Īrijā dzimušais britu elektroniskās mūzikas mākslinieks Ričards Deivids Džeimss (Richard David James, 1971), kuru biežāk atpazīst pēc pseidonīma Aphex Twin (lai arī laika gaitā viņš mūziku ir publicējis arī zem neskaitāmiem citiem pseidonīmiem un nosaukumiem), ir viens no neparastākajiem un inovatīvākajiem elektroniskās mūzikas māksliniekiem žanra vēsturē.

Savu karjeru Aphex Twin sāka 80. gadu beigās, taču slavu viņš ieguva 90. gadu otrajā pusē. Žurnāls The Guardian Džeimsu raksturojis kā "inovatīvāko un ietekmīgāko mūziķi mūsdienu elektroniskajā mūzikā" un ir grūti šo izteikumu apstrīdēt - viņu par savu elku atzinuši nesaitāmi mūziķi visdažādākajos žanros. Džeimss pazīstams kā viens no tā sauktās IDM jeb inteliģentās deju mūzikas pionieriem, taču viņa darbi tapuši arī acid techno, ambientās mūzikas, kā arī citu žanru robežās.

Aphex Twin atpazīstamības zīmes ir neparasti ritma zīmējumi, izteiksmīgs, oriģināls stils un elektroniskajā mūzikā samērā reti sastopama tendence izvērst liriskas melodijas. Ekskluzīvu sarunu ar Aphex Twin šonedēļ piedāvā "Tīrkultūras" veidotāji.

Simfoniskais orķestris

Godīgi sakot, es nekad dzīvē neesmu dzirdējis orķestri spēlējam, jo nekad neesmu apmeklējis klasiskās mūzikas koncertus, tādēļ, kad mēģinājām, tā bija pirmā reize, kad dzirdēju orķestri spēlējam. Ņemot vērā, ka tās bija Penderecka kompozīcijas, tā bija diezgan intensīva pieredze. Mani ļoti iedvesmoja tas, ka manā rīcībā bija septiņdesmit cilvēki, kuri bija gatavi spēlēt mūziku. Tad es nodomāju – es neprotu lasīt un rakstīt notis. Es to nekad tā arī neiemācījos, mani tas neinteresē, turklāt tam, ko es daru, tas nav nepieciešams. Līdz ar to man bija jādomā, kā lai izmanto visus šos cilvēkus – viņi visi sēž un gaida pielietojumu. Sasodīts, kā lai es viņus izmantoju, ja neprotu nošrakstu.. Tad man bija atklāsme – es varu viņiem austiņās sūtīt signālu, ar to, ko daru es, bet viņi var mani kopēt. Rezultāts būtībā ir vislabākais iedomājamais sintezators, ar kuru tu kontrolē veselu baru cilvēku.

Pagriežu vienu pogu un 70 cilvēki man acumirklī atbild uz jebkādām mazām izmaiņām. Tas izraisa atkarību! (smejas)

Viņi teica, ka tā taču nevar! Bet var gan. Ja smagi strādā un visu labi pārdomā, tad neredzu, kā tas var nestrādāt. Man šķita, ka nebūs nekādas jēgas, ja sākšu pa naktīm mocīties un sevi apšaubīt, vienkārši jābūt pašpārliecinātam un jātic, ka viss izdosies, un tas ir vienīgais veids, kā šādas lietas novest līdz galam. Ja tādam kā man, kas pieradis kontrolēt katru niansi, pēkšņi pasaka, ka man jāstrādā ar orķestri, ideja par mūziku kā tādu piepeši kļūst ļoti garlaicīga, jo man ir tieksme pilnīgu visu kontrolēt – tādā ziņā esmu apmāts (smejas). Šī pieeja bija vienīgais veids, kā to nodrošināt. Mūsdienās to droši vien varētu izdarīt vēl labāk.

Sliktais zēns

Es vienmēr biju diezgan slikts zēns un pamatīgi kritu mammai un tētim uz nerviem. Nemitīgi kaut ko lauzu un dedzināju (smejas). Man vēl aizvien ļoti patīk šaut pa mašīnām.

Mēs ar draugiem mēdzām paslēpties krūmos un visu dienu šaut pa mašīnām. Tas bija ļoti aizraujoši – ja dzirdi, kā lode noskan atsitoties pret metālu, zini, ka esi trāpījis.

Mans tēvs ļoti smagi strādāja, viņš bija dārznieks un mēdza ar ķerru turpu šurpu pārvadāt zemi. Man pistolē bija šautriņas. Es biju nelietis (smejas) – reiz viņš visu dienu strādāja, kamēr es neko nedarīju, un es iešāvu ķerrai pa riteni un tā izlaida gaisu.

Vairums manu draugu nezināja, ka radu mūziku, jo paralēli nodarbojos ar daudz ko citu. Esmu īsts nūģis, man ļoti patīk sēdēt pie datora, bet es to slēpu, kad biju jauns.

Man reizēm piedāvāja iet ārā pavazāties pa pilsētu, meklēt kautiņus un tā, bet, kolīdz visi atkal aizgāja gulēt, es uzreiz atkal biju pie datora (smejas).

Nevarētu strādāt Makdonaldā

Mani skolasbiedri bija diezgan klusi, interesanti cilvēki, ar kuriem varēja noturēt interesantas sarunas, bet man bija arī skaļi draugi, kas meklēja nepatikšanas. Man patika abi tipi. Viscaur skolas laiku, koledžā arī. Toreiz īpaši nevēlējos, lai citi klausītos manu mūziku, bet vienlaicīgi, ja kāds to vēlējās, es neiebildu. Bet es nekad neuzstāju. Laikam ejot, dažiem draugiem kaut kas iepatikās. Dažus gadus tie bija tikai kādi divi cilvēki. Viņi vienkārši kopēja manas lentes, kad nebiju istabā, un tad cilvēku daudzums pamazām sāka augt.

Lai pārdotu albumus, tev jābūt kaut kādai identitātei. Diemžēl. Es gribu pārdot albumus. Es nevarētu strādāt Makdonaldā.

Tādēļ nepieciešamība noskaidrot savu identitāti ir priekšnoteikums, lai nodarbotos ar mūziku. Es nekad nemēģināju kļūt par kādu muzikālas kustības daļu, vienkārši gribēju radīt albumus, kas būtu atšķirīgi no visa pārējā, ko biju dzirdējis. Tas man mūzikā šķiet visaizraujošākais. Elektroniskā mūzika būtībā ir centieni no sintezatoriem izspiest kaut ko interesantu, likt tiem izklausīties nedaudz cilvēcīgiem.

Labāk nerunāt, bet klausīties

Pārsvarā dodu priekšroku strādāt vienatnē, jo man vienkārši patīk radīt mūziku, man nepatīk par to gari runāt. Šī iemesla dēļ intervijas man nenāk viegli. Īpaši, ja jārunā par elektronisko mūziku, kura, manuprāt, īpaši labi nepadodas lieliem izvērsumiem. Par rokmūziku un mūziku ar dziesmu tekstiem runāt ir vieglāk, jo tām dziesmām ir kaut kāds vēstījums un jēga. Elektroniskā mūzika ir abstrakta un runājot par to, kaut kas pazūd. Visi mani draugi klausās elektronisko mūziku, bet mēs to īpaši neapspriežam, mēs to vienkārši klausāmies.

Savus gabalus pārsvarā jau esmu iepriekš izdomājis – tie jau ir “uzrakstīti”.

Pēdējo trīs gadu laikā, kad eju uz studiju, es tur neeksperimentēju – tā bija agrāk. Kad dodos uz studiju, jau iepriekš labi zinu, ko tur darīšu. Laikam tādēļ, ka man idejas rodas ātrāk, nekā spēju tās realizēt. Tādēļ tas notiek ļoti reti, kad sēžu studijā un nezinu, ko darīt.

Raidījumā skan:

1. GAS - Pop 1 (GAS) 4:50
2. Aphex Twin - Z Twig (Aphex Twin) 2:05
3. Buttechno - GOSHA_RUBCHINSKIY_SS_17 (Buttechno) 4:55
4. Aphex Twin - beskhu3epnm (Aphex Twin) 2:10
5. Aphex Twin - aisatsana [102] (Aphex Twin) 5:21
6. Aphex Twin - next heap with (Aphex Twin) 4:43
7. Aphex Twin - Xtal (Aphex Twin) 4:54
8. Aphex Twin - ICCT Hedral (Philip Glass orchestration) 7:57
9. Nicolas Jaar - TRANSITION (Boiler Room Avi) 17:34
10. Aphex Twin - Gwely Mernans (Aphex Twin) 5:08
11. Aphex Twin - Rhubarb Orc NOT REV (Aphex Twin) 6:42
12. Aphex Twin - Remote Orchestra (Aphex Twin) 7:21
13. Aphex Twin - Windowlicker (Aphex Twin) 6:07