21. aprīlī 100. gadskārtā atceramies pianistu un komponistu Nikolaju Zolotonosu

Mūzikas redaktora Nikolaja Zolotonosa vārdu latviešu filmu titros gan, jādomā, būs lasījis vai ikviens šo filmu cienītājs.

"Salna pavasarī" un "Mērnieku laiki", "Ilgais ceļs kāpās" un "Mirāža", "Sprīdītis", "Aveņu vīns", "Akmeņainais ceļš", "Vajadzīga soliste" ir tikai nedaudzas no tām, kuru skaņu celiņiem roku pielicis Zolotonoss.

Nikolajs Zolotonoss no 1931. līdz 1933. gadam studēja klavierspēli un kompozīciju Berlīnes Augstākajā mūzikas skolā, pēc atgriešanās Latvijas Konservatorijas klavieru klasi absolvēja jau 1935. gadā, 1940. un 1941. gadā bija Ebreju teātra muzikālās daļas vadītājs un diriģents.  Pēc Otrā pasaules kara Zolotonoss piecus gadus strādāja LPSR Ministru padomes Mākslas lietu pārvaldē, 50. gadu sākumā bijis arī Muzikālās komēdijas teātra direktors un Operas un baleta teātra direktora vietnieks.

1954. gadā Zolotonoss pievērsās kinopasaulei, kļūstot par mūzikas redaktoru Rīgas kinostudijā un sākot komplektēt studijas fonotēku. Tomēr arī bez radoša darba viņš neiztika: jau 1955. gadā debitēja kā filmas komponists, sacerot mūziku Mihaila Šneiderova dokumentālajai filmai "Kolhozā “Mārupe”", vēlāk Zolotonoss sarakstījis mūziku arī vairākām latviešu aktierfilmām, piemēram, "Svešiniece ciemā" (1958).

Armanda Pakalne Nikolajam Zolotonosam veltītajā pārraidē piedāvā gan viņa mūzikas ieskaņojumus, gan arī paša komponista balss ierakstus, kas ierakstā fiksēti pirm 30 gadiem.