11. janvāra vakarā Hamburgā tika atklāta viena no pasaules apbrīnojamākajām koncertzālēm – Elbas filharmonija.

Tās ēka atrodas Hafen City pussalas smailē, iepretim kuģu piestātnēm un UNESCO Pasaules mantojuma pieminekļa Speicherstadt tiešā tuvumā. Iespaidīgā celtne ir unikāls arhitektūras šedevrs – kā vilnis uzbangojot 110 metru virs ūdens līmeņa, grandiozā stikla fasāde burtiski pāršalc vēsturisko ostas ķieģeļu noliktavas pamatni, piešķirot jaunus vaibstus Hamburgas panorāmai un jaunos augstumos paceļot arī pilsētas mūzikas dzīvi.

Koncertzālē uzstādītas arī ērģeles ar 4765 stabulēm, un Latvija īpaši lepojas ar faktu, ka Elbas filharmonijas titulētā jeb Goda ērģelniece (Titularorganistin) ir mūsu Iveta Apkalna. Tieši viņa ir šīs zāles ērģeļkoncertu programmu sastādītāja un mākslinieciskā vadītāja.

"Tas ir viens no manas radošās dzīves pēdējā laika lielākajiem notikumiem un pārsteigumiem – nebiju gaidījusi, ka tikšu uzaicināta pildīt tik atbildīgu un radošu amatu – kļūt par Elbas filharmonijas titulēto ērģelnieci," intervijā "Klasikai" nesen atzinusi Iveta Apkalna.

Tieši viņas rokās ir un būs šī instrumenta sejas radīšana un veidošana: "Būšu tā, kura Elbas filharmonijas ērģeles pārstāv ne tikai Hamburgā, bet visā Vācijā, medijos. Lielā, atbildīgā pozīcija, kuru ieņemu, nozīmē radīt šo ērģeļu veiksmīgu un labvēlīgu startu jaunajā filharmonijā, rūpējoties arī par to, kas un kādu mūziku pie šīm ērģelēm turpmāk atskaņos. Tāpat man būs jāspēj ieinteresēt komponistus radīt jaundarbus tieši šim instrumentam."

11. janvāra koncertā piedalījās Hanna Elizabete Millere (soprāns), Vībke Lēmkūla (mecosoprāns), Filips Žaruskis (kontrtenors), Pavols Bresliks (tenors), Brīns Tervels (basbaritons), Iveta Apkalna (ērģeles), Bavārijas Radio koris, Ziemeļvācijas Radio Elbas filharmonijas simfoniskais orķestris un diriģents Tomass Hengelbroks. Programmā – L. van Bēthovena, E. Kavaljēri, R. Lībermana, O. Mesiāna, M. Pretoriusa, V. Rīma, R. Vāgnera, B.A. Cimmermaņa un citu komponistu mūzika.

Šeit iespējams noklausīties Ingas Saksones speciālizlaidumu "Latviešu mūziķi pasaulē" – proti, uz Hamburgu Inga bija devusies jau 10. janvāra rītā, lai "Klasikas” klausītājiem sniegtu daudzpusīgu ieskatu jaunās koncertzāles atklāšanas pasākumos, iztaujātu Ivetu Apkalnu un piedalītos īpaši rīkotajā Elbas filharmonijas atklāšanas preses konferencē.

Tiešraides starpbrīdī – sarunas turpinājums ar Ivetu Apkalnu un telefonintervija ar Ingu Saksoni, kura atklāj karstākos iespaidus par notiekošo Elbas filharmonijas koncertzāles atklāšanas ceremonijā.

Īsi par Elbas filharmoniju

Elbas filharmonijas ēku projektējusi arhitektu firma Herzog & de Meuron. Mūzikas un arhitektūras gardēži var to apjūsmot, gan apmeklējot koncertus Grand Hall un Recital Hall, gan izpētot Kaistudio, gan arī apmetoties viesnīcā, kas atrodas filharmonijas ēkā.

Jaunā celtne kļuvusi par iecienītu satikšanās vietu Hamburgā ar brīnišķīgu skatu uz ostu un pilsētu.

Elbas filharmonija simbolizē jūrniecības un Hanzas pilsētas identitāti, kas turpina veidot Hamburgas nākotni, apvienojot tradīciju ar modernismu un vienlaikus paužot drosmi, radošumu un atvērtību ikvienam. Tieši tālab arī Elbas filharmonijas koncertprogrammas tiek veidotas iepriecinoši daudzveidīgas, piedāvājot kārdinošus notikumus gan mūzikas gardēžiem, gan tiem, kuri savu ceļu uz mūziku vēl tikai meklē. Koncertos uzstāsies pasaules labākie solisti, orķestri un diriģenti, atklājot mākslas sasniegumu aktuālākās virsotnes. Klausītājiem tiks piedāvāti vairāki tematiskie festivāli, kā arī visdažādāko žanru koncerti.

Koncertzāles interjera dizains ir tikpat unikāls kā šķautņainā, apkārtējo ainavu atstarojošā celtnes fasāde.

Ēkas kodols ir Grand Hall ar 2100 sēdvietām, kas sola unikālu mūzikas baudījumu. Akustikas risinājumā izšķiroša loma ir skaņas un telpas akustiskās perfekcijas sinerģijai, kā arī mijiedarbībai starp centrā esošajiem atskaņotājmāksliniekiem un apkārt sēdošajiem klausītājiem. Zāles baltajā interjerā izmantots īpašs sienu apšuvums ar speciālu virsmu, kas skaņu atstaro visos virzienos, garantējot perfektu akustiku. To kopīgi radījusi arhitektu firma Herzog & de Meuron un slavenais japāņu akustikas speciālists Yasuhisa Toyota.