Starptautiskais džeza mākslinieku konkurss Riga Jazz Stage 2015 ir izskanējis, un tā laureāti abās kategorijās ("Džeza vokāls" un "Džeza trompete") - noskaidroti. "Jāzeps" piedāvā atskatu uz konkursa norisi, tajā valdošo radošo atmosfēru un cīņassparu, draudzību un iedvesmu.

Uzklausām viesmākslinieku, britu dziedātāju un žūrijas pārstāvi Entoniju Strongu, Riga Jazz Stage rīkotāju un māksliniecisko vadītāju Māri Briežkalnu, konkursa uzvarētāju Daumantu Kalniņu, kā arī neatkarīgos vērtētājus jeb klausītājus-ekspertus: pagājušā gada otrās vietas ieguvēju, saksofonistu Dāvi Jurku un kontrabasistu Tomu Poišu.

Stāsta Dāvis Jurka: "Konkursi vienmēr ir interesanti - tā ir motivācija katram parādīt labāko, ko viņš spēj. Šajā gadījumā grūtība slēpjas džeza mūzikai raksturīgajā  improvizācijā: ir ļoti grūti nošķirt, kas tad ir labākais - vai iepriekš rūpīgi sagatavotais, vai arī mirkļa iedvesma. Kopumā profesionālais līmenis bija ļoti labs, vienīgi būtu gribējies, lai dalībneki būtu vairāk riskējuši... Ļoti maz bija brīvās imporovizācijas, kurai vistuvāk bija Daumants Kalniņš, kurš atļāvās vairāk ekspresijas."

Toms Poišs uzskata, ka mūziķi savstarpēji viegli atraduši kopīgu valodu un prāto, ka zālē sēžot, šķitis, ka trompetistu sniegums nebijis aktustiski pilnīgs, jo "pietrūcis skaņas". Par vietu sadalījumu šajā konkursā puiši pārsteigti nav. "Parasti jau pūšaminstrumentālisti, kaut tie paši saksofonisti, cenšas parādīt savu tehnisko varēšanu - spēlē ātri, skaļi, bet daudzi neaizdomājas par to, kā parādīt savu unikalitāti - to, kas tieši tevi atšķir no pārējiem. Manuprāt, pirmais ir skaņa, otrais - uzdrīkstēšanās: jo tā ir lielāka, jo labāk," uzskata Dāvis.

Tāpat abi mūziķi dalās savās atklāsmēs par pārsteigumiem šajā konkursā un nākotnē šo sacensību dalībniekiem novēl lielāku uzdrīkstēšanos. "Daudzi pasaulslaveni mākslinieki formāli neatbilst ideālam nevienā parametrā, tāpēc būtu labi, ja šajā konkursā vērtējums notiktu vismaz 20 pozīcijās. Jo klausītājam vienmēr ir svarīga ne tikai mūzika, bet paša cilvēka personība. Tā interesē visvairāk," prāto Dāvis.

Konkursa mākslinieciskais vadītājs Māris Briežkalns pauž prieku par dziedātājas Beātes Zviedres panākumiem: "Iepriekšējos gados finālā viņa netika, bet šogad Beātes sniegums bija ļoti labs. Viņas neatlaidība ir slavējama! Tikai skatoties salīdzinājuma kontekstā to pa īstam var novērtēt. Prieks arī par Oskaru un citiem mūsu mūziķiem. Protams, sevišķi patika arī austriešu trompetists."

Lūgts vērtēt konkursa Grand Prix ieguvēju Daumantu Kalniņu, Māris Briežkalns stāsta: "Daumants nodziedāja tā, kā konkursā pieklājas: ar atdevi, spēku un pārliecību. Tur nebija šaubu! Pārliecinošs priekšnesums - tieši tā jābūt vienmēr: gan konkursā, gan jebkurā citā reizē, kad kāp uz skatuves. Tev jāizstaro enerģija, tai tad vari savu vēsti aiznest klausītājam! Daudzi konkursanti šajā ziņā zaudēja: bez enerģijas, kā skolā..."

Kopumā Māris ar konkursa norisi ir ļoti apmierināts: zāle bijusi pārpildīta visu triju dienu garumā! "Tas ir mūsu konkursa trumpis, kas to atšķir no citiem - koncertus veidojam kā džeza performanci. Turklāt viens no kvalitātes barometriem ir publikas attieksme, bet otrs - pavadošā mūziķu sastāva reakcija: tiklīdz viņi sajūt konkursa dalībnieka kreativitāti - kā viņi atveras! To arī atzīmēja žūrija: tas nav vis parasts konkurss vai eksāmens, bet muzicēšana."

Viesojoties "Jāzepa" studijā, Grand Prix ieguvējs Daumants Kalniņš atklāj savas emocijas pēc konkursa izskaņas: "Sajūtas jau mazliet norimušās un pārvērtušās gandarījumā, ka kaut kas no visa ir sanācis. Ir arī dažas lietas, ko turpmāk ņemšu vērā, analizēšu. Lai gan esmu piedalījies vairākos šādos konkursos ārpus Latvijas, šoreiz bija ne tikai sevi jāpiesaka, bet arī jāataisno uz mani liktās cerības..."

Pērn konkursā uzvarēja Kristīne Prauliņa, šogad - atkal latvietis. Vai tā nudien ir sagadīšanās? "Nekādas priekšrocības mums, latviešiem, protams, netiek dotas, ja nu vienīgi tāpat kā sportā nospēlē "sava laukuma priekšrocības" - ir sava publika, varam brīvāk komunicēt, arī pavadošie mūziķi zināmi. Bet kopumā jau visi latvieši šogad konkursā startēja ļoti labi!"

Vaicāts, kur slēpjas galvenā grūtība, piedaloties konkursā Riga Jazz Stage konkursā, Daumants prāto: "Viena no grūtākajām lietām - atvēlētajās minūtēs parādīt to, ko vēlies. Ja koncertā tās ir 40 minūtes, tad šeit - tikai viens skaņdarbs! Tāpēc ļoti svarīga ir programmas izvēle.

Ar pirmo dienu biju ļoti apmierināts, ka spēju būt konstruktīvs un jūtos stabili un nosvērti. Otrajā dienā emocijas sāka gūt virsroku...

Otrās dienas programmā apzināti iekļāvu arī savu kompozīciju. Tā jau ir arī konkursa būtība - parādīt sevi, nevis kādam līdzināties un mēģināt izdarīt citādāk..."

Visbeidzot, "Jāzepa" veidotāji piedāvā ekskluzīvu sarunu ar dziedātāju un žūrijas pārstāvi Entoniju Strongu no Lielbritānijas (sarunu pilnā apjomā būs iespējams noklausīties 4. maijā). Citstarp viņš uzsver: "Mēģinu smelt iedvesmu no dažādiem avotiem: lasot grāmatas, klausoties izcilus džeza mūziķus, arī iepazīstot jaunos māksliniekus, kuri nāk ar svaigām idejām. Tas ir jauks atgādinājums, ka arī es varu vienmēr pamēģināt kaut ko jaunu! Šāda veida konkursā man kā dalībniekam laikam tā īsti neveiktos: tikai ar vienas dziesmas palīdzību parādīt, kas tev ir pa spēkam - tas ir ļoti grūti. Man patīk iesildīt publiku, iekustināt īstās vibrācijas... Bet paveikt to vienas dziesmas ietvaros ir teju neiespējami! Tieši tāpēc novērtēju un cienu katra dalībnieka veikumu."

Atgādināsim, ka konkurss Riga Jazz Stage 2015 no 9. līdz 11. aprīlim risinājās kinoteātrī  Splendid Palace. Koncertos piedalījās 23 jauni džeza mākslinieki no 12 dažādām valstīm: 7 trompetisti un 16 vokālisti. Katru vakaru notika arī jam sessions Kaņepes Kultūras centrā.

Žūrija lēma, ka kategorijā "Džeza vokāls" Grand Prix piešķirams Daumantam Kalniņam no Latvijas, savukārt kategorijā "Džeza trompete" Grand Prix pienākas Gerhardam Ornigam (Gerhard Ornig) no Austrijas; viņš arī ieguva balvu par labāko improvizāciju konkursa koncertu. Īpašā Maestro Raimonda Paula balva tika pasniegta džeza vokālistei Polīnai Zizakai no Krievijas.

Dziedātājas un pedagoģes Ingas Bērziņas vērtējumu par konkursa fināla un superfināla kārtu priekšnesumiem klausieties 11. aprīļa raidījumā "Post factum"!

Konkurss!

Jautājums: nosauciet leģendāro trompetistu, kurš ieskaņoja mūziku 1958. gadā uzņemtajai filmai "Lifts uz ešafotu".
Balvā: ielūgums divām personām uz JVLMA simfoniskā orķestra sezonas noslēguma koncertu 25. aprīlī.
Atbildes jāsūta uz e-pastu jazeps@latvijasradio.lv līdz pirmdienai, 20. aprīlim.