"Lai gan darbojos daudzos un dažādos kolektīvos, kas aptver ļoti plašu žanrisko spektru, nevienā no tiem neesmu juties kā līderis, kurš varētu diktēt savus noteikumus, īstenojot savu koncepciju. Tā nu izdomāju, ka beidzot ir laiks iznākt priekšplānā, nākot klajā ar savām kompozīcijām un piesakot sevi kā solomākslinieku, ideju ģeneratoru, benda līderi," intervijā Signei Lagzdiņai atklāj kontrabasists Toms Lipskis.

27. martā plkst. 20:00 Zirgu ielas koncertzālē notiks Toma nesen izdotā albuma Holographic Projections prezentācijas koncerts. Tajā piedalīsies Toma Lipska kvintets, kura sastāvā muzicē Dāvis Jurka (saksofons), Oskars Ozoliņš (trompete), Dāvis Bindemanis (klavieres), Rūdolfs Dankfelds (bungas) un pats Toms, kā arī stīgu kvartets (vijolnieki Aleksejs Bahirs un Ivars Brīnums, altists Pēteris Trasuns un čellists Jānis Pauls). Skanēs Toma Lipska oriģinālmūzika, kurā dzirdamas ietekmes no akadēmiskās mūzikas, tradicionālā džeza, contemporary, kā arī free jazz žanriem. Tiks atskaņotas albumā ietvertās kompozīcijas, kā arī citi līdz šim nedzirdēti skaņdarbi, kas ir aranžēti tieši šim džeza kvinteta sastāvam un stīgu kvartetam.

Albums tika klajā laists decembrī, un, kā smej Toms, tas krietni atvieglojis uzdevumu saistībā ar dāvanām: "Nebija jādomā, ko dāvināt ģimenei un draugiem!"

Toms Lipskis ir patiešām ļoti aizņemts mūziķis. Viņš ir pasākumu menedžeris džeza klubā "Trompete",  kontrabasa spēles pasniedzējs Rīgas Doma kora skolā un Jāņa Ivanova Rēzeknes Mūzikas vidusskolā, muzicē Beātes Zviedres trio, Rihards Lībietis Orchestra un muzikālajā apvienībā Arcandela. Turklāt studē arī JVLMA maģistrantūrā: "Ceru, ka šogad sekmīgi arī to absolvēšu! Nav jau tik daudz kontrabasistu, kuri gatavi skriet pa labi un kreisi..."

Kā atgādina Toms, viena no džeza mūziķa pamatfunkcijām ir arī komponēšana. "Turklāt kompozīcija un improvizācija jau ne ar ko daudz neatšķiras. Vienīgā atšķirība, ka improvizācijā tu esi ierobežots laikā, bet kompozīcijā - nē," uzsver Toms. "Kopš sāku spēlēt džeza mūziku, paralēli esmu apguvis arī kompozīciju, tāpēc tīkamākās kompozīcijas bija iespējams apkopot noteiktā koncepcijā, kas šajā gadījumā tapusi, iedvesmojoties no Maikla Talbota grāmatas "Hologrāfiskais visums". Patiesi, daudzi skaņdarbi tapa tieši tobrīd, kad lasīju šo grāmatu un dziļi no tās iespaidojos. Mūzika saslēdzās kopā ar visu konceptu. Grāmata vēsta par domu spēku, kas strādā ļoti spēcīgi - ar tām varam ietekmēt ļoti daudz, arī uzburt pasaules epizodes. Ar hologrāfiskajām projekcijām domātas tieši šīs epizodes, kas uzburtas ar domu spēku. Manā gadījumā tie ir šie skaņdarbi. Protams, tos klausoties, viss atkarīgs no klausītāja, jo nosaukumi ir visaptveroši."

Starp citu, arī Tomam ir pašam sava vīzija - Rēzeknes Mūzikas vidusskolā atvērt džeza nodaļu. "Šo domu jau esam skaļi pateikuši. Tagad ceru, ka piepildīsies ne tikai domu, bet arī runu spēks!"

Līdz ar jauno programmu Toms no ansambļa vidus iznāk priekšplānā. "Ir ļoti reti gadījumi, kad kontrabasists iznāk priekšlplānā kā grupas līderis, diktējot savus noteikumus. Man gribējās lauzt šo sterepitipu, vismaz mūsu valstī, iedvesmojoties no citiem pasaulē zināmiem kontrabasistiem, kas spējuši kļūt par benda līderiem. Diez ko daudz jau viņu nav."

Toms Lipskis neslēpj, ka stīgu kvarteta ietvēruma kontekstā iedvesmojoies no Dāvja Jurkas nesenā albuma Strings Attached. "Jā gan, šai ziņā ļoti iedvesmojos no viņa koncertprogrammas, kas izskanēja pirms diviem gadiem Stradiņa Universitātes aulā - šis ir pirmais mēģinājums Latvijā, kad kāds kaut ko tādu dara."