Eiropas vadošo koru nedēļas jeb "Tenso" dienu ietvaros 21. oktobrī Spīķeru koncertzālē notika atvērtā meistarklase "Augstā dziesma", kuru varēja apmeklēt ikviens interesents.

Meistarklasē piedalījās Latvijas Radio koris un diriģents Kaspars Putniņš, ansamblis Sarband un seši komponisti, kuri pārstāv Ziemeļeiropu un Tuvos Austrumus - Santa Ratniece, Mārtiņš Viļums, Lasse Toresens, Toivo Tulevs, Bušra Elturka un Vladimirs Ivanovs

Projekta mērķis ir jauna ansamblim un korim rakstīta programma, balstīta Vecās Derības “Augstās dziesmas” tekstā. Teksts, pats par sevi tik skaists, ir pārpilns simbolu un metaforu, kas vieno krasi atšķirīgas kultūras – jūdus, kristiešus un sūfijus. Projekta ietvaros tiks uzburta unikāla un saliedēta skaņu pasauli, kas triju meistardarbnīcu gaitā piedzims 25 Rietumu pasaules kordziedātāju un Tuvo Austrumu ansambļa mūziķu kopdarbā.

Edgars Raginskis Spīķeros tikās ar ansambļa Sarband vadītāju Vladimiru Ivanovu (attēlā) un komponisti Bušru Elturku.

"Eam šeit jau sesto reizi un Latvijā sākam justies kā mājās... Tagad ir seši komponisti, seši mūzikas izplatījumi; tikai tagad sākam saprast saskarsmes zonas, kurās varam sadarboties," saka Vladimirs Ivanovs.

Kā šajā projektā izdibināt, kā savienot mūsdienīgo ar senatnīgo? "Mani interesē nevis skaidrās un zināmās lietas, kas senatnē izdibinātas, bet "pelēkās zonas" jeb robežteritorijas. Arī socālpsiholoģiskais fenomens - kā mūzika iedarbojas uz klausītāju. Jo senatnē jau mūzikai bija gluži cita nozīme. Tāpat intereantas ir starpdisciplinārās attiecības un to izdibināšana: dažādās valstīs klausītāji atšķirīgi reaģē uz mūziku, un tas allaž sagādā pārsteigumu."

Kā īsti notiek sadarbība sprocess ar sešiem komponistiem? Kā notiek intensīvais mijiedarbes process? "Mēs, mūziķi, esam elastīgi. Komponisti mēģinājumos var ieraudzīt rezultātu un to mazliet arī pārveidot, lai skanējums, kas tikai hipoētiski iecerēts, iegūtu arī atbilstoši iedzīvinājumu."

Kas ir galvenais šī projekta idejiskais akcents? "Tas, ka tradīcijas satiek mūsdienīgumu. Bez tradīcijas nav nākotnes, un tradīcija ar savu attīstību panākusi to, kur atrodamies šobrīd. Bieži vien mūs maldina ilūzija, ka 19. vai agrāku gadsimtu komponisti sēdējuši mājās, skatījušies pa logu un tādējādi guvuši iedvesmu. Es tam nepiekrītu! Cilvēki allaž devušies dzīvē, piedzīvojuši jaunas, nebijušas emocijas, gūstot iedvesmu saviem sasniegumiem. Tā ka mūsu mijiedarbes process ir noderīgs visiem, kas iesaistīti šajā projektā. Komponists un atskaņotājmākslinieks nav divas konfliktējošas zonas, no kurām katra mēģina gūt virsorku; kombinējoties tās iegūst jaunas kvalitātes."

Kāda ir komponistes Bušras Eltrukas līdzšinējā pieredze mūsdienu un senatnes apgūšanā? "Vienmēr esmu savienojusi abas kategorijas. Māksla ir vienota parādība!"