Par 25. oktobrī Lielajā ģildē gaidāmo Valsts kamerorķestra Sinfonietta Rīga koncertu, kas noslēgs Rudens kamermūzikas festivālu, Sandrai Ņedzveckai stāsta orķestra galvenais diriģents Normunds Šnē.

Programma būs igauņu mūslaiku skaņraža Erki Svena Tīra darba "Bāka", somu klasiķa Žana Sibēliusa Trešā simfonija Do mažorā un Pētera Vaska Čellkoncerts "Klātbūtne", kuru pirmoreiz Latvijā un pirmoreiz kopā ar Sinfonietta Rīga atskaņos čelliste Sola Gabeta.

"Jau no paša sākuma man bija ideja par programmu, kas būtu veltīta mūsu apkārtnei, mūsu reģionam, kurā dzīvojam. Manuprāt, šie skaņdarbi labi veido mūsu kopējo Baltijas elpu un sajūtu," uzsver diriģents.

Normunds arī stāsta, ka tieši ar Trešo simfoniju sākas pagrieziens Sibēliusa daiļradē, kur viņš sāk meklēt citus daiļrades principus - skaidrus un vienkāršus, saglabājot ne ar ko nesalīdzināmo izteiksmi un mūzikas valodu. "Tomēr vismazāk viņš vēlējās, lai viņa mūzika tiktu izskaidrota, analizēta, lai tur tiktu meklētas paralēles ar Somijas folkloru vai dabu. Jo viņa stingrā pārliecība bija, ka mūzikai jāsākas tur, kur beidzas vārdi," uzsver Normunds Šnē, kurš savulaik jau šo simfoniju diriģējis, taču šobrīd interpretācija, protams, būs gluži cita.

Runājot par Erki Svena Tīra opusu "Bāka", Normunds prāto - Tīrs ir komponists, kurš vienmēr meklē ko jaunu. "Viņš ir neprognozējams. Nebaidās eksperimentēt. "Bāka" ir salīzinoši agrīns darbs, bet tajā formulējušies autora daiļrades prinicpi, kur no organizēta haosa dzimst skaidrība un konkrētas kontūras. Man ļoti patīk mazapdzīvoti stūrīši, salas, varu iedomāties, kādas sajūtas pārņem, vērojot vientuļās bākas aci..."

Visbeidzot, Pētera Vaska Čellkoncerts "Klātbūtne". "Mūzika atdzīvojas tad, kad tā tiek spēlēta. Šis skaņdarbs iezīmē jaunas krāsas Pētera mūzikā: te ir daudz vairāk dramatisma, nekā citos šī perioda darbos, daudz vairāk neparastu harmoniju meklējumi, asuma un krāsu, ar kurām Pētera Vaska mūzika pat īsti nesaistās, un atsauc atmiņā viņa jaunības gadu darbus. Prieks, ka Solas Gabetas personā komponistam atkal izdevies atrast ideālu partneri. Šāda mūziķes saplūsme ar materiālu gadās reti."