11. janvāra vakarā "Klasika" piedāvāja ekskluzīvu tiešraidi no Hamburgas - visi kopā sekojām līdzi Elbas filharmonijas grandiozajai atklāšanas ceremonijai.

Šeit klausāms Ingas Saksones sagatavotais speciālizlaidums "Latvijas mūziķi pasaulē" – proti, uz Hamburgu Inga bija devusies jau 10. janvāra rītā, lai "Klasikas” klausītājiem sniegtu daudzpusīgu ieskatu jaunās koncertzāles atklāšanas pasākumos, iztaujātu Elbas filharmonijas titulēto jeb Goda ērģelnieci Ivetu Apkalnu un piedalītos īpaši rīkotajā Elbas filharmonijas atklāšanas preses konferencē.

Savukārt tiešraides sākumā notika saslēgšanās ar Hamburgas studiju: Inga atklāja karstākos iespaidus par notiekošo Elbas filharmonijas koncertzāles atklāšanas ceremonijā...

Lai noskaņotos uz svētku viļņa un godam sagatavotos grandiozajam notikumam, pirms tiešraides piedāvājām sarunu ar Ivetu Apkalnu.

"Sajūta ir tāda, ka ne tikai Hamburga, bet visa mūzikas pasaule šobrīd elpo Elbas filharmonijas ritmā,” teic Iveta Apkalna, dienu pirms koncerta sastapta Elbas filharmonijas 8. stāvā.

"Jau ģenerālmēģinājumā, kas notika 9. janvārī, bija fenomenāla enerģētika: pirmo reizi dzirdēju, kā skan ērģeles klausītāju pilnā zālē, kā tās skan kopā ar orķestri, kā skan tikai orķestris, koris, solisti. Un sapratu, ka šī zāle ir tik ļoti mājīga, tik enerģētiska, pilna ar pozitīvismu – mēs visi šobrīd esam pozitīvi uzlādēti. Sajūtas plūst pāri malām, un nepacietīgi gaidām rītdienu, no kuras mūs vairs šķir tikai viens solis,” sajūsmu neslēpj latviešu ērģelniece.

Interesanti, ka atklāšanas koncerta programma tiek turēta slepenībā. Līdz pat šim brīdim netiek atklāti ne skaņdarbu nosaukumi, ne detalizēta to secība. "Daļēji tāpēc, lai saglabātu spriedzi,” prāto Iveta. "Arī ģenerālmēģinājumā netika izpausti skaņdarbu nosaukumi, un neparastākais – ka gan koncerta pirmajā, gan otrajā daļā skaņdarbi vijās un savijās viens ar otru, izpaliekot ierastajām pauzēm un aplausiem starp skaņdarbiem.

Arī mainoties mūzikas stiliem un mūziķu sastāviem, netika ieturēta pauze, kurā varētu paklepot vai nošķaudīties. Viss notiek kā viens garš stāstījums. Spēlējot domāju – kā gan reaģēs publika? Bet ģenerālmēģinājumā bija absolūts klusums!

Un tas bija svarīgākais – vienīgais, kas runā, ir mūzika. No Volfganga Rīma bez pauzes ieplūstam Bēthovena Devītajā simfonijā. Bet tas attaisnojas!

Ir vienalga, kurā gadsimtā dzīvojam, ir vienalga, vai spēlējam Rīmu vai Bēthovenu – mūzika ir valdonīgais spēks, ar kura palīdzību spējam ceļot laikā bez papildu introdukcijām vai ievadiem. Tas arī attaisno koncerta moto - "Par telpu šeit kļūst laiks”.

Jā, laiks un telpa – to spilgti izjutu,” stāsta Iveta. Šāds koncerta risinājums viņu vedina uz dziļākām pārdomām: "Tas varētu būt liels revolucionārs solis koncertu veidošanā nākotnē – varbūt pēc šī koncerta arī citi  mūziķi un koncertu rīkotāji aizdomāsies par šāda efekta ieviešanu programmā? Lai gan mēs, ērģelnieki, lielākoties jau baznīcā spēlējam bez aplausiem. Šai ziņā arī es, veidojot savas programmas, izstāstu vienu stāstu.

Zālē valdīja fenomenāla enerģētika! Tas ir liels, labs gājiens ar zirdziņu.

Daudzi cilvēki desmit gadus gaidījuši šo brīdi – jaunās ēkas gaidīšanas laiks varbūt ir tieši tas, ko izdzīvojam programmā, klausoties vienā garā stāstā. Proporcionāli tas attaisno garo, ērkšķaino ceļu. Mūzikas plūdums ir kā pārceļošana, tā nav mētāšanās.

Caur šādu risinājumu tiek pasvītrota cīņa desmit gadu garumā. Man jau šķiet, ka tie ir tikai desmit gadi, jo, kad skatos uz visu, kas uzbūvēts, saprotu, ka ātrāk to visu nemaz nevarēja dabūt gatavu…

Viss ir pamatīgi likts, pārdomāts, strādāts, apstrādāts.”

Jaunā ēka patiesi ir ērta, multifunkcionāla, te viss pieejams zem viena jumta. "Atrodoties Elbas filharmonijā, drīkstu dzīvot arī šajā viesnīcā.

Kad dodos brokastīs, mierā un klusumā skatos uz ostu: te redzams brīnišķīgs saullēkts. Sēžu, vēroju, sajūtos tā, itin kā atrastos uz kruīza kuģa. Kad ierodos mākslinieku telpā, kur valda mērens stresiņš, ir grūti noticēt, ka tā ir tā pati ēka.

Tāda ceļošana vienas celtnes ietvaros. Nezinu, kā viņi to panākuši, bet katrā telpā ir sava enerģētika, turklāt viena otrai tās netraucē, bet gan papildina, kopā radot vienu lielu, kolosālu kompozīciju. Visas sienas pievilkušās ar pozitīvo enerģētiku! Ja reizēm ir maz laika starp mēģinājumiem, gribu palikt šeit – man vajag elpot šo gaisu, tas rada gandarījumu.”

Sarunā Iveta arī atklāj, ka atklāšanas koncertā viņas spēli dzirdēsim divos skaņdarbos. "Būtisks darbs ir Volfganga Rīma īpaši šim notikumam sacerētais jaundarbs – "Reminiscence" orķestrim, ērģelēm un tenoram. Otrs darbs būs Aloiza Cimermaņa Photoptosis – darbs, kuru man nācies ilgi analizēt, meklējot tā jēgu un nozīmi.”

Ar Ziemeļvācijas Radio Elbas filharmonijas simfonisko orķestri un diriģentu Tomasu Hengelbroku Iveta sastapusies pirmoreiz, bet ne pēdējo: jau februārī visi kopā viņi atskaņos Pulenka ērģeļkoncertu.

Elbas filharmonijas ērģeles lepojas ar 4765 stabulēm. "Rīgas Doma ērģeles ir lielākas – un savā būtībā tās paliek nepārspējams instruments,” saka Iveta, taču tūdaļ akcentē: "Te runa par koncertzāles ērģelēm. Lai gan – arī Elbas filharmonijas ērģeļu izmēri ir interesanti.

Mazākā stabulīte ir vien 11 milimetru gara, bet lielākā sasniedz gandrīz 11 metrus. Ērģeles izstiepušās triju stāvu jeb 15 metru augstumā, trīs stāvu platumā un 3 metru dziļumā, kas nebūt nav maz. Izstaigājot ērģeļu iekšpusi, jūties, itin kā ienākot divu ģimeņu savrupmājā.

Taču būtiskākais ir ērģeļu skanējums telpā – šis nu reiz ir tas gadījums, kad abas lietas – ērģeles un akustika – viena otru papildina, burtiski "ceļ ārā no ūdens", liekot viena otrai uzmirdzēt kā saulei, kas atstarojas virs ūdens. Ar šo ērģeļu skaņām var piepildīt telpu ar pamattoņiem, spēlēt spoži un panākt arī franču romantisma skanējumu, kas Rīgas Doma ērģelēm nav tik izteikti.

Šis ir arī instruments, kas labi parāda, kāds ir pie viņām sēdošais ērģelnieks, kurā savas varēšanas posmā viņš stāv. Tās ātri nosaka ērģelnieka kvalitātes latiņu.

Tāpēc no vienas puses tās ir izaicinošas, inspirējošas, bet no otras – kā stingrs soģis: bargs profesors vai komisija,” prāto Iveta Apkalna.

Sarunas turpinājumu klausieties tiešraides starpbrīdī!