Šoreiz raidījuma "Jāzeps" viešņa - jaunā komponiste Anna Ķirse! Viņa stāsta gan par saviem iespaidiem Rūras triennālē, gan laikmetīgo operu cikla Lulu rudens sezonas aktualitātēm.

Anna atklāj, ka Rūras triennāle ir viens no pasaules prominentākajiem festivāliem, kas norisinās Vācijas ziemeļrietumos un apvieno mūziku, vizuālo mākslu, deju, teātri un kino. Lielākie pasākumi tiek rīkoti industriālajās telpās.

Kopumā Anna tur pabijusi 10 dienas un apmeklējusi septiņus pasākumus, no kuriem īpaši spilgtu iespaidu atstājis itāļu režisora Romeo Kasteluči iestudētais Igora Stravinska "Svētpavasaris", kur horeogrāfiju veidojušas... 40 dažādas mašīnas jeb tehniskās iekārtas ar vairākām tonnām miltu.

Efektīga bijusi arī Amerikas mūsdienu mākslas spīdekļa Metjū Bārnija līdz šim vērienīgākais un ambiciozākais darbs - videopera River of Fundament – eklektisks darbs sešu stundu garumā, kurā apvienojušies dažādi mūzikas žanri..

„Sajūsmināja arī festivāla publika: izglītota, domājoša, nebija nekādas sačukstēšanās vai izteiksmīgu nopūtu par redzēto, bet gan patiesa vēlme iedziļināties mākslas darbā,” sajūsmināta ir Anna un neslēpj, ka bagātīgos iespaidus, kurus čakli pierakstījusi mazā blociņā, noteikti liks lietā, rakstot savus turpmākos darbus. Viens no tiem – liela mēroga opuss – jau top, bet šobrīd jaunā komponiste par to vēl nevēlas bilst ne vārda…

Saruna turpinās par Annas iniciēto laikmetīgo operu ciklu Lulu, kas no pavasara risinās Kaņepes Kultūras centrā. Intervijā "Jāzepam" viņa atklāj, kādus iestudējumus skatītāji varēs sagaidīt rudens sezonā, kas sāksies 19. oktobrī un turpināsies līdz 14. decembrim, kad Kaņepes kultūras centra kinoteātrī svētdienu vakaros varēs noskatīties piecus atšķirīgus un drosmīgus operu iestudējumus.

"Katru no iestudējumiem ievadīs īsa lekcija, bet sezona noslēgsies ar apaļā galda diskusiju, jo mani pašu joprojām interesē, kas ir opera, kā un vai vispār vajag novilkt robežu," uzsver Anna.

Laikmetīgo operu cikla Lulu rudens sezonu 19. oktobrī atklās Albana Berga opera "Lulū", no kā arī aizgūts cikla nosaukums. Tiks demonstrēts ieraksts no režisora Kristofa Loja veidotā iestudējuma Karaliskajā Londonas Koventgārdena operā diriģenta Antonio Papano vadībā. Lulū atveidotāja būs zviedru dziedātāja Agnēta Eihenholca , kura tiek uzskatīta par visu laiku veiksmīgāko Lulū partijas interpreti. Seansu ar īsu lekciju ievadīs lektore Margo Zālīte, kura studējusi operrežiju Berlīnē un šobrīd Rīgā strādā pie LNO jauniestudējuma "Rigoleto".

2. novembrī skatāmajā Bīta Furera Begehren darbojas tikai divi personāži – Viņš un Viņa. Tiesa, varēs dzirdēt mazliet vairāk: instrumentālu ansambli, vokālu ansambli (Vokalensemble Nova), soprānu un teicēju. Eksotisks ir ne tikai izpildītājsastāvs, bet arī ieraksta vieta – Kaira, Ēģipte. Pie diriģenta pults – pats komponists, kurš pazīstams kā izcils laikmetīgās mūzikas interprets, viens no 1985. gadā dibinātā instrumentālā ansambļa Klangforum Wien izveidotājiem. Režisors – Reinhilds Hofmanis, Viņas lomu dzied soprāns Petra Hofmane – atzīta laikmetīgās mūzikas interprete, Zalcburgas un Lucernas festivāla, Venēcijas biennāles, Rūras triennāles, Wien Modern viešņa. Vairāk par Begehren un Bītu Fureru pirms seansa stāstīs komponists un JVLMA docents Rolands Kronlaks.

Savukārt 16. novembrī – itāļu / šveiciešu komponista Oskara Bianki viencēliena kameropera Thanks to my eyes, kas šobrīd ir vienīgais skatuves žanra paraugs Bianki daiļradē. Viņš pie tā strādājis no 2010. līdz 2011. gadam, pirmizrāde notikusi Francijā 2011. gadā. Libreta pamatā – franču rakstnieka un izrāžu autora Žoela Pomrā luga – vēstījums par identitātes krīzi un identitātes meklējumiem mūsdienu pasaulē. Pats Pomrā ir iestudējuma režisors, instrumentālo partiju atskaņo Ensemble Modern, diriģents – Franks Ollu.

„Seansa apmeklētājiem būs īpaša iespēja pirms operas vērot paša komponista Oskara Bianki stāstījumu par operas tapšanu, idejām un iestudējumu videolekcijas formātā,” atzīmē Anna.

30. novembrī par savu darbu – operu "Dauka", kura pirmizrādi piedzīvojusi Latvijas Nacionālajā operā 2012. gadā, – videolekcijā stāstīs pašmāju komponists Andris Dzenītis.

Rudens sezonu 14. decembrī noslēgs ārkārtīgi neparasts darbs - Heinera Gebelsa instalācija-performance Stifters Dinge, kas pagājušajā gadā bija iekļauta Rūras triennāles programmā.

„To dēvē par klavierdarbu piecām klavierēm bez neviena pianista, teātri bez aktieriem, performanci bez izpildītājmāksliniekiem, izrādi bez cilvēkiem. Uz skatuves ir instrumenti un dažādi priekšmeti, kas pārvietojas un dzīvo gan solistu dzīvi, gan darbojas ansamblī, ir baseins, kas pārvēršas purvā, pēcāk – vulkāna krāterī, notiks arī gadalaiku maiņas un daudzi citi pārsteigumi. Gebelss mākslā meklē veidus, kā sarunāties ar klausītāju dažādos līmeņos,” atklāj Anna Ķirse.

Konkurss!

Jautājums: Rakstot operu "Lulū", Albans Bergs paralēli sarakstīja arī citu darbu – savu pēdējo pabeigto kompozīciju. Tajā citēts Baha korālis. Kurš Berga skaņdarbs te domāts?
Balvā: Ielūgums divām personām uz laikmetīgo operu cikla Lulu rudens sezonas pirmo notikumu – Albana Berga operu "Lulū".
Atbildes jāsūta uz e-pastu jazeps@latvijasradio.lv līdz pirmdienai, 15. septembrim.