"Jāzepa" studijā viesojas Starptautiskajā Friderika Šopēna konkursā Ķīnā nupat uzvaras laurus ieguvušais latviešu pianists Georgijs Osokins.

Sarunā ar Signi Lagzdiņu un Dāvi Eņģeli talantīgais mūziķis stāsta gan par konkursa aizkulisēm, gan Ķīnas klimatu, Šopēna retoriku un daudz ko citu.

Pianists atklāj, ka konkursa norisē valdījis visai stingrs grafiks, tāpēc vien ceromonijas dienā izdevies apskatīt, kā rit dzīve Ķīnā. 

"Pārliecinājos, ka Ķīna ir gluži cits kontinents: tajā valda atšķirīga pasaule ar saviem dabas likumiem un laika organizāciju. Esmu ļoti apmierināts ar savu ceļojumu," uzsver pianists, taču neslēpj mazu vilšanos, ka konkursā ieguvis otro, nevis pirmo vietu. "Jā, ir nožēla, ka nedabūju zeltu. Bet zinu arī, ka mana interpretācija var izraisīt pretrunas - man ir savs Šopēna mūzikas redzējums un individuāls viedoklis par viņa daiļradi."

Interesanti, ka žūrija, kurā rindojušās pasaules pianisma slavenības, šoreiz balsojusi atklāti. "Manā gadījumā viņu balsojums bija raibs: viens ielika pirmo, cits - pēdējo vietu... Īstenībā mūziķim tas ir liels kompliments, ja tava koncepcija izraisa tik lielas pretrunas," prāto pianists un neslēpj, ka konkursos parasti muzicē brīvi - kā koncertā vai festivālā, nedomājot par to, lai izpatiktu žūrijai.

"Diemžēl konkursos māksla pārvēršas par sportu, kur nepieciešams parādīt muskuļus, savu virtuozitāti un tehniskās iespējas. Tāpēc žūrijai es vienmēr spēlēju tā, it kā viņi būtu skatītāji. Iespējams, tas ir iemesls, kāpēc tiku tik tālu," vaļsirdīgi stāsta Georgijs Osokins.

Pianists arī stāsta, cik daudz darba prasījusi gatavošanās konkursam, jo tajā pieprasīts milzīgs repertuārs - veselas četras kārtas!

Attiecības ar Friderika Šopēna mūziku Georgijam ir īpašas.

"Šopēna mūzika ir spilgta, fantastiska un arī ļoti žanriska: neizpētot poļu folkloru, ir grūti to interpretēt. Lai gan to var interpretēt ļoti dažādi, izvēlos individuālu pieeju. Man svarīgs ir tieši konkrētais skaņdarbs. Manuprāt, Šopēns ir viens no lielākajiem simbolistiem, pat izteiktāks, nekā Bahs! Viņa mūzikā rodami simboli, kas nāk tieši no viņa izveidotās pasaules - piemēram, militārā tēma, dzimtenes mīlestība, garīgā tematika. To visu savienot ir ļoti grūti... Esmu prātojis, ka mana pieeja ir līdzīga tam, kā rīkojies Svjatoslavs Rihters, kurš par katru Šopēna darbu veidojis savu stāstu. Tas vienmēr palīdz."

Vēl sarunā ar "Jāzepu" Georgijs ieskicē savus nākotnes plānus: nākamā gada sākumā gaidāms viņa solokoncerts, kurā tiks  atskaņota tikai Friderika Šopēna mūzika, bet no Polijas puses saņēmis ierosmi veidot jaunu albumu - protams, ar Šopēna mūziku. Visbeidzot, Georgijs šogad uzsāks studijas J. Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā un stāsta, kālab izlēmis studēt Latvijā.

Konkurss!

Jautājums: 4. septembrī plkst. 18.00 JVLMA Lielajā zālē notiks intriģējošs koncerts via ex idea, kurā klavieru dueta Antras un Normunda Vīksnes, flautistes Daces Bičkovskas un saksofonista Ainara Šablovska interpretācijā klausītāju vērtējumam tiks nodoti trīs pirmatskaņojumi Latvijā. Kādi būs šie pirmatskaņojumi?
Balva. Atsūtot vismaz vienu no pirmatskaņojumu nosaukumiem, iegūsit ielūgumu divām personām uz šo koncertu.
Atbildes jāsūta uz e-pastu jazeps@latvijasradio.lv līdz 1. septembrim.