23. augustā titullomā Žorža Bizē operā "Karmena" mūsu pašu Latvijas Nacionālajā operā debitēs daudzsološais latviešu mecosoprāns Zanda Švēde, kuras radošā darbība norit ASV.

Vienlaikus šī būs Zandas debija ne tikai mūsu Baltajā namā, bet vispār Eiropā, jo, kā atklāj dziedātāja, ārpus JVLMA iestudējumiem uz citām Eiropas operskatuvēm nav nācies dziedāt. "Tāpēc ir divējādas sajūtas. Pati spilgtākā, ko gribu paturēt - zinu, ka mana ģimene, draugi un paziņas nopirkuši biļetes uz 'Karmenu" un būs daudz atbalstītāju, kas sūtīs pozitīvos viļņus - lai viss man izdotos. Tādas patīkamas trīsas! Mamma, tētis, māsas gan ir jau braukuši pie manis uz Ameriku, tomēr šis vakars būs īpašs piedzīvojums, ko neaizmirsīšu nekad!"

Beidzamo reizi "Klasikas" studijā ar Zandu tikāmies pirms trim gadiem, kad dziedātāja piedalījās Baha Ziemasvētku oratorijas atskaņojumā Torņakalna baznīcā...

 

 

Kas pa šo laiku mainījies? "Esmu beigusi darbu Sanfrancisko operā kā jaunā māksliniece, un tagad esmu brīvmākslinieces statusā," stāsta Zanda. "Nomainīju arī dzīvesvietu - no Sanfrancisko pārcēlos uz Čikāgu, un tagad sākas īstais dziedāšanas darbs: braukšana no teātra uz teātri, piedalīšanās dažādos iestudējumos. Patīkami, ka ir nedaudz vairāk brīvības, varu izvēlēties, ko darīt. Interesanti arī, ka mūsu mūziķu sabiedrībā visi ceļo, nevienam īsti nav māju, arvien satiecies ar jauniem kolēģiem, un visu laiku paziņu loks paplašinās. Sanfrancisko vairāk bija izveidojies draugu loks. Šoruden būs darbs Čikāgas operā - dziedāšu Madalēnu operā "Rigoleto" un vienu no Valkīrām, kas būs mana pirmā Vāgnera loma. Čikāgā sāku arī strādāt ar jaunu skolotāju. Būs interesanti, ko cits pedagogs var piedātāvāt. Varbūt atveras kas tāds, kas līdz šim man nav bijis raksturīgs?

Galvenais jau ir nepazaudēt balss dvēseli - galveno, kas dzied, skan, uzrunā cilvēkus.

Mainīt balsi tikai tāpēc, lai kādam izpatiktu? Man nav ne tāda plāna, ne gribēšanas."

Interesanti, ka Zanda Švēde dziedāšanai pievērsusies vēlu - vien 24 gadu vecumā. "Biju jau izstrādājusies tūrisma industrijā, strādājusi viesnīcā par mārketinga speciālisti, un nebija tā, ka gluži nepatiktu, bet likās - tas vēl nav viss, ko varu darīt," atklāj dziedātāja, kura, tiesa gan, balsi iemēģinājusi jau vidusskolā pie Gaidas Ungures Valmierā. "Atkal sazinājos ar skolotāju - gribēju dziedāt tīri prieka pēc, nebija ne ilūziju, ne sapņu, ka varētu būt operdziedātāja. Vienkārši likās, ka vajag dziedāt.

Strādājām, dziedājām, un sākumā jau šķita - ai, nu, protams, es visu varu, man nav bail ne no kā!

Pēc tam tikai sāku saprast, cik daudz jāmācās," smej Zanda un atstāsta, kā tikusi līdz operas sklatuvei. "Gatavojoties un darot, sapratu, cik ļoti pašai to gribas... Bija sajūta, ka tiešām - ļoti gribas! Kad tiku Mūzikas akadēmijas budžeta grupā, sapratu: man patiesi tas ceļš laikam jāiet..."

Dziedātāja 2016. gada nogalē beigusi trīs gadu programmu Sanfrancisko operā kā Adlera stipendijas ieguvēja. 2017./2018. gada sezonā viņa debitēs Čikāgas Liriskajā operā ar Madalēnas lomu operā "Rigoleto" un Grimgerdas lomu operā "Valkīra". Tāpat soliste atveidos titullomu Žorža Bizē operā "Karmena" Atlantas Operā.

"Savu pirmo Karmenu dziedāju Kanzassitijā pagājušā gada pavasarī," stāsta dziedātāja. "Tur bija salīdzinoši klasisks iestudējums, un biju ļoti laimīga - tam bija viens no labākajiem diriģentiem, kādu vispār varētu iedomāties, un arī brīnišķīgs režisors, kas prata iedvesmot, atvērt, ļauties, nevis uzspieda savu viedokli. Mana Karmena bija meitene, kura priecājas par dzīvi, kurai patīk izsmiet citus, un tikai tad, kad likteņa pirksts dara savu un jāmirst, sākas drāma. Negribas viņai īsti mirt, jo - patīk dzīvot."

Iestudējums Latvijas Nacionālajā operā ir gana provokatīvāks. "Manā gadījumā tas ir visai interesanti, ka vispirms bija iespēja izspēlēt klasisku Karmenu, un tagad būs jāspēlē pavisam citādāk. Droši vien būs brīži, kad virspusē iznāks manas emocijas," prāto dziedātāja un slavē operas radošo komandu:

"Daudzi no šī brīža kolēģiem Operā ir mani bijušie studiju biedri Mūzikas akadēmijā - esam tos purvus kopā briduši. Ja ne kopā, tad vismaz blakus," pasmaida dziedātāja.

Mākslinieces repertuārā ir arī tādas lomas kā Suzuki Madama Butterfly, Olga "Jevgeņijā Oņeginā", Flora "Traviatā", Alise Lucia di Lammermoor, Trešā dāma "Burvju flautā", Tisbe Rosīni "Pelnrušķītē", titullomas Pjacollas "Marija no Buenosairesas" un Masnē "Kleopatrā", Endimione Kavalli operā La Calisto un citas.

Viņa dziedājusi Kanzassitijas Liriskajā operā un Ziemeļkarolīnas operā. Dziedātāja ir interpretējusi solo partijas arī tādos darbos kā Vivaldi Gloria, Pergolēzi Stabat Mater, Lista Missa coronationalis, Baha Ziemassvētku oratorija, Haidna "Mesa kara laikā" un Mocarta Rekviēms.

Zanda Švēde absolvējusi Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmiju, piedalījusies Manhetenas vasaras mūzikas festivālā Ņujorkā, Scuola Italy Itālijā, Tyrolean Opera programmā Austrijā, kā arī ir 2013. gada Merola operas programmas absolvente.