Izdevniecība "Skani" nesen laidusi klajā Dānijā dzimušā pūtēju kvinteta Carion jaunāko albumu "Ziemeļvējš", un Carion satricinošo virtuozitāti un artistiskumu varam vērot vairākos video Youtube kanālā.

Kāda ir Carion sadzīve, plāni, ieraksti un spilgtākie notikumi? Par to stāsta divi pūtēju kvinteta Carion mūziķi - klarnetists Egīls Šēfers un obojists Egils Upatnieks.

Ansamblis 2002. gadā dibināts Dānijā, bet abi latviešu mūziķi - Egīls un Egils - pievienojušies mazliet vēlāk: Egīls 2008. gadā, bet Egils pēc Egīla aicinājuma - 2009. gadā. Par to abiem puišiem ir jautrs stāsts...

Carion videoklipi - koši, spilgti, iedarbīgi; tie runā skaidru valodu par šī ansambļa izcilo spēju ar savu atšķirību aizraut publiku. "Patiešām, videofilmās labāk parādās tas, ar ko mēs atšķiramies," stāsta Egīls Šēfers.

Egīls apstiprina, ka Carion atradis savu unikālu skatuves manieri: "Mums patiesi ir ļoti būtiska nevis tikai muzikālā, bet arī vizuālā interpretācija. 

Patiesībā mēs pārvēršamies par aktieriem uz skatuves, jo mūziku izspēlējam ar mīmiku, kustībām un teatrālām etīdēm - reizēm jocīgām un smieklīgām, reizēm - agresīvām, dramatiskām un emocionāli piesātinātām.

Izdzīvojam un parādām attiecības un konfliktus, kas ir mūzikā. Audioierakstā to skatītājs nemana, bet to var parādīt videoklipā, tāpēc arī mēs tos gatavojam."
 

Egils Upatnieks: "Var patikt tas vai nepatikt, bet mūsdienu cilvēkam Rietumu pasaulē pakāpeniski pārējās maņas nonivelējas, un 90 procentos gadījumu informācija tiek uztverta ar acīm. Vizuāli. Var jau teikt, ka pārspīlējam un varbūt tā arī dažreiz ir - mēs par to domājam. Paši uzskatām, ka neejam lētajā virzienā, bet, ja tas var palīdzēt izcelt mūzikas raksturu un arhitektūru, tad - kāpēc nē?"

Vaicāti, vai izteiksmīgajā kustībā padoms tiek prasīts arī deju skolotājiem, puiši neslēpj:

"Protams, bijušas konsultācijas arī ar profesionāliem horeogrāfiem, taču... Viņiem grūti saprast, ka mums vienlaikus jāspēlē - tu nevari soļot, lēkāt, neviens no mums nevar apēsties špagatā - nu, labi, ja nu tikai vienreiz," smejas Egils Upatnieks.

Egils arī neslēpj: "Strīdos dzimst patiesība. Ja iestudējam jaunu darbu, viens vai otrs izdomā, kā varētu izskatīties. Reizēm tas strādā, reizēm nestrādā nemaz. Pirmkārt jau pati mūzika lēnām apaug ar idejām, kad paši līdz niansēm zinām materiālu."

"Izvairos no vārda - horeogrāfija. Horeogrāfija - tie ir deju soļi. Mēs nedejojam," uzsver Egīls Šēfers. "Ja, var būt elementi, pozicionēšanās uz skatuves, kustības, figūras. Ir darbi, kas ļoti pateicīgi tam. Ir darbi, kam tas neder. (..)

Tagad ar lielu degsmi gatavojamies iestudēt Pētera Vaska "Mūziku aizlidojušajiem putniem" - tik tēlains darbs, kā filmu mūzika!

Darbs pie tā sāksies jūnijā. Jūtam, ka tas lēnām augs, un ar laiku varētu būt ļoti interesanta Vaska performance."

Carion lielākoties muzicē Eiropā - Vācijā un vāciski runājošās zemes. Kālab tā? "Šajā reģionā ir vislielākais klasiskās mūzikas tirgus pasaulē. Klasiskā mūzika ir viņu kultūras sastāvdaļa, tāpat kā mums Dziesmu svētki," atzīmē Egīls Šēfers.

Protams, kvinteta koncerti bieži notiek arī tā bāzes valstī - Dānijā, un koncertu ģeogrāfijā netrūkst arī eksotiskāku valstu - piemēram, interesantas atmiņas puišus saista ar Apvienotajiem Arābu Emirātiem.