Ģederta Ramana "Improvizāciju" un "Humoresku" atskaņo Egils Upatnieks (oboja) un Agnese Egliņa (klavieres).

Abiem māksliniekiem šī ir pirmā nozīmīgā sastapšanās ar Ģederta Ramana mūziku.

"Un tieši tāpēc šis bija izaicinājums un pārsteigums - arī iemesls vairāk painteresēties par Ģederta Ramana daiļradi. Vēl mācoties Dārziņskolā, atceros, ka viņš bija kompozīcijas skolotājs, pie kura mācījās vairāki mani skolasbiedri," atceras Agnese.

"Arī man Ģederts Ramans prātā palicis tieši kā kompozīcijas skolotājs Dārziņos - ieturēts un gaumīgs kungs," papildina Egils.

"Un jāteic, ka arī mūzika atbilst šim tēlam. Kā paši tagad smejamies, "Humoreskā" manāms tāds gaumīgs, neuzspiests humors, un tieši tur tas āķis. "Improvizāciju" tikpat labi varētu saukt par meditāciju. Darbi ir strukturēti, labi sakārtoti, redzams, ka autors lieliski pārzinājis instrumenta iespējas. Var sajust arī atsauci uz Bartoku."

Agnese: "Varu sacīt to pašu - pavadījums ir ļoti pianistisks, to ērti spēlēt - labi "guļ rokās" šīs skaņas. Vispār jau par katru "Rupjmaizes kārtojuma" opusu ir liels prieks - nevarētu teikt, ka trūkst spēlējamā repertuāra, taču vienmēr var vēlēties vairāk..."

Un kas būtu šī darba adresāts? Egils prāto: "Vidusskolām jau laikam vēl ne, taču Mūzikas akadēmijā, spēlējot eksāmenos, izjūtam vajadzību pēc latviešu mūzikas - šie tad nu būtu atbilstoši darbi bakalaura un maģistra programmu studentiem."