Raidījuma "Jāzeps" studijā viesojas klavieru kvartets Quadra jeb pianists Rihards Plešanovs, vijolnieks Arvīds Zvagulis, altists Pēteris Trasuns un čellists Kārlis Klotiņš.

Uzzinām gan par to, kā, kad un kāpēc mūziķi apvienojušies, gan par neseno atklājumu – Andra Dzenīša 18 gadu vecumā komponēto klavieru kvartetu, kas šajā vasarā mūziķu izpildījumā Madonas latviešu mūzikas svētkos piedzīvojis savu "otratskaņojumu" pēc 18 gadiem, gan par 22. augustā gaidāmo koncertu festivāla "Dominante" ietvaros Rīgas Sv. Pētera baznīcā. Tur skanēs Tālivalda Ķeniņa, Olivjē Mesiāna, Agra Engelmaņa mūzika, kā arī tiks pirmatskaņots Armanda Aleksandravičus īpaši šim sastāvam un notikumam komponētais opuss In hac spe vivo.

Arvīds Zvagulis smej, ka katram no Quadra kompānijas esot sava versija par to, kā cēlušies. Bet vispār viss sācies 2010. gadā Madonas latviešu mūzikas svētkos, kur viņš saticies ar Pēteri Trasunu. Saprašanās bijusi tik laba, ka sākotnēji nolēmuši veidot stīgu kvartetu vai trio, bet rezultātā dzimis klavieru kvartets.

Mazliet tuvāk par pašiem mūziķiem. Rihards stāsta, ka šobrīd esot nedaudz piestājis Latvijā un izmanto iespēju uzspēlēt ar jaukajiem kolēģiem, bet, iespējams, atsākšot studijas Maskavas konservatorijā. Kamēr Riharda Latvijā nav, pārējie trīs mūziķi čakli muzicē stīgu trio sastāvā. Arvīda pamatdarbs ir muzicēšana Latvijas Nacionālajā simfoniskajā orķestrī, taču kamermūziku viņš sauc par savu sirdslietu un to pamest negrasās itin nekad. Pēteris studē Latvijas Mūzikas akadēmijas 3. kursā un muzicē kamerorķestrī Sinfonietta Rīga. Šajā orķestrī no tā dibināšanas brīža spēlē arī Kārlis, kurš turklāt iesaistījies arī Sinfonietta Rīga stīgu kvarteta sastāvā.

Īpašu nozīmi savā repertuāra politikā Quadra puiši piešķir stīgu trio, īpaši jau latviešu komponistu rakstītajiem darbiem šajā žanrā. "Tā ir mūsu misija - esam gluži vai ieurbušies latviešu stīgu trio novadā," lepni paziņo mūziķi un stāsta, ka latviešu mūzikā jau stīgu trio nemaz tik dauz nav - vien kādi seši vai septiņi. Tad nu viņu mērķis ir tos visus ne tikai spēlēt koncertos un pēcāk ierakstīt (kaut savai "pūralādei"), gan rosināt komponistus sacerēt jaunus opusus šajā žanrā.

Arī 22. augusta koncertā skanēs veseli divi stīgu trio: Tālivalža Ķeniņa stīgu trio, kas būs koncerta centrālais notikums, gan Armanda Aleksandravičus īpaši šim sastāvam un notikumam komponētais opuss In hac spe vivo.

"Ķeniņa darbs ir ģeniāls: esam to spēlējuši un arī turpināsim to darīt. Agris Engelmanis - īpatnējs, interesants komponists, it kā viņa mūzika ir šķietami vienkārša, bet no otras puses nemaz tik viegli tai nevar tikt klāt." Īpaši tēlainus vārdus puiši velta Armanda Aleksandravičus brīnišķajam, asociatīvajam jaundarbam.

Vēl sarunā puiši stāsta, kā atklājuši Andra Dzenīša klavieru kvartetu, kas tapis kā komponista diplomdarbs, absolvējot Dārziņskolu, mācoties pie Pētera Vaska. Viņi visi pauž vienprātīgu apbrīnu: kā gan tāds jauns puisis, kāds tolaik bijis Dzenītis, varējis sarakstīt tik kvalitatīvu, monumentālu, iespaidīgu, mūziķus inspirējošu darbu...

Visbeidzot, intervijā Vizmai Zvaigznei puiši stāsta arī par plāniem, kas saistīti ar aktivitātēm Kaņepes Kultūras centrā un pauž neviltotu prieku par darba procesu, kādā viņiem noritot mēģinājumi. Ak, jā - un vēl viņiem ļoti patīkot runāties ar skatītājiem savos koncertos...

Konkurss!

Jautājums: Par kura pasaules literatūras vēsturē pazīstama daiļdarba devīzi tiek uzskatīta frāze In hac spe vivo jeb "Šajā cerībā es dzīvoju?"
Balvā: Eiropas džeza orķestra un Annas Sofijas Sederkvistas (Ann-Sofi Söderqvist) albums ar Stokholmā 2013. gadā notikušā koncerta ieskaņojumu.
Atbildes jāsūta uz e-pastu jazeps@latvijasradio.lv līdz 25. augustam!