6. martā "Lielās mūzikas balvas 2017" pasniegšanas svinīgajā ceremonijā pie saviem jaunajiem īpašniekiem nonāks 8 Armanda Jēkabsona darinātās sudraba statuetes.

Septiņās kategorijās balvas ieguvēju vārdi vēl noslēpumā tīti, bet balva par mūža ieguldījumu piešķirta komponistam Romualdam Kalsonam - slaveno "Kāzu dziesmu" un aizkustinoši dzīvesgudro "Vienkāršo dziesmu", operas "Pazudušais dēls", asprātīgu bērnu skaņdarbu, efektīgu orķestra opusu un estrādes dziesmu autoram, arī daudzu šodien pazīstamu vidējās paaudzes skaņražu – Alvila Altmaņa, Kristapa Pētersona, Santas Ratnieces, Sabīnes Ķezberes un citu personību skolotājam, diplomētam diriģentam un Latvijas Radio kādreizējam toņmeistaram, kura veidotie ieraksti joprojām skan radio ēterā.

Kļūt par komponistu bijis Romualda Kalsona sapnis jau kopš diezgan agriem gadiem. Tam viņš mērķtiecīgi tuvojies, apgūdams dažādus mūzikas instrumentus, mūzikas vidusskolas laikā piestrādājot par Operas un baleta statistu, lai skatuvi iepazītu no iekšpuses, pētīdams klasiķu partitūras un līdz zināmai robežai pat ļaujoties sava pirmā diriģēšanas skolotāja Leonīda Vīgnera savdabīgajai diriģēšanas apmācības metodei.

Jau kompozīcijas aroda mācekļa gados Romualds Kalsons deklarējis, ka "gribot allegro", nevis latviskajai mentalitātei raksturīgo filozofiski apcerīgo noskaņu, kaut arī Romualda Kalsona darbos atrodams viss – lirika un parodija, traģika un sarkasms, stilizācija, humors un salda smeldze.

Tur ir interesantas idejas, aizraujošs vēstījums un dažubrīd tādi tembrāli atradumi, kas liek aizrauties pat elpai!

Ar Romualdu Kalsonu tiekamies viņa Garciema mājā. Pēc uzticamās dzīvesbiedres, dziedātājas Irēnas Kalsones aiziešanas mūžībā, rūpes par 82 gadus veco tēti pārņēmusi viņa meita Karolīna ar ģimeni. Romualds Kalsons "Klasiku" sagaida kā allaž elegants, un, sprēgājot malkai iekurtā Jotul krāsniņā, atceramies kādu fotogrāfiju, kur Romualds Kalsons kopā ar Paulu Dambi, Pēteri Vasku un Gintaru Rinkēviču redzams Ziemassvētku vecīša tērpā. Everģēlības gan viņš atļaujoties tikai mūzikā, seko piebilde, un mēs noskaņojamies uz nopietnas nots. Vismaz – sarunas sākumā.