10. decembrī plkst. 15:00 Latvijas Nacionālās operas un baleta Beletāžas zālē koncertu sniegs dziedātāja Inga Šļubovska-Kancēviča un pianiste Agnese Egliņa, kuras sadarbojas jau vairāk nekā desmit gadus. Viņu jaunākā programma veidota kā himna latviešu kamermūzikai - tuvai, bet vienlaikus katrreiz jaunai.

Tās centrā mūsdienu klasiķi – Pēteris Vasks, Arturs Maskats, Ingmars Zemzaris, kā arī Zigurds Teikmanis, Alvils Altmanis, Ruta Paidere, Laura Gustovska un Dace Aperāne, kuru solodziesmās smalkums, apcerīga poēzija un lirika mijas ar draiskumu un nebēdnību. Vairākas kompozīcijas tapušas tieši Ingas Šļubovskas-Kancēvičas balsij pateicībā par izpratni un iejūtību, atskaņojot kamermūziku latviešu valodā.

Tiesa gan, koncertā abu mākslinieču duetu papildinās arī čellists Pēteris Čirkšis. "Bez viņa nu nekādi nevarējām iztikt, jo jaunais komponists Zigurds Teikmanis uzrakstījis interesantu skaņdarbu "Medus bite aizlido" soprānam, čellam un flīģelim, un bez čella nu mēs te nekādi. Tā ka Pēteris būs tā lielā medus bite," smejas Agnese.

Vaicātas, kā īsti abas iepazinušās, Inga Šļubovska-Kancēviča atklāj: "Mūsu sadarbībai tūlīt apritēs jau 11 gadi - iepazināmies caur mūziku, muzicējot. Tieši mūzika arī veidoja mūsu draudzību. Pateicoties dažādiem  konkursiem un koncertiem, esam daudz braukājušas pa pasauli. Pirmais brauciens bija uz Lietuvu, tad vairākkārt - uz dažādiem konkursiem Vācijā, bet pati lielākā tūre bija Amerikā, kur pavadījām veselas divas nedēļas. Labi saprotams, ka šajā laikā esam tik cieši sadraudzējušās, ka ilgu laiku viena bez otras nemaz nevaram!"

"Turklāt krietnu laiku abas dzīvojām vienā mājā - Inga trešajā stāvā, es - ceturtajā, tā ka draudzība un laba kaimiņu būšana bija arī mājās: ja aptrūkās sāls vai cukura, varēju doties pie Ingas un paņemt," jautri piebilst Agnese.

"Agnese vienmēr sāka mēģināt pirmā, un viņas klavieru skaņas bija mans modinātājs, kas pamodināja arī manu sirdsapziņu, sak', celies, Inga, tev arī šodien jāstrādā," atceras Inga.

10. decembra programmā iekļauta tikai un vienīgi latviešu kamermūzika. "Programma pie mums atnāca pati - daudzi komponisti mums uzdāvināja savas kompozīcijas," stāsta Agnese. "Un katram darbam ir savs stāsts, kā tas pie mums atnācis - visu gribējās salikt vienā maisiņā un dāvināt klausītājiem Ziemassvētku gaidīšanas laikā. Latviešu jaunā mūzika - tas vienmēr ir interesants izaicinājums jebkuram dziedātājam. Inga itin kā ir akadēmiskā dziedātāja, bet tā, kā viņai skan latviešu jaunā mūzika, neskan nevienam! Tik skaisti var saprast latviešu valodu! Tāpēc šķiet loģiski, ka tik daudzi komponisti vēlas veltīt savu skaisto kamermūziku tieši Ingas balsij," - tā Agnese Egliņa.

"Patiesi, beidzamie trīs gadi man saistās tieši ar latviešu komponistu mūziku - viss sākās ar Zigmara Liepiņa "Transcendentālo oratoriju", tad Arturs Maskats sakomponēja "Trīs dziesmas ar Aspazijas dzeju", tad Pēteris Vasks mani uzaicināja uz Mežotni, Ērika Ešenvalda operā "Iemūrētie" dziedāju galveno lomu. Tagad Pēteris Vasks uzrakstījis man divas, bet Vilnis Šmīdbergs - trīs dziesmas... Pirmatskaņojumi vēl priekšā, un ceru, ka būs vēl.

Es jūtu, ka tā ir mana misija - dziedāt jaundarbus. Jūtu arī to sirsnību un pateicību, kas nāk no komponistiem pēc koncerta.

Lai rastos laba, kvalitatīva kamermūzika, tā ir jāatskaņo, un pašiem komponistiem tā ir jādzird," ir pārliecināta Inga.

"Turklāt dziesmas latviešu valodā ir komplicēta lieta. Ja instrumentālā mūzika ārpus Latvijas var dzīvot tīri labi, ar dziesmām ir grūtāk - iemācīties latviski nozīmē lielu izaicinājumu," prāto Agnese.

Interesanti, ka lielākā daļa no 10. decembra programmā iekļautajiem opusiem Rīgā nemaz nav skanējuši: "Izņemot Artura Maskata dziesmas, pārējo repertuāru esam atskaņojušas citās Latvijas pilsētās, tikai ne Rīgā. Bet pasaules pirmatskaņojumu šajā koncertā piedzīvos Alvila Altmaņa opuss "Burleska" klavierēm solo," stāsta Agnese, kura arī pačukst: abas ar Ingu plānojot šo programmu iemūžināt albumā!