciest.

Visi taču grib, lai viņiem uzsit uz pleca, uzslavē un apbrīno. Reizēm naids panāk līdzīgu efektu.

Tas laikam ir iemesls, kādēļ ar to nodarbojos – gribu, lai cilvēki mani pamana.

Kam un par ko tiek radītas izrādes

Kims Noubls: Savādi, bet es izmisīgi centos uztaisīt, ko tādu, kas nebūtu par mani (smejas). Pamatīga izgāšanās (smejas). Es patiešām centos, bet darba procesā kameras un mikrofoni kaut kā pavērsās atpakaļ pret mani pašu. Ceru, ka tēmas ir universālas un tas, par ko runāju nav par mani, bet dažādiem cilvēkiem, kurus esmu pasaulē pamanījis. Par vientulību. Šajā darbā nav skaidra vēstījuma – to atstāju apmeklētāju ziņā, lai paši lemj, par ko tas ir. Iespējams, viens metīsies skaidrot, kas tur bija domāts, bet citam redzētais riebsies, viņš lamāsies vai izsauks policiju. Varbūt kāds pametīs zāli. Vai izsekos mani ceļā mājup un nogalinās! (smejas)

Svarīga skaņa

Kims Noubls: Šis būs visai savādi, jo tam ir sakars ar diviem podkāsteriem Lielbritānijā – Adam & Joe. Viņi ir komiķi. Viņi ar to vairs nenodarbojas, bet viņu pārraides mani patiešām izvilka no dažiem grūtiem dzīves brīžiem. Es viņus klausījos caurām naktīm uz riņķi, kad gāju gulēt. Viņi runāja visādas dumjas muļķības, bet tas man bija ārkārtīgi svarīgi.

Filmas un režisori, kuri iedvesmo

Kims Noubls: Dāņu filma "Festen". Tai bija neticami liels iespaids uz mani, man grūti izteikt, cik ļoti šī filma iespaidojusi manus darbus. Filmas varoņi izbrauc ārpus pilsētas atzīmēt ģimenes tēva sešdesmito dzimšanas dienu. Dēlam ir divas aploksnes, kurās, izskatās, ir svinīgas runas, un viņš izvēlas vienu no tām un visiem nolasa atzīšanos, kā tēvs viņu bērnībā ļaunprātīgi izmantojis. Ļoti spēcīga filma.

Man bija tāds brīdis dzīvē, kad nedaudz juku prātā, un tas bija pēc šīs filmas noskatīšanās, kad sāku niekoties ar videokamerām un filmēt dažādus, savādus brīžus, ierakstīt sarunas, un tamlīdzīgi.

Tīrkultūra: Vai šo sauc par dogmatisko stilu? Tas ir tavs stils, ja?

Kims Noubls: Jā. Bet ir arī citas nozīmīgas filmas. Vudija Alena "Annie Hall".

Kas ir skaisti

Kims Noubls: Skaisti ir atrasties guļus ūdenī ar izplestām rokām, skatoties debesīs, lai neredzi un zūd apjausma par zemi. Vienīgā dzirdamā skaņa ir ūdens. Man vienmēr piemetas paranoja, ka citi cilvēki pludmalē, visticamāk, uz mani skatās un domā, ka mirstu, tādēļ man ik pa laikam jāizliekas, nedaudz papeldoties, lai demonstrētu, ka esmu dzīvs (smejas). Ja nopietni, tādos brīžos apstājos, viss pierimst, tu sadzirdi savu elpu, jūras skaņas. Tas mani uzlādē, zini, ir sajūta, ka esmu dzīvs, ka šis ir skaisti. Tas ir skaistums.

***

Raidījumā skan:

  1. SHUTTLE358 - dilate (SHUTTLE358) 0:33
  2. Seattle Symphony Orchestra - Song Without Words (Igor Stravinsky) 2:52
  3. Berko - Horn (Berko) 5:51
  4. Connan Mockasin - Im The Man That Will Find You (Connan Mockasin) 5:01
  5. Shuta Hasunuma & U-zhaan - Radio S (Shuta Hasunuma & U-zhaan) 6:46
  6. Robert Rounseville, Elisabeth Schwartzkopf, Orchestra La Scala - There He Is. Have No Fear. He Is Not Dangerous. (Igor Stravinsky) 6:17
  7. John Cage - Dream (John Cage) 2:13
  8. Animal Collective - Street Flash (Animal Collective) 6:48
  9. James Ferraro - Beautiful John K. (James Ferraro) 4:24
  10. Laurie Anderson & Kronos Quartet - We Learn To Speak Yet Another Language (Laurie Anderson) 3:00
  11. Phantom Posse - Home feat. Jay (Phantom Posse) 2:39
  12. Igor Stravinsky - Preludium For Jazz Ensemble (Igor Stravinsky) 1:26
  13. Le1f - Cry BB (Le1f) 3:53
  14. Charlemagne Palestine - Three Fifths in the Rhythm Three Against Two for Basendorfer Piano (Charlemagne Palestine) 10:11
  15. Morrissey - Everyday is Like Sunday (Morrissey) 3:35
  16. Aphex Twin - Avril 14th (Richard D James) 1:58
  17. Grizzly Bear - Foreground (Instrumental) (Grizzly Bear) 3:29
  18. Berko - Dove (Berko) 4:35
  19. Penny & The Quarters - You and Me (Penny & The Quarters) 2:39
  20. Phantom Pose - Story City feat. Nadia (Phantom Pose) 2:40
  21. Holger Czukay - Two Bass Shuffle (Holger Czukay) 2:18
  22. SHUTTLE358 - rossii (SHUTTLE358) 0:44
  23. Antonio Sanchez - Drum Solo II (Antonio Sanchez) 4:15