Šonedēļ Inta Pīrāga "Rīga 2014" dienasgrāmatā vēsta par četriem nozīmīgiem pasākumiem: kultūras vasarnīcas "Esplanāde" noslēgumu un vienlaikus - arī interaktīvās instalācijas ONSEN atklāšanu, projekta "Rīgas kino" noslēgumu, izrāžu sēriju "Šengenas zonas spožums un posts", kas tiks izrādīta Nacionālajā teātrī, kā arī oktobri-bērnu kultūras mēnesi. 

30. septembrī tiek simboliski slēgta kultūras vasarnīca "Esplanāde", taču turpmākās desmit dienas Esplanādē būs skatāma interaktīvā instalācija ONSEN. Par šo kopdarbu, ko veido Aigars Bikše un japāņu mākslinieks Hajaši Jasuhiko (Hayashi Yasuhiko), kurš rīdziniekiem rudenīgajā galvaspilsētā piedāvās baudīt siltu vannu japāņu stilā (attēlā), stāsta nodibinājuma "Rīga 2014" vadītāja Diāna Čivle: "Lai gan kultūras vasarnīca simboliski tiks slēgta, kultūras programma šeit turpināsies atbilstoši laikapstākļiem. Savu uzdevumu tā ir veikusi ar uzviju, aktualizējot jautājumu, kas būs tālāk... Un, lūk: mākslinieku un Mākslas akadēmijas profesoru Aigaru Bikši pazīstam kā lielisku povokatoru pilsētvidē. Tā ir arī šoreiz. Provokācija, ko Aigars šoreiz īsteno sadarbībā ar japāņu mākslinieku, ir personisks uzaicinājums ikvienam, un šajā kontekstā ir nopietni jāaizdomājas par vairākām lietām: par mākslu pilsētvidē, par to, kas ir publiskā telpa un cik lielā mērā tajā esam gatavi atvērt savu privāto zonu. Jāaizdomājas arī par rudeni un tālo zemi Japānu, un visbeidzot par to, ka ir ļoti labi, ka Eiropas kultūras galvaspilsētas ietvaros piedalās arī tie, kas ir aiz Eiropas šķietamās robežas."

Jēdzienā Onsen Diāna Čivle saskata līdzības ar saunu: "Tie, kas bijuši Japānā, zinās tai raksturīgos karstos avotus. Tas, kas notiks guļbaļķu namiņā Esplanādē, dziļākajā būtībā jau tā pati pirts vien būs, tikai japāņu gaumē. Lai saprastu, kāda ir atšķirība, tā jāpamēģina pašam..."

30. septembrī kinoteātrī Splendid Palace notiks projekta "Rīgas kino" noslēgums. Bezmaksas seansā vienlaikus ar septiņām Eiropas režisoru veidotajām īsfilmām "Pāri ceļiem un upei" tiks demonstrētas arī labākās bērnu un jauniešu īsfilmas, kas vēsta par notikumiem filmas veidotāju mītnes vietai tuvākajā apkaimē. Tika izveidota arī žūrija, kas vērtēja dalībnieku oriģinalitāti un radošumu, tāpēc raidījumā uzklausām vienu no tās pārstāvjiem - producentu Bruno Aščuku.

"Skatoties filmas no profesionāļa viedokļa, ir skaidrs, ka tajās būtu vēl daudz darāmā, taču tas ir saprotams: jaunieši vēl tikai mācās. Galvenā veiksme ir jauniešu skatījums uz viņiem tuvo apkārtni, dažādajām Rīgas vietām. Viena no labākajām filmiņām ir par Spīķeriem, bet uzmanības lokā nonākusi arī Bolderāja, Jaunciems, Zolitūde. Lai gan tēmu loks saistīts ar pašu jauniešu personiskajām interesēm, tostarp puišu un meiteņu attiecībām, dažās filmās viņi spējuši no tā attālināties, ieceļojot plašākos un dziļākos ūdeņos," stāsta Bruno Aščuks, kā īpaši labus piemērus minot filmu par Jaunciema veikalu un kinolenti "Nezināmais", kas vēsta par to, kā tiek apbedīti cilvēki, kuriem uz kapa rakstīts - "Nezināms".

Rīgas kā Eiropas kultūras galvaspilsētas programmā ar izrāžu sēriju "Šengenas zonas spožums un posts" iesaistījies arī Nacionālais teātris. Izrāžu koncepciju veidojis režisors Valters Sīlis, un tās tapušas sadarbībā ar spilgtiem Eiropas jaunās paaudzes teātra režisoriem. Izrāžu tematiskais loks aptver nacionālās identitātes jautājumus.

"Lai gan izrādes nav savstarpēji saistītas, šie darbi tapuši, domājot par Eiropu no dažādiem aspektiem, tostarp par bezrobežu situāciju. Aspekti, ko izcēlis katrs no režisoriem, ir atšķirīgi. Mēs, projekta veidotāji, ļāvām, lai tā būtu jauna pieredze gan māksliniekiem, gan skatītājiem," stāsta Valters Sīlis.

Viņš arī atklāj, kā veicies ar režisoru atlasi un sadarbības veidošanu: "Projekts ir dažādu mākslinieku iepazīšanas process ilgākā laika nogrieznī, turklāt visi, kas tajā iesaistījušies, ir performanču mākslinieki, kuri strādā kā ar horeogrāfiju, tā teātri."

"Domājot par ieguvumiem un zaudējumiem, kas saistīti ar atrašanos Šengenas zonā, gluži apzināti izvēlējāmies dažādu valstu režisoru pieredzi, tāpēc viņu skatījums uz Šengenas zonu ir galvenais pienesums šim projektam. Otrkārt, ikviena darba saturs ir oriģināls speciālveltījums Nacionālajam teātrim. Visbeidzot, ar šo projektu vēlējāmies lauzt stereotipus par Nacionālo teātri kā klasiskā akadēmiskā repertuāra teātri, ielaižot mūsu Jaunajā zālē "huligānus" - radošās personības, kuru projekti lielākoties saistīti ar starptautiskajiem festivāliem. Turklāt katrs no četriem režisoriem ienācis ar savu radošo grupu," - tā producente Ilona Matvejeva, pamatojot, kālab par ekstremālāko iestudējumu uzskatāma projekta pirmā izrāde - vācu režisora Juliana Hecela iestudējums "Noķert RABIT".

Plašāku sarunu ar Valteru Sīli un Ilonu Matvejevu klausieties šodien plkst. 17:30 raidījumā "Pa ceļam ar Klasiku"!

Visbeidzot, oktobris izsludināts par bērnu kultūras mēnesi. Ko īsti tas nozīmē un kas mūs sagaida, stāsta "Rīga 2014" programmas realizācijas vienības vadītāja Dace Vilsone: "Ja līdz šim Rīgas kā Eiropas kultūras galvaspilsētas norišu kontekstā konkrēti bērnu un jauniešu auditorijai domātos pasākumus neesm izcēluši, tad oktobrī pastiprināti pievērsīsim uzmanību šai auditorijai. Tapusi interesanta pasākumu programma, kurā tiks pārstāvētas dažādas kultūras nozares, bet īpašas aktivitātes notiks bērnu kultūrizglītības centros un muzejos, kā arī atsevišķu projektu formā - arī teātros. Visas aktivitātes būs virzītas uz konkrētu mērķi - padomāt par to, kā strādājam ar bērnu auditoriju kultūras pasākumos, kā arī to, lai bērni uz viņiem domātajiem pasākumiem varētu nākt kopā ar vecākiem."

Ieklausāmies arī sarunā ar jauno rakstnieci Ievu Viesi, kura par godu bērnu kultūras mēnesim uzrakstījusi stāstu "Oki un Doki ceļojums". To raidījumā lasa Rīgas Centra humanitārās vidusskolas 6. klases skolniece Daniela Rozmisa.