Aizvadītā gada nogalē Taustiņmūzikas festivālā "Takts" ietvaros Ventspils teātra namā "Jūras vārti" viesojās projekts STATEA – franču pianiste Vanesa Vāgnere un meksikāņu elektroniskais mūziķis Fernando Korona jeb MURCOF.

Programmā, kurā skanēja Erika Satī, Mortona Feldmana, Valentīna Silvestrova, Ģērģa Ligeti un citu 20. gadsimta komponistu ikonisku skaņdarbu elektroakustiskas versijas, MURCOF apstiprināja savu laikmetīgās elektroniskās un akadēmiskās mūzikas teritoriju sapludinātāja reputāciju.

 

Edgars Raginskis: Sakiet, lūdzu, kurā brīdī jūs sapratāt, ka vēlaties paplašināt savu muzikālās izteiksmes redzeloku un ietiekties akadēmiskās mūzikas teritorijā?

Fernando Korona: Tas ir labs jautājums. Viens no pirmajiem albumiem, kurš mani ietekmēja, bija “Džons Santo spēlē Bahu”, kas līdzinās Vendijas Karlosas Switched on Bach, tajos Baha skaņdarbi aranžēti 70. gadu sintezatoriem. Es tolaik biju ļoti jauns, vēl bērns, un šīs skaņas ieaudās manā apziņā. Pieaugot iepazinu arvien vairāk elektroniskās un arī akadēmiskās mūzikas, sākumā to, kas sarakstīta līdz 20. gadsimtam, bet tad atklāju sev Stravinski, Šēnbergu, Štokhauzenu, un manu prātu pilnīgi uzspridzināja Ksenakis un Ligeti, tā bija kā apgaismība. Tātad klasisko mūziku man neatklāja viens konkrēts komponists, bet gan fakts, ka manā mūziķa pieredzē allaž rokrokā gājusi elektroniskā un klasiskā mūzika. Tādēļ 80. gadu vidū, kad sāku nodarboties ar mūziku, uzreiz sāku lietot arī akadēmisko tradīciju.

ER: Un tomēr – kāda bija tipiska reakcija pret akadēmisko mūziku jūsu mūzikas vidē, un ar “jūsu mūzikas vidi” es varbūt nedaudz stereotipiski domāju elektronikas mūziķus, kuri paši nav akadēmiskie mākslinieki.

FK: Es izaugu Tihuanas apkaimē Meksikā, un, kad atklāju sev akadēmisko mūziku, dzīvoju mazā, ļoti konservatīvā zvejnieku pilsētiņā Klusā okeāna krastā, Baha Kalifornijas štatā. Par šādu mūziku tur interesējāmies tikai mēs, pāris draugu, un, tā kā interneta vēl nebija, mūsu interese nozīmēja reālu pētniecības darbu, bibliotēku un mūzikas veikalu apmeklējumus.

ER: Tad katra informācijas druska jums bija īsts dārgums.

FK: Jā, patiešām dārgums. Tā kā dzīvojām ASV tuvumā, mums ar draugiem bija iespēja apmeklēt Kalifornijas universitātes bibliotēku Sandjego, viņiem bija un ir plaša laikmetīgās mūzikas ierakstu kolekcija. Turienes fonotēkā sēdēju augām dienām, sakrāvis kaudzītē 10 vai par 20 ciešripas, klausījos šos albumus un lasīju pievienoto informāciju. Lučāno Berio, Džačinto Šelsi un citi nozīmīgi atklājumi agrā divdesmitgadnieka vecumā. Nenoliegšu, savā kaislībā jutos izolēts, jo nebija specializēto preses izdevumu vai laikmetīgajai mūzikai veltītu televīzijas raidījumu. Tikai mūsu mazā pasaulīte ar elektronisko un akadēmisko mūziku. Starp citu, ar elektroniskās mūzikas jēdzienu vienmēr saistījies stereotips, ka tā jau tikai tāda deju mūzika vien ir, kaut arī elektronika ir tikai darbarīku kopums, ar ko iespējams darīt, ko vien vēlies.

ER: Vai kādubrīd vēlējāties kļūt arī par kāda akustiskā instrumenta spēlētāju vai akadēmiskās mūzikas komponistu?

FK: Gribēju būt klasiskās jeb akadēmiskās mūzikas komponists, bet tas bija tālu ārpus mūsu ģimenes budžeta iespējām. Meklēju variantus Sandjego un Losandželosā, taču ASV augstākā izglītība ir neprātīgi dārga, un es nevēlējos iejūgties parādos, kurus būtu jāatmaksā visu mūžu. Otra iespēja bija Mehiko Nacionālā mūzikas augstskola, kas ir ļoti laba skola, taču tā bija daudz par tālu no manas dzimtās pilsētas, turklāt mana ģimene nevarēja atļauties apmaksāt manu dzīvošanu Mehiko. Tāpēc nemācījos rakstīt vai analizēt mūziku, bet devos taisnā solī iekšā skaņas izpētē un visu apguvu pašmācības ceļā. Elektroniskie mūzikas instrumenti ļāva man apgūt aranžēšanu un veidot pašam savas skaņas, spēlēties ar faktūrām. Manās rokās izrādījās vesels elektronisko instrumentu orķestris.

ER: Tieši tā – klausoties jūsu sagatavošanos koncertam, man iešāvās prātā, ka jūsu rīcībā ir tas, pēc kā ilgojas teju vai katrs laikmetīgais diriģents – pilnīga kontrole pār katru instrumentu, pār katru parametru. Savā ziņā jūs esat vienlaikus gan izpildītājs, gan diriģents un komponists, tātad pilnīgs 21. gadsimta mūziķis.

FK: Jā, iespējams, tā tiešām ir, ka man ir kontrole pār vissmalkākajām detaļām. Elektronikas priekšrocība ir klīniska precizitāte un vienlaikus iespēja apstrādāt ārējas skaņas, kā mēs arī darām STATEA projektā ar Vanesu Vāgneri. Daudzas manas skaņas ir ļoti tīras un skan precīzi ieplānotajā mirklī, bet arī Vanesa kontrolē atsevišķus elektronikas procesus, un rodas brīnišķīgu nejaušību iespējamība. Daži posmi ir pilnīgi iepriekšnoteikti, ja vien neuzkaras dators, bet citos saspēle ar klavierēm ir gluži spontāna, un apstākļi katru reizi atšķiras – ir cita telpas akustika, cits mikrofonu novietojums.

ER: Vai jums labāk patīk paša sintezētās skaņas vai dzīvā priešnesuma laikā ierakstītie un manipulētie signāli?

FK: Abējādi ir interesanti. Atkarīgs no skaņdarba profila, pie kura tobrīd strādāju. Ir reizes, kad man nepieciešams darboties ar analogajiem vai digitālajiem sintezatoriem, un man, atšķirībā no daudziem citiem, kuri gremdējas nostalģijā pēc analogās aparatūras, patīk abi veidi. Taču mēdzu arī ierakstīt akustiskos instrumentus vai veikt lauka ierakstus, ķert apkārtējās vides skaņas. Ļoti izbaudu šo skaņu tālāku pārveidošanu ar analogu un digitālu rīku palīdzību. Es gūstu prieku no abām pasaulēm.

ER: Un kur slēpjas sadarbības ar Vanesu Vāgneri valdzinājums? Viņa nāk no akadēmiskās pasaules un pārstāv citu tradīciju, taču, kā tikko aprakstījāt, šīs atšķirīgās tradīcijas tomēr ir līdzīgākas, nekā varētu šķist.

FK: Sāksim ar to, ka Vanesa ir apbrīnojama pianiste, un es nekad nespētu paveikt to, ko dara viņa. Man tā ir idejas par divu pasauļu saplūsmi kulminācija dzīvā priekšnesuma apstākļos, Vanesa ir klasiskajā, es – elektroniskajā pasaulē. Man patīk, cik eleganti viņa spēlē, cik jutīgi un ātri reaģē uz maniem impulsiem, vienlaikus viņā nav steigas. Tieši Vanesa man ierosināja sākt STATEA projektu, un ļoti cienu viņas drosmīgo iniciatīvu, man jau tas vien ir pietiekams iemesls sadarboties.

 

ER: Vai jūsuprāt pietiekami daudz elektronisko mūziķu pēta akadēmisko teritoriju? Zinu brazīlieti Amonu Tobinu, kurš ir eksperimentējis ar Edgara Varēza mūziku, šeit Baltijā atsevišķi mākslinieki reflektē par Pētera Vaska vai Arvo Perta darbiem, bet kā ir kopumā?

FK: Ja esi zinātkārs mūziķis, tad agrāk vai vēlāk sāksi pētīt akadēmisko mūziku un uzzināsi sākumā par savas kultūras pārstāvjiem, un vēlāk – par citu komponistu radītajiem skaņdarbiem. Tas ir loģisks radošas personības attīstības ceļš – lūkot pēc arvien dziļākiem muzikāliem iespaidiem. Akadēmiskajā mūzikā ir bezgala daudz dārgumu.

ER: Nojaušu, ka līdzīgā kārtā daudzi akadēmiskie mūziķi labprāt iepazītos ar elektroniku, bet saduras ar tehniskām grūtībām. Ko jūs ieteiktu kā vieglāko un pieejamāko ceļu, kuru viņiem iet?

FK: Tas ir sarežģīts jautājums, jo ļoti atkarīgs no katra individualitātes. Ir tādi, kuriem nav ne mazākās intereses darīt jelko ārpus savas teritorijas, bet citiem ļoti interesē ne vien klausīties, bet arī iekļaut elektroniku savas mūzikas izteiksmes paletē. Ir vērts pārvarēt sākotnējās bailes, jo elektroniskie rīki patiešām sniedz neierobežotas iespējas, nevajag baidīties no neveiksmēm un kļūdām.

ER: Nedaudz vairāk par albumu STATEA, ko man atklāja festivāla "Takts" rīkotājs Miks Magone, klausos to ar lielu aizrautību, un īpaši iespaidīgas ir nemanāmās pārejas no 20.gs. kompozīcijas grandu mūzikas uz jūsu oriģinālmateriālu. Kā jūs panācāt to, ka klavieru un elektronikas kopējā skaņveidē nav nekā mehāniska un samākslota?

FK: Jā, tas ir viens no maniem galvenajiem mērķiem, radot mūziku – domāt par skaņām kā par dzīvām būtnēm, censties tām piešķirt personību, sarežģītību. Dažreiz tīrs tembrs ir ļoti noderīgs, piemēram, ritma veidošanai, taču lielākoties tiecos mūziku maksimāli pietuvināt dabas skaņām – kas notiks, ja klavieres pakāpeniski un lēnām pārtaps kaut kamī citā? Skaņu uztveru kā ļoti elastīgu parādību, un cenšos sekot šīm pārmaiņām. Skaņas tiešām ir kā cilvēki – tās piedzimst, pieaug, daudz ko pieredz un mainās, bet tas nenotiek strauji.

ER: Viens no albuma STATEA dārgakmeņiem ir Valentīna Silvestrova skaņdarba "Ardievu, ak, pasaule" lasījums, kurā jums izdevies notvert Silvestrova ģenialitātes esenci – no vienas puses klusa pazemība, no otras – transcendentāla izjūta, tuvojoties kam lielam un diženam. Oriģinālā tā ir solodziesma vīrieša balsij un klavierēm, bet jūsu versiju iepazinu pirmo. Kā sastapāties ar šo skaņdarbu?

FC: Šī kompozīcija ir kopā ar mani jau gadus 16 vai 17. Man ļoti patīk Valentīna Silvestrova mūzika, atklāju to 90. gadu pašās beigās, un kopš tā laika vērīgi sekoju šim komponistam.

ER: Jā, Silvestrovs ir savāda parādība – it kā tik vienkāršs un vienlaikus nepavisam ne.

FC: Taisnība. Pirmoreiz dzirdēju "Ardievas pasaulei" laikā, kad klajā nāca "Rekviēms Larisai". Jūs pieminējāt versiju balsij un klavierēm, bet man vairāk patīk tā, versija, kurā dzied vokālais ansamblis ar instrumentālo pavadījumu, tur ir bagātāka instrumentācija, vairāk reverberācijas. Tas bija īpašs posms manā dzīvē, kad klausījos šo mūziku, jo tolaik centos atvieglot savas smagi slimās mātes ciešanas. Tā kā viņa nomira, tad man "Rekviēms Larisai" pārtapa "Rekviēmā manai mātei". Atgriežoties pie "Ardievām pasaulei", šis skaņdarbs manī rada virkni dažādu emociju, tam ir "bagāža", un, starp citu, tā ir viena no skaistākajām melodijām, kādu jebkad esmu dzirdējis.

ER: Kur mūsdienu pārblīvētajā informācijas telpā, kur čum un mudž nejēdzīga mūzika, jūs atrodat iedvesmu sev? Kuri mūsdienu komponisti jums patīk un bagātina jūsu klausītāja pieredzi?

FK: Ak, iedvesmas avotu ir daudz, piemēram, norvēģu avangarda grupa Supersilent, bieži klausos Šelsi un Silvestrovu. Pēdējā laikā sekoju Meksikas jaunajai elektroniskajai mūzikai, īpaši tādām māksliniecēm kā Leslija Garsija un Paloma. Viņas kā ierosmi izmanto baktēriju un augu radītās skaņas, veidojot ļoti skaistas telpiskas skaņu ainavas.

ER: Kurš skaņdarbs pēdējā laikā īpaši jūsos rezonējis?

FK: Tādi noteikti ir bijuši vairāki, taču ātrumā neatceros. Ja godīgi, es neklausos daudz mūzikas, man galu galā ir arī ģimenes pienākumi, esmu tēvs diviem bērniem, kuru sabiedrībā cenšos pavadīt iespējami daudz laika.

ER: Vai arī viņi nodarbojas ar mūziku?

FK: Vecākajam dēlam ir 14 gadu, viņš mācās spēlēt bungas. Meitiņa vēl ir zīdainis, un viņa nepārtraukti vokāli improvizē. Tā nu mēs viens otru muzikāli attīstām.

ER: Kādu programmatūru jūs lietojat savā jaunradē?

FK: Lielākoties Steinberg CUBASE un veselu lērumu dažādu spraudņu, tajā skaitā no IRCAM. Mājās strādāju Windows vidē, bet koncertēju ar Apple datoru, tātad Ableton Live.

ER: Tātad jūs esat no tiem mūziķiem, kuri fanātiski neturas pie vienas sistēmas?

FK: Nē, šajā ziņā neesmu reliģiskais fanātiķis, cenšos adekvāti novērtēt ierīču funkcionalitāti. Ilgu laiku strādāju tikai Windows vidē, tad iekļāvu savā arsenālā Apple. Ir labi lietot abas sistēmas, tā ir vairāk rīku muzicēšanai.

ER: Vai pēc koncerttūres noslēguma turpināsiet sadarboties ar Vanesu Vāgneri?

FK: Noteikti! Mums priekšā daudz koncertu 2017. gadā ar STATEA programmu, jau runājam par nākamo albumu, taču pagaidām nav ne mazākās nojausmas, kāda mūzika tajā skanēs. Taču noteikti centīsimies radīt ko atšķirīgu no līdz šim dzirdētā. Ieaicināšu Vanesu savā pasaulē, un redzēsim, kas notiks!