Saruna ar turku tenoru Bīlentu Bezdīzu (Bulent Bezduz), kurš Gaetāno Doniceti operas "Marija Stjuarte" koncertuzvedumā atveidos Lesteras grāfu Roberto...

Inta Zēgnere: Doniceti varoņus esat dziedājis daudz. Ko varat teikt par šo savu lomu?

Bīlents Bezdīzs: Bel canto dziedāt man ļoti patīk. Īpaši tuvas operas ir Lucia di Lammermoor, “Lukrēcija Bordža” un “Marija Stjuarte”. Man jāsaka paldies Marinai Rebekai, viņa man ir tuvs draugs, kopā esam dziedājuši Vīnē, operā “Traviata”…

Un jūs bijāt Alfredo…

Jā, tur biju Alfredo. Bet es dziedu arī citas lomas, piemēram, Rūdolfu operā “Bohēma” un esmu dziedājis arī Latvijas Nacionālajā operā, šķiet, pagājušajā gādā šeit nodziedāju divas “Lučijas di Lammermūras” izrādes. Pagaidām darbs šeit rit ļoti labi, es to izbaudu un ceru, ka arī publikai patiks.

Vai esat apmierināts, kā veicas sadarbība ar pārējiem solistiem un mūziķiem?

Jā, esmu apmierināts. Mums ir visai jauna "trupa" un labs diriģents. Šodien, kad ar orķestri tikāmies pirmo reizi, tas JAU bija ļoti baudāms mēģinājums.

Ko domājat par savu lomu? Šķiet, Doniceti solistam ir izvirzījis visai augstas prasības?

Jā. Manuprāt, mūzikas ziņā šī loma ir sarežģīta, ļoti apjomīga. Šeit tikpat kā nav āriju, bet ir tik daudz ansambļu, kuros jādzied gluži tāpat kā ārijās: ir daudz augstu pasāžu un tehniski sarežģītu lietu. Ja runājam par pašu tēlu, tolaik tas bija politisks varonis. Viņš mīlēja Mariju, taču nespēja viņas labā neko darīt, jo Elizabete bija tik ietekmīga, ka viņas vara spēja iznīcināt ikvienu. Man labāk patīk Edgardo, kurš mīlestības dēļ ir gatavs iet nāvē. Taču sižetu izmainīt nevaram.

Kuri ir jūsu iecienītākie operteātri? Zinu, ka daudz ceļojat, bet droši vien ir arī kāds tīkamākais opernams?

Karjeras sākumā domāju, ka visslavenākie operteātri arī ir vislabākie. Taču tagad esmu sapratis, ka labus klausītājus var sastapt it visur. Kurš gan spētu apgalvot, ka Latvija nav gana laba vieta dziedāšanai! Šeit ir skaisti, jums ir daudz labu dziedātāju un sirsnīga publika.

Šobrīd man nav tādu iecienītāko operteātru. Taču visai bieži es dziedu Anglijā, Francijā, reizēm Vācijā, daudz arī Turcijā, jo mums ir desmit opernami! Viens no pazīstamākajiem turku tenoriem Murats Karahans dzied mūsu nacionālajā operā, mums ir arī daudz jauno talantu, kas brauc uz Eiropu dziedāt. Un es šobrīd varu teikt, ka Latvijā dziedu ļoti labrpāt.

No Turcijas nāk visai daudz labu tenoru…

Jā, turkiem ir labas balsis un laba izglītība. Diemžēl pēdējā laika politiskie notikumi daudz ko ir sabojājuši. Bet domāju, ka pamazām kļūst labāk, jo esam vērsti uz Eiropu.

Turcijā ir desmit operas un 12 simfoniskie orķestri, vidējo austrumu zemēs neko tādu neatradīsiet.

Un operu namos jums ir klasiskais repertuārs…

Jā! To pašu, ko dziedu šeit, dziedu arī Turcijā. Tikko dziedāju Makdufu "Makbetā", tad Bonnā nodziedāju "Lučijas di Lammermūras" iestudējumā, tagad esmu šeit ar “Mariju Stjuarti”, bet nākamgad dziedāšu šo pašu lomu Stambulā. Tātad repertuārs mums ir līdzīgs. Tiesa, Turcijā dzīvo astoņi miljoni cilvēku, taču man patīk dziedāt arī šeit.

Vai Turcijā ļaudis labprāt klausās operu?

Jā, mums ir arī turku operas! Domāju, ka nākotnē dzirdēsiet par tām ko vairāk, bet tā jau ir plašāka tēma, mēs varētu ilgi runāt par Eiropas politiku, par to, vai Eiropieši spēj pieņemt turku operas. Taču šobrīd dziedu šeit, dziedu Eiropas publikai.

Vai zināt jau ko vairāk par “Marijas Stjuartes” gaidāmo iestudējumu Stambulā?

Nē, vēl nezinu gan. Būtu jauki, ja arī Marina Rebeka tajā dziedātu! Viņa jau reiz ir viesojusies festivālā manā dzimtajā pilsētā, bet tas bija pirms daudziem gadiem, tagad viņa ir dīva, kas dzied visā pasaulē, un esmu lepns, ka varu būt ar viņu draugos.

Kāda ir jūsu sadarbība uz skatuves?

"Traviatas“ iestudējumā bijām labs tandēms. Šeit "Marija Stjuarte“ gan ir koncertiestudējums, tomēr ticu, ka klausītāji gūs gandarījumu.

Šķiet, jūs esat vienīgais no solistiem, kas jau iepriekš sadarbojies ar diviem citiem iestudējuma dalībniekiem. Ar Katju Levinu kāpāt uz vienas skatuves Gēteborgā.

Jā, viņa dzirdāja Lukrēciju operā "Lukrēcija Bordža“, tas bija ļoti veiksmīgs iestudējums. Skaļi gan to neteikšu, bet esmu mazliet vecāks par pārējiem, tikai mazliet... Tātad – man ir lielāka pieredze dziedāt bel canto.

Gan Marina Rebeka, gan Katja Levina ir ļoti talantīgas dziedātājas. Lai arī Marina jau tagad ir ļoti slavena, domāju, ka viņas popularitāte vēl augs.

(Sarunu tulkojusi Ieva Zeidmane)