Viesojoties Bostonā, "Klasikas" direktore Gunda Vaivode sastapa trīs burvīgus mūziķus, kuri pagājušajā gadā absolvēja Rīgas Doma kora skolas džeza nodaļu, muzicē grupā Coolmans Report un šogad studijas turpina Bērklija Mūzikas koledžā (Berklee College of Music).

Pēteris Žīle, Rihards Kolmanis un Sintija Grigorjeva stāsta, kā viņiem tur sokas, kā tikuši galā ar augsto mācību maksu un kā iepazinušies ar sirsnīgajiem latviešiem Amerikā, tāpat arī par to, kas ir pats galvenais, lai lieli sapņi piepildītos...

Vaicāti, kā latviešu jaunieši var iekļūt tik prestižā mācību iestādē, viņi teic tā: "Nepieciešama pacietība, daudz nopietna darba, mazliet veiksmes un pavisam noteikti - ģimenes atbalsts un daudz, daudz labu cilvēku apkārt..."

Un cik bieži jaunieši tiek pie muzicēšanas, ar ko kopā iespējams saspēlēties? "Katram no mums iespējas ir dažādas, jo katram ir atšķirīga studiju programma un stundu skaits. Ik darbdienu varam spēlēt no divām līdz sešām stundām dienā," stāsta Pēteris.

"Šobrīd esmu iesaistījusies diezgan daudzos projektos, kas nozīmē, ka mazāk laika paliek treniņiem un vairāk laika paiet spēlējot, taču īstenībā tas ir pat vērtīgāk, jo attīstu sevi no dažādiem aspektiem," stāsta Sintija, kura par izciliem rezultātiem iestājeksāmenā atbrīvota no augstās mācību maksas...

Izrādās, tā tas patiešām notiek: atliek parādīt izcilu sniegumu iestājeksāmenos, un to pasniedzēji novērtē. Kopumā iestājeksāmens ilgst 15 minūtes, kuru laikā jāreprezentē visas savas teorētiskās zināšanas, dzirde, jānospēlē arī pašizvēlēts skaņdarbs. Tad seko intervija piecu minūšu garumā," stāsta jaunieši,

Sitaminstrumenti, basģitāra, ģitāra - lūk, viņu spēlētie instrumenti grupā Coolmans Report, kurai tobrīd, kad risisnās radiointervija, tuvojas koncerts Bostonas Trimdas draudzes namā - ar visām ieejas biļetēm, jo viss ir nopietni un pa īstam!

"Mums ir ļoti paveicies ar vairākiem cilvēkiem, tostarp liels paldies Dacei Aperānei, ar kuras palīdzību ieguvām daudz jaunu kontaktu," stāsta puiši. "Uzreiz atsaucās divas sirsnīgas kundzes - Ingrīda Gūtberga un Sarma Liepiņa: abas mūs uzņēma, visādi palīdzēja. Šeit dzīvo ļoti pretimnākoši un jauki cilvēki!"

Pēc četru gadu studijām Bērklija Universitātē jaunieši iegūs bakalaura grādu katrs savā specialitātē, bet par novirzienu vēl varot padomāt.

"Mani lielākie iedvesmas avoti šeit, Amerikā, ir Sintija un Pēteris - ik dienu spēlējam savā grupā," - tā Rihards, kurš Lieldienās parūpējies par olu krāsošanu.

Lai iedrošinātu arī citus Latvijas jauniešus piepildīt savus sapņus, Sintija saka tā: "Manuprāt, jābūt vienkārši neatlaidībai. Ja neatlaidīgi iesi uz savu mērķi, meklēsi visas iespējas, strādāsi un rūpēsies par to, ko tu dari un ko tu gribi darīt, nāks arī iespēja. Un tad nebūs jādomāL "Ak, šausmas, es taču to nevaru!" Vienkārši vienmēr jābūt gatavam tam, kam tu gribi veltīt savu dzīvi. Ja gribi tikt tajā vai tajā skolā, tu noteikti atradīsi veidu - ja nepadosies..."

Sarunas noslēgumā jaunieši sūta sirsnīgus sveicienus daudzajiem labajiem un mīļajiem ļaudīm Latvijā - tostarp Dailes Zigim, Tālim Gžibovskim, Elvim Artūram Lintiņam, ģimenēm un vēl daudziem, daudziem citiem latviešu draugiem.

Un vēl: līdz ar to, ka pagājušajā nedēļā Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā Muzikoloģijas katedra sadarbībā ar Zinātniskās pētniecības centru rīkoja 3. starpdisciplināro zinātnisko konferenci "Mūzikas pētījumi Latvijā", šonedēļ Anete Ašmane sarunājās ar muzikoloģi, maģistranti Līvu Grīnbergu par konferencē gūtajiem iespaidiem un arī par pašas Līvas referātu "Citāti un alūzijas Kristiana Špuka baletā "Smilšuvīrs"".

"Man pašai šī konference bija kā atklājums par to, cik gan svarīga un nozīmīga ir referenta personība - no tās spēcīguma arī atkarīgs, cik interesants ir katrs priekšlasījums," prāto Līva. Vaicāta, cik svarīgi JVLMA zinātniskajā konferencē bijis iekļaut citu institūciju un jomu pētnieku referātus, maģistrante ir pārliecināta: "Tas ir ļoti svarīgi un vēlami, jo mūsu Mūzikas akadēmijai taču nepieder mūzikas monopols Latvijā! Jo vairāk viedokļu, jo labāk - tas mums, studentiem, nereti palīdz atvērt acis, ka uz mūziku var paskatīties arī no cita skatu punkta."

Vislabāk Līvai pie sirds gājis profesora Andra Vecumnieka referāts "Tembrālie meklējumi Jura Karlsona "Jāzepa vīzijās" simfoniskajam orķestrim". "Jebkas, par ko stāsta profesors Vecumnieks, vienmēr ir ārkārtīgi interesants," - tā Līva.

Pašas Līvas referāts bijis daļa no viņas maģistra darba: "Kopumā tas saistīts ar postmodernisma estētiku, kas, manuprāt, labi sastopama Kristiāna Špuka baletā "Smilšuvīrs". Tas ir nedaudz citāds skatījums uz baletu, jo vārdkopa "postmodernisma balets" vēl nav sastopams, taču šī laikmetīgā baleta paraugā cenšos pierādīt tieši postmodernās estētikas klātbūtni, apskatot to gan no muzikālā, gan horeogrāfiskā un scenogrāfijas skatpunkta."

Konkurss!

Balvā: ielūgums divām personām uz JVLMA simfoniskā orķestra sezonas noslēguma koncertu 20. aprīlī plkst. 18:00. Diriģents - Andris Vecumnieks, solists - Daumants Liepiņš (klavieres). Programmā: S. Rahmaņinova Trešais koncerts klavierēm ar orķestri reminorā op. 30 un D. Šostakoviča Devītā simfonija Mibemolmažorā op. 70
Jautājums: kādam atskaņotāju sastāvam sākotnēji Dmitrijs Šostakovičš bija iecerējis rakstīt Devīto simfoniju?
Atbildes jāsūta uz e-pastu jazeps@latvijasradio.lv līdz trešdienai, 13. aprīlim