26. augustā Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī pirmizrādi piedzīvos nu jau trešais Hotel Pro Forma un Latvijas Radio kora projekts Neoarctic ar Endija Stota un Kristapa Auznieka mūziku. Operas režisore - Kirstena Dēlhoma (Kirsten Dehlholm), bet pie diriģenta pults stāsies Kaspars Putniņš.

Komponists Krists Auznieks (24), ieguvis maģistra grādu prestižajā Jeila Universitātē ASV, kur drīz vien atgriezīsies, lai studētu doktorantūrā, šobrīd ir sastopams Rīgā, lai piedalītos operas mēģinājumos, un ar viņu "Klasikas" studijā tikusies Sandra Ņedzvecka.

"Nākamais posms - doktorantūra - paņems vēl piecus gadus manas dzīves, taču esmu atvērts pārmaiņām. Tas, ko vienmēr sagaidu, ir dažāda veida izaugsme - pat sēžot mežā piecus gadus un neko nedarot, tā ir nenovēršama," ir pārliecināts Krists, kura studijām Jeila Universitātē, protams, ir neskaitāmas priekšrocības. "Man tuvumā ir Ņujorka, Bostona, un iespēju plašums, ko tās piedāvā, ir neizsmeļams - sāc kaut ko darīt, iepazīt, un nevari apstāties. Viena lieta, protams, ir akadēmiskās prasmes. Uz Jeilu braucot, manī pat nebija domas, ka savu ceļu atradīšu pedagoģijā.

Taču divi gadi Jeilā mani pamatīgi mainījuši: nekad vēl neesmu bijis tik ļoti pārliecināts par to, ko turpmāk vēlos darīt - jā, ļoti gribu būt kompozīcijas profesors! Tagad, sākot studijas doktorantūrā, pusgadu mācīšu bakalauriem kompozīciju.

Mīlu tikties un runāties ar cilvēkiem viens pret vienu. Ja ar visām savām idejām, kas mīt manā galvā, varu dalīties ar vēl kādu un, atrodoties vienā telpā, burtiski aizceļot, nu, tā ir utopiskā paradīze!"

Un vēl Krists pārliecinājies par lūk, ko: "Vide, kurā tu dzīvo, liek to ieelpot, runāt tās valodā, un ne jau tikai burtiskā nozīmē. Valoda definē robežas, kā mums prāts strādā. Jeila man devusi daudz arī caur to, ka ļoti daudz esmu lasījis amerikāņu literatūru - ja lasi darbus, kas dzimuši kultūrā, kurā tu dzīvo, arī cilvēkus, kurus respektē konkrētā sabiedrība, uzlūko citādi. Skaties uz viņiem un saproti, kāpēc viņi saka tā vai domā šitā. Studējot pasaules mūziku un vispār kultūru, vēsturi, tā gluži dabiski kļūst par daļu no tevis paša.

Tāpēc man joprojām nav skaidrs, ko īsti nozīmē termins "amerikāņu mūzika", "Eiropas mūzika", "latviešu mūzika" un tamlīdzīgi, jo tepat Rīgā taču ir tāda komponistu dažādība!

Jo vairāk cilvēku, jo lielāka dažādība."

Sarunas turpinājumā - par to, kādas iespējas Kristam Auzniekam pavērusi uzvara kompozīciju konkursā Rostrum, kas bijs kā varens izrāviens un secīgi aizvedusi pie Neoarctic, kā tapusi mūzika šim efektīgajam projektam, kā arī par citām būtiskām lietām, kas nodarbina Krista ikdienu un radošo prātu.

Kora opera Neoarctic ir rosinoša, poētiska un saviļņojoša muzikāla performance par antropocēnu – jaunu ģeoloģisko laikmetu, kam raksturīga iepriekš nepieredzēta cilvēka ietekme uz Zemes ekosistēmām. Cilvēki ir kļuvuši par "dabas spēku", kas izraisa straujas, iepriekš nemaz neparedzētas izmaiņas uz to apdzīvotās Zemes.

Režisores Kirstenas Dēlholmas un diriģenta Kaspara Putniņa pausto viedokli par Neoarctic klausieties šeit!