8. jūnija vakarā tiešraidē no Lielās ģildes "Klasika" aicināja baudīt Budapeštas Festivāla orķestra un diriģenta Ivāna Fišera (Ungārija) koncertu, kas izskanēja Rīgas festivāla ietvaros.

Programmā - Ferenca Lista Otrais koncerts klavierēm un orķestrim Lamažorā S. 125 (solists Dēnešs Vārjons), Igora Stravinska mūzika baletam "Kāršu spēle" un Antonīna Dvoržāka Astotā simfonija Solmažorā op. 88.

Starpbrīdī Edgars Raginskis izvaicā gan "Klasikas" kolēģus Orestu Silabriedi un Gitu Lanceri, gan pianistu Dēnešu Vārjonu.

Kurš gan trāpīgāk atklās ungāru mūzikas ugunīgos ritmus un intonācijas, ja ne paši ungāri? Mazāk virtuozo, toties emocionāli piesātināto labi pazīstamā ungāru romantiķa Ferenca Lista Otro klavierkoncertu Rīgā atskaņo pianists Dēnešs Vārjons. Viņš ir F. Lista Mūzikas akadēmijas profesors, kā arī Ferenca Lista un Šāndora Vereša balvu ieguvējs, kurš vienlīdz spoži sevi pierādījis gan solista, gan arī izcila kamermūziķa ampluā. 

Būdams spožs sava laika klaviervirtuozs, Ferencs Lists Otrā klavierkoncerta manuskriptā ierakstījis – simfoniskais koncerts, norādot uz solista un orķestra lomu līdzvērtību apjomīgajā opusā.

D. Vārjona skatuves partneris ir daudzu Amerikas Savienoto Valstu un Eiropas mūzikas festivālu goda viesis – Budapeštas festivāla orķestris, kurš ierindojas pasaules desmit atzītāko simfonisko orķestru vidū.

Viena no šī kolektīva veiksmes atslēgām slēpjas diriģenta Ivana Fišera un mūziķu neparasti rafinētajā, jau vairāk nekā trīsdesmit gadu koptajā saspēlē. Visdažādāko laikmetu, tautu un tradīciju muzikālās pērles veidojušas šī kolektīva māksliniecisko seju, nozīmīgu vietu ierādot arī netradicionāliem mākslu projektiem. Budapeštas festivāla orķestris bijis Grammy balvas nominantu vidū, kā arī ieguvis žurnāla Gramophone balvu.

Radošo dzīvi diriģents Ivans Fišers dala starp paša dibināto Budapeštas festivāla orķestri un Berlīnes Konzerthaus simfonisko orķestri. Visai regulāri Fišera vadībā tiek iestudētas operas, kā arī viņš ir viens no tiem zižļmeistariem, kurš pievērsies kompozīcijai.

Līdzās ungāru mūzikai Ivana Fišera un Budapeštas festivāla orķestra kopīgi veidotajā  programmā iegūlusi čehu tautiskā romantisma aizsācēja Antonīna Dvoržāka Astotā simfonija, kas caurausta tautiskiem motīviem un spilgtiem trompešu saucieniem. Rafaels Kubeliks, savulaik iestudējot šo simfoniju, mēģinājumā sacījis, ka Bohēmijā trompešu saucieni allaž aicina nevis uz cīņu, bet gan uz deju. Protams, dejiska azarta netrūks arī Igora Stravinska baletmūzikā “Kāršu spēle”, ko savulaik Metropoles operā Ņujorkā iestudējis izcilais Džordžs Balančins.