5. septembrī orķestris "Rīga" Baltās nakts ietvaros piedāvās multimediālu projektu "Pastāvēs, kas pārvērtīsies". Aspazijas un Raiņa dzeja, astoņu latviešu komponistu jaundarbi un DJ Monsta. Koncertā orķestri "Rīga" diriģēs Jānis Retenais, režisors Varis Piņķis. "Neatliekamajā sarunā" par šo projektu plašāk vēsta orķestra direktore Ilona Breģe un DJ Monsta (attēlā).

Tas būs Raiņa un Aspazijas daiļradei veltīts multimediāls uzvedums, kurā apvienotie izteiksmes līdzekļi – pūtēju orķestra skanējums, dzejas lasījumu īpaši apstrādātas fonogrammas un elektroakustiskā mūzika – radīs vienotu mākslas darbu.

Ilona Breģe atklāj ieceres tapšanu: tā dzimusi sarežģītā saituācijā, kad orķestri pametis tā līdzšinējais mākslinieciskais vadītājs Mārtiņš Ozoliņš. "Orķestra mākslinieciskās padomes loceklim Jānim Retenajam bija ideja kaut ko interesantu darīt Raiņa un Aspazijas jubilejas sakarībā - vēl jo vairāk tāpēc, ka viņam ir krietna pieredze elektroniskās mūzikas jomā, jo populārās un izklaidējošās mūzikas vide viņam labi pazīstama un viņam nav sveši elektroakustiskie un citi tehniskie risinājumi."

Koncertā orķestris “Rīga” pirmatskaņos piecus jaunus orģināldarbus, kas sacerēti īpaši šim koncertam.

"Mana doma bija, ka meitenes raksta skaņdarbus saistībā ar Aspazijas tēlu, bet puiši - ar Raiņa tēlu," atklāj Ilona Breģe.

Iespaidus par Aspazijas daiļradi Santa Bušs atspoguļojusi interaktīvā poēmā pūtēju orķestrim pēc Aspazijas dzejas motīviem “Domas, manas domas”. Orķestra direktore teic - komponiste, kurai tipiska netradicionāla rakstība, "šeit vēlējusies būt tikpat progresīva un uz jaunumiem vērsta kā Aspazija savā jaunībā".

Savukārt Linda Leimane par radīto kompozīciju Art Deco saka: “Orķestra sastāva unikalitāte ir resurss, kas piedāvā nebijušus tembrālus un kompozicionālus risinājumus efektīvai ieceres realizācijai. Individualizētas pūšaminstrumentu tembru grupas apvienojumā ar sitaminstrumentiem, basģitāru un elektroniku, kā skaņas iespēju paplašinātāju, spēs Aspazijas pasauli apcerēt neparastā skanējumā”.

Ilona Breģe slavē Lindas Leimanes jaundarbu un uzsver: "Šis skaņdarbs ir par sievietes iedarbīgumu un spēku, tajā ir lieli kontrasti. Gan sauciens, gan introverti, tradicionāliem tēliem piepildīti klusuma mirkļi. Saskatu tajā saistību ar Aspazijas personību."

Komponists Jēkabs Nīmanis, domājot par Raini, radījis skaņdarbu “Nākotnes cilvēki” un pēc Ilonas Breģes domām turpina Nacionālā teātra iestudējumam "Raiņa sapņi" rakstītās mūzikas konceptuālo ideju.

Koncertā pirmatskaņojumu piedzīvos arī Džekina Pusona (Jachin Pousson) skaņdarbs Leaves upon the wind jeb “Vēja nestas lapas” un Platona Buravicka kompozīcija “Tāda es esmu”.

"No puišiem orķestris labāk skan tieši Jēkabam Nīmanim, jo viņš pats reiz pūtēju orķestrī spēlējis klarneti. Bet visi ir patiesi interesanti darbi," - tā Ilona Breģe.

Šobrīd ar kompozīcijām strādā DJ Monsta jeb Uldis Cīrulis, kurš tiem piešķirs elektroniskās mūzikas skanējumu.

Līdzās jauniem sacerējumiem koncertā skanēs īpaši izveidotas versijas pūtēju orķestrim un elektronikai trim latviešu klasiskām kora dziesmām. Emīla Dārziņa dziesmu “Lauztās priedes” pūtēju orķestrim veidojusi komponiste Laura Gustovska, kora dziesma ar Aspazijas dzeju "Mēness starus stīgo" ieskanēsies līdz šim nedzirdētā, mūsdienīgā Ievas Klingenbergas elektroakustiskā versijā. Pārlikumu dziesmai “Karaļmeita” radījis komponists Armands Aleksandravičus. 

Koncerta režisors ir Varis Piņķis, diriģents - Jānis Retenais, piedalīsies DJ Monsta (Uldis Cīrulis), Raiņa un Aspazijas dzeju ierunājuši aktieri Guna Zariņa un Ivars Puga.

Uldis Cīrulis šobrīd strādā pie šo dzejoļu akustiskās apstrādes. "Kopā ar Vari veidojam dziesmu pārejas jeb muzikālo noformējumu dzejai. Varis atlasījis, manuprāt, ļoti skaistu un gaišu dzeju - šo to rediģējis, sakombinējis. Raiņa un Aspazijas dzeja apstrādei ir ļoti pateicīga," apgalvo Uldis, kuram šī ir pirmā sadarbība ar orķestri "Rīga".

Kādai auditorijai koncerts paredzēts? Ņemot vērā, ka Baltā nakts domāta jauniem cilvēkiem un intelektuāļiem, kas vēlas baudīt moderno mākslu, šis koncerts būs tieši tāds.