"Jāzeps" uzsāk jaunu tradīciju – katra mēneša pēdējā ceturtdienā 15 minūtes veltīsim tikai džezam.

Būsim lietas kursā par esošo un gaidāmo, tiksimies ar mūziķiem un rūpēsimies par to, lai klausītāji būtu informēti par svarīgo un aktuālo džeza mūzikas dzīvē. Par to rūpēsies divi JVLMA džeza mūzikas studenti - Santa Šillere un Artūrs Sebris.

Oktobris bijis skaistu koncertu, nebijušu projektu, kā arī lieliskiem jaunumiem bagāts mēnesis. Dienas gaismu beidzot ieraudzījis pirmais džeza žurnāls. Tas ir digitālais žurnāls, kas veidots uz mājas lapas jazzin.lv bāzes – šajā tīmekļa vietnē arī ir iespēja iepazīties ar pirmo žurnālu, kā arī turpmāk gaidāmajiem. Pie žurnāla tapšanas strādā Wise Music Society, mūzikas menedžeri un Latvijas džeza mūziķi.

Tāpat zīmīga ir 17. oktobrī izskanējusī "Latviešu džeza svīta 2", kur Latvijas Radio bigbends sadarbībā ar trim latviešu jaunās paaudzes mūziķiem – Rūdolfu Macatu, Matīsu Čudaru un Kristu Auznieku – ļāvās pavisam jaunam, drosmīgam un līdz šim nebijušam lidojumam.

Aktīvi darbojas arī džeza klubs-bārs "Trompete", kur šomēnes varēja dzirdēt Agitas Rando trio, Evilenas Protektores kvartetu, zviedru ģitāristu Tomasu Janzonu, Krista Saržanta kvintetu, kā arī lietuviešu bundzinieka Mindauga Stumbra kvartetu.

Par džeza mājvietu tapušajā Pashkevich Jazz Club šomēnes norisinājās veseli 29 džeza pasākumi. Jā, mums beidzot ir vieta, kur džezu var dzirdēt teju katru dienu. Oktobrī šeit skanēja trombonista Laura Amantova kvarteta debijas diska prezentācijas koncerts, apvienība Jazzatomy, Modālais džeza ansamblis, Denis Pashkevich hard bop legacy, "Pieneņu vīns", Funcoolio, Kristapa Lubova kvintets, kā arī neatņemamās džema sesijas ar saksofonistu Tomu Rudzinski un pianistu Ņikitu Bratus.

Lieki piebilst, ka tieši oktobrī savas jubilejas atzīmējuši divi latviešu džeza saksofonisti – tikko minētais Toms Rudzinskis un Egils Straume. Tieši viņi būs mūsu raidījuma galvenie varoņi. Vispirms - intervija ar Tomu, pēc tam - stāsts par Egilu.

Toms savas svinības izvērsa plašāk, 22. oktobrī organizējot dzimšanas dienas koncertu Denis Pashkevich džeza klubā. Aicinām Tomu uz nelielu sarunu, lai noskaidrotu, kā radās tieši šāda svinību ideja un ko klausītāji varēja dzirdēt…

Veidojot šo raidījumu, Santa un Artūrs prātoja, kuram no latviešu saksofona vecmeistariem oktobrī arī ir jubileja. Viņu acīs iekrita Egils Straume. Raimonda Paula melodija no kinofilmas "Ilgais ceļš kāpās" noteikti būtu pirmais, ko iedomājamies, izdzirdot viņa vārdu. Saksofonistam, kurš nu jau vairākus gadus dzīvo ārpus Latvijas un viņa vārdu tik bieži vairs nedzirdam, ieskaņojis milzumdaudz skaņdarbu gan džeza, gan klasiskās mūzikas žanrā.

Egils Straume dzimis 1950.  gada 4. oktobrī Rīgā. Virtuozs klarnetists, saksofonists un komponists. Gan akadēmiskās, gan džeza mūzikas pārstāvis. Džeza mūziķis ar ievirzi uz free džezu. Sākumā Egils iepazīst klavieres, pēc tam klarneti, bet 12 gadu vecumā, iepazinies ar saksofonu, viņš atrod laiku arī šim neobligātajam instrumentam un slepus no skolas kopā ar citiem, gados vecākiem entuziastiem, spēlē džezu.

Egila mūzika nonāk līdz Vitālija Dolgova absolūtajai dzirdei, un pusaudzis tiek uzaicināts uz Radio orķestri, kā gados visjaunākais mūziķis šī kolektīva vēsturē.

Lai noskaidrotu vairāk par tā laika mūzikas dzīvi, par satikšanos mūzikā un kopīgu saspēli ar Egilu, Artūrs devās aprunāties ar viņa kolēģi - bundzinieku Māri Briežkalnu.

Egils Straume konservatorijā pabeidzis ne tikai klarnetes, bet arī kompozīcijas klasi. Piemēram, viņa kora dziesmas un citas kompozīcijas pirmatskaņoja "Ave sol", kurā, starp citu, pats ir arī dziedājis.

Bet džezā Egilu aizvien vairāk sāk aizraut free jazz mūzika, polifonija un poliritmija, kaut ko no tā var dzirdēt arī viņa trio ierakstos. Laika gaitā trio ir uzstājies gandrīz visās Eiropas zemēs. Tā sastāvā spēlēja Egils Straume - alta saksofons, soprāna saksofons, klarnete, stabule; Māris Briežkalns - sitamie instrumenti; Ivars Galenieks - kontrabass.

Vēl no Māra Briežkalna uzzināsim par Trio darbību, kā arī noskaidrosim ar ko Egils Straume nodarbojas šobrīd.

Egila Straumes personību varētu raksturot šādi: pašam rakstīt, pašam iestudēt, pašam atskaņot. Pārvaldīt instrumenta spēli. Apgūt vairākas svešvalodas. Uztvert apkārtējo pasauli tās daudzveidībā un attēlot to skaņās. Lai nav vienaldzīgu klausītāju. Lai ir dažāda attieksme pret vienu un to pašu darbu, lai dažādas būtu arī atsauksmes.