Šoreiz raidījumā Post factum neparasti bagāta koncertraža: atskatāmies uz septiņiem notikumiem ne tikai Latvijā, bet arī ārpus mūsu valsts robežām!

Un tātad: sākam ar Eiroradio nedēļas bilanci, Eivoras un ukraiņu grupas Dakha-Brakha uzstāšanos festivālā Porta un Aleksandra Antoņenko piedalīšanos ​Ņujorkas​ Metropolitēna ​operteātra izrādes ​"Karmena​" tiešraidē.

Seko Vizmas Zvaigznes telefonreportāža par Elīnas Garančas koncertu Esenē 5. novembrī, ​Ilzes Mednes pārdomas par Antona Ļahovska, LNSO un Modesta​ Pitren​a koncertu​ Lielajā ģildē 7. novembrī, savukārt Orests Silabriedis izvērtē pareizticīgo vīru kor​a Logos koncertu, kas Pēterbaznīcā izskanēja 2. novembrī.

Noslēgumā — karstākie iespaidi par M​arisa Jansona un Bavārijas Radio simfoniskā orķestra koncert​u Latvijas Nacionālajā operā 7. novembrī.​

Eiroradio nedēļas bilance

"Klasikas" rīkotā Eiroradio nedēļa risinājās no 27. oktobra līdz 2. novembrim, kopumā piedāvājot astoņus koncertus un Latvijas vārdam ļaujot izskanēt daudzās jo daudzās valstīs! Piedāvājums bija bagātīgs: sākot no izcilas kormūzikas līdz simfoniskajai mūzikai, no džeza līdz tautas mūzikai. Gunda Vaivode pateicas visiem koncertu organizētājiem un mūziķiem, kā arī izvaicā Eiroradio nedēļas noslēguma koncertā "Rīta rasa noskaloja" sastaptos lielos un mazos klausītājus. Visi kā viens par redzēto un dzirdēto ir sajūsmā. Kādus viņi ieraudzījuši latviešus? Ļoti mainīgus. Ar diezgan lielu uguni iekšā, jo mazai tautai vajag uguni.

Pasaules mūzikas festivāls Porta

Dāvis Eņģelis teic, ka, runājot par grupu Dakha-Brakha, viņam grūti būt objektīvam: "Šajā gadījumā man jārunā par savu savu mīļāko grupu, ko vēlējos dzirdēt uz skatuves dzīvajā izpildījumā. Spriežot pēc reakcijas zālē, tāds nebiju vienīgais..." Grupa aizrauj ne tikai ar muzikālo, bet arī vizuālo plānu. "Sen nebija pieredzēts sajūtu ziņā tik vētrains koncerts - ovācijas pēc katras dziesmas, stāvovācijas un bis saucieni koncerta noslēgumā. "Vienkārši runājot - ja Eivora sajūsmina, tad Dakha-Brakha zālei norauj jumtu," rezumē Dāvis. Savus iespaidus par dzirdēto un redzēto atklāj arī mūziķis Juris Kaukulis.

Vērtējot Eivoras sniegumu, Dāvis atzīst: "Viņai ir plaša diapazona balss, kuru izcili pārvalda - tādā līmenī, ka var brīvi atļauties sevi padavdīt ar pašas spēlētās ģitāras pāris akordiem, atstājot neizdzēšamu iespaidu." Raidījumā ieklausāmies Eivoras un mūsu pašu Laimas Jansones improvizācijā. Tomēr Dāvim gribējies vairāk dzirdēt fēru valodu, jo māksliniece koncertā vairāk dziedājusi angliski.

Pareizticīgo vīru kor​a Logos koncerts

Orests atzīst: kora sniegums ārkārtīgi skaists, dziedinošs, programma sastādīta gudri, mainoties dažādām dziedājuma formām. Kora dalībnieki savstarpēji labi saprotas, kopumā radot tembrāli skaistu iespaidu: gan spēcīgu, gan maigu.

Aleksandrs Antoņenko ​Ņujorkas​ Metropolitēna ​operteātra izrādes ​"Karmena​" tiešraidē

Gunda vēsta, ka 1. novembrī uz kinoekrāniem visā pasaulē, arī kinoteātrī "Citadele", bija vērojama Žorža Bizē operas "Karmena" tiešraide, un  intriģējoši, ka Hosē lomā bija Aleksandrs Antoņenko. "Iestudējums ir pazīstams, šajā izrādē esam redzējuši arī Elīnu Garanču. Šoreiz Aleksandra partnere titullomā bija gruzīnu dziedātāja Anita Rahvilišvili, bet Mihaēlas lomā - rumāniete Anita Hartiga. Kopumā ansamblis bija ļoti labs. Jo īpaši vērtīgs un dramatisks bija ceturtais cēliens. Saša turējās vareni: tur bija gan raksturs, gan mīlestība, daudz no emocijām un profesionalitātes."

Elīnas Garančas koncerts Esenē

Vizma Zvaigzne telefonreportāžā vēsta, ka šis bijis Elīnas un Latvijas Radio kora jaunā albuma "Meditācija" prezentācijas tūres noslēguma koncerts. "Allaž prieks dzirdēt Elīnu - latvieti, kurai veicas un kura nes Latvijas vārdu pasaulē," saka Vizma un piedāvā arī sarunu ar Ķelnē dzīvojošo latvieti, Esenes filharmonijas pārstāvi Matīsu Druviņu: "Elīnai ir fantastiska balss arī pēc bērniņa laišanas pasaulē! Lai gan uzstāšanās nebija pārāk emocionāla, tas nenozīmē, ka neaizkustināja. Mūzikā viss notiek, un emocijas ir."

Vizma arī stāsta, ka koncerta pirmajā daļā vairāk skanējis albuma repertuārs, bet otrajā daļā, Elīnai uz skatuves uznākot sarkanā kleitā, publika uzgavilējusi no visas sirds. Otrajā daļā skanējušas dažādas populāras operārijas, ieskaitot "Karmenas" dziedājumus.

Antona Ļahovska, LNSO un Modesta​ Pitren​a koncerts

Ilze Medne uzsver, ka Friderika Šopēna daudz dzirdētais koncerts sagādājis īstu pārsteigumu: "Antons Ļahovskis, kuru pirmoreiz iepazinām pirms daudziem gadiem Jāzepa Vītola pianistu konkursā, nelika vilties un apliecināja, ka mums kārtējo reizi izdevies sastapties ar mūziķi, kurš uz zināmām lietām uzdrošinās skatīties no cita rakursa, nezaudējot kodolu. Viņa sniegums bija vīrišķīgs, smalks, bez romantiskas jūteļošanās, bet ar gluži vai transcendentālu trauslumu, jūtīgu saspēli ar diriģentu."

Arī koncertā sastaptais Poļu kultūras un valodas centra vadītājs Kšištofs Širšeņš atzīst: "Aiz sajūsmas trūkst vārdu: sen neesmu dzirdējis tik labu koncertu un neatceros tik izcilu Šopēna koncerta atskaņojumu. Frāzējums, izcila sadarbība ar diriģentu. Bieži pianisti spēlē Šopēnu tā, kā skolā māca, bet Antons visu dara otrādi, pasniedzot to kā improvizāciju."

Par piedzīvojumu izvērties arī Vitolda Lutoslavska Koncerts orķestrim, kas sacerēts pirms 60 gadiem. Tā atskaņojumu LNSO veicis godam! Paldies visiem mūziķiem un Modestam Pitrenam!

Mariss Jansons un Bavārijas Radio simfoniskais orķestris LNO

Karstākos iespaidus par iepriekšējā vakarā izskanējušo koncertu apkopojusi Inga Saksone, uzrunājot koncertā sastaptos klausītājus.

Mākslas zinātniece Laima Slava, kura seko Marisa Jansona koncertdarbībai visā pasaulē, atzīst: "Te ir gan emociju dziļums, gan smalkums - tādas netveramas lietas, no kurām netiec vairs vaļā, ja tajā esi iekšā. Tas, kā Mariss klausītājus ikreiz spēj ievilkt mūzikā, ko viņš atskaņo, ir apbrīnojami! Lielisks bija Dvoržāks, fantastisks - Šostakovičs, vedinot skaidri saprast, ko nozīmē dzīvot monstra apskāvienos... Runāt ir lieki, bet tas bija fantastiski. Šādu brīžu dēļ ir vērts dzīvot."

Komponists Andris Dzenītis: "Sēžot otrajā balkonā, kārtējo reizi domāju par to, cik nepieciešama Rīgai ir jauna koncertzāle. Visu cieņu Operai, kur var notikt operas un baleta izrādes, bet... šķūnī par bentliju priecāties grūti. Atbilstošāka šim koncertam noteikti būtu bijusi koncertzāle "Gors". Teikšu tā: ieguvām informāciju, kā šis orķestris skan, bet nevarējām baudīt tā auru. Operas akustika ir mēģinājuma apstākļi, kad jādzird vissīkākās nianses. Tā tad arī bija mūsu privilēģija - dzirdēt sausu skaņu." Šostakoviča Piektās simfonijas atskaņojumu Andris vērtē kā  ģeniālu un Marisu Jansonu apbrīno par brīvdomību tempu izvēlē Dvoržāka Devītajā.

Uzrunāto latviešu mūziķu trijotnes - pianistu Leldes Paulas un Arņa Zandmaņa, kā arī vijolnieka Andra Paula sajūtas rezumē Arnis Zandmanis: "Kāda tur runāšana! Viss skaidrs! Pēc tādas mūzikas jebkādi vārdi lieki. Tā ir dzīvošana un elpošana mūzikā. Fenomenāls orķestris, fenomenāli komponisti un fenomenāls diriģents..."