Visupirms "Jāzeps" atskatās uz Riga Jazz Stage 2016 konkursa norisi... Lūk, Grand Prix ieguvēji: kategorijā "Džeza vokāls" - Ēriks Leithauzers (Erik Leuthauser, Vācijas), bet kategorijā "Džeza trombons" - Robinsons Kurī (Robinson Khoury, Francija.

Džeza bundzinieks Tālis Gžibovskis atzīst: "Robinsons Kurī ir īsts dabas bērns, ļoti strādīgs. Viņā apvienojušās divas vērtīgas lietas - gan ģenialitāte uz darbu, gan apdāvinātība un harizma. Ja Dieva dāvana un dzirksts ir, to jūt cauri septiņiem mēteļiem. Esmu patriots, tāpēc priecājos, ka neviens no mūsu dziedātājiem nekrita ārā. Džezs - tas nav tkai standarts." Tālis atklāj arī citas savas simpātijas.

Džeza dziedātāja Inga Bērziņa: "Arī man šķiet, ka Robinsons bija labākais no trombonistiem. Arī vokālisti bija ļoti intersanti, kā jau katru gadu. Pēc konkursa ir daudz pārdomu - kā vienmēr. Par specifiku, par cilvēkiem, kuri piedalās un piesakās. Kopējais iespaids - bija interesanti. Tas, kā turējās mūsu meitenes, bija labi. Viss izskatījās līmenī, turklāt šogad bija daudz jaunu dziedātāju."

Pēc konkursa "Jāzeps" izvaicāja arī laureātus.

Ēriks Leithauzers: "Esmu ļoti ieinteresēts laikmetīgās mūzikas tehnikās. Bet divpadsmittoņu skaņdarbs, ko dziedāju finālā, bija mana trešā kompozīcija. Studiju procesā cenšos ļoti daudz komponēt. Jā, nedaudz klausos arī Jaunās Vīnes skolas komponistus, mani interesē dodekafonija. Nesen sev atklāju Olivjē Mesiāna kormūziku, man ļoti patīk arī Meredita Monka. Mīlu džezu, sevišķi bībopu, tādēļ saviem skaņdarbiem pats rakstu arī vārdus."

Ēriks kā neviens cits konkursā eksperimentēja ar stiliem, miksēja žanrus. Vai viņam ir sava definīcija, atbilde uz jautājumu – kas ir džezs? "Labs jautājums! Nupat ar draugu par to runājām. Man šķiet, es īsti pat nezinu, kas ir džezs. Tas ir kas vairāk par stilu, jo tajā apvienojas vairāki stili. Tas ir arī dzīvesveids.

Man džezā vissvarīgākā ir brīvība, kādu nevar pieredzēt nekur citur. Iespēja izteikt sevi improvizācijā, ļaut sev saplūst ar mūziku.

Tā ir brīvība, kuru neredzu citos žanros, piemēram, popmūzikā."

Robinsons Kurī: "Trombonu pirmo reizi sāku spēlēt sava tēva bigbendā - viņš ir džeza pianists. Tolaik tētis dzīvoja Lionā un vadīja paša dibināto Lionas džeza orķestri. Tur četru gadu vecumā arī iemīlēju trombonu.

Mīļākais brīdis šajā konkursā, šķiet, bija pirmais mēģinājums, kad sastapos ar konkursa pavadošo kombo. Satriecošs, lielisks ansamblis! Sajutos lieliski, spēlējot tik izcilu mūziķu pavadībā.

Esmu ļoti gandarīts par balvu. Novērtēju pieredzi, kuru guvu pārējo dalībnieku sabiedrībā, ceru uzturēt kontaktus, sevišķi ar Ēriku. Konkursa trīs dienas bija lieliskas."

Savukārt 12. aprīlī Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā notika Latvijas mūzikas vidusskolu izglītības programmas "Mūzikas vēsture un teorija" audzēkņu valsts konkurss. Tajā noritēja pārbaudījumi dažādās muzikoloģijas un kompozīcijas disciplīnās, par kurām "Jāzepam" vairāk stāsta Luīze Lejasmeiere no Ventspils mūzikas vidusskolas. Viņa atklāj, kādi  bijuši galvenie uzdevumi un kā ar tiem tikusi galā. Tieši Luīzes jaundarbs stīgu kvartetam un soprānam kompozīcijas konkursā atzīts par labāko. "Savā būtībā tas ir ekstraverts - mēģināju attēlot procesus, kas notiek manā galvā," stāsta Luīze, neslēpjot cerību, ka jau pēc pāris gadiem papildinās JVLMA studentu rindas kompozīcijas klasē.

Kopā ar Selgu Menci un Jāni Petraškeviču konkursa žūrijā bija arī Evija Skuķe. Viņa atzīst - atsaucība kompozīcijas konkursā bijusi pārsteidzoši liela, kopumā darbus iesnieguši 16 jaunie skaņraži, no kuriem viens puisis iesniedzis pat veselus divus, turklāt ļoti atšķirīgus darbus. "Katra skola bija ar savu identitāti. Vērtēšanas darbs nebija sarežģīts, ātri vienojāmies par saviem favorītiem. Interesanti bija vērot, kā katrs no šiem jauniešiem uzsūcis vai -m tieši pretēji - atgrūdis sava pedagoga radošo rokrakstu. Luīze izcēlās ar radošu intensitāti. Ļoti labprāt aplūkotu notis! Katrā ziņā, esmu priecīga, ka ir jaunieši, kas vēlas komponēt."

Konkurss!

Balvā: 2 ielūgumi uz filmu "Skaļāk par sprādzieniem"kinoteātrī splendid palace. Seanss šosvētdien, astoņos vakarā, tāpēc atbildes gaidīsim līdz piektdienai. Tās jāsūta uz e-pastu jazeps@latvijasradio.lv.
Jautājums saistībā ar Ērika Leithauzera raidījumā stāstīto: par 12 toņu tehnikas robežpunktu mūzikas vēsturē daudzviet tiek minēts Arnolda Šēnberga 23. opuss. Kas skan šajā opusā?