Sestdienas rītā "Klasikas" studijā ar prieku atkal sveicinām vitālas enerģijas un atraktīvu ideju pārpilno režisori Margo Zālīti.

Šoreiz sarunas centrā - multimediālais koncertuzvedums, kas 27. aprīlī būs skatāms un klausāms Latvijas Nacionālajā operā. Pasaules pirmatskaņojumu šajā vakarā piedzīvos komponista Ērika Ešenvalda simfonija "Ziemeļu gaisma". Piedaloties Liepājas Simfoniskajam orķestrim, Valsts akadēmiskajam korim "Latvija" un diriģentam Mārim Sirmajam, tiks uzburts stāsts par ziemeļu tautās leģendām apvīto polārblāzmu, ko paspilgtinās ekspedīciju laikā dokumentētie video un dabas skaņu materiāli. Savukārt koncerta pirmajā daļā klausītājiem būs iespēja baudīt Baltijas izcilāko komponistu darbus korim: skanēs Arvo Perta, Uģa Prauliņa, Riharda Dubras, Veljo Tormisa, Selgas Mences, Gundegas Šmites un Jēkaba Jančevska mūzika. Pie uzveduma režijas grožiem ķērusies tieši Margo. Protams, uzzinām arī par citām šī brīža svarīgākajām aktualitātēm, kas nodarbina Margo sirdi, prātu un fantāziju.

"Koncertā pretstatīta tumsa un gaisma. Gaismu jeb Polāro dienu simbolizēs pirmā daļa, kurā skanēs a cappella mūzika - ļoti brīnišķīgi darbi, kurus izvēlējies Māris Sirmais.

Manis iniciēta ir ideja par gaismu - par to, kā tā rodas, kā top. Pirmajai daļai kontrastēs Ērika Ešenvalda mūzika par Polāro nakti. Šī ir mana mīļākā tēma, jo pati esmu pusgadu dzīvojusi Grenlandē.

Tāpēc esmu personīgi pazīstama ar šo dabas fenomenu - ziemeļblāzmu, pie kuras jau biju pieradusi," stāsta Margo.

Viņa atklāj, kā uzvedumā veidota sintēze ar dažādām mākslas formām - tā, lai viena otru nenoēd. "Mūsu rīcībā ir unikālas fotogrāfijas un videomateriāli, kas tapuši aiz Polārā loka īpaši šim projektam. Lai gan ar videomākslu, protams, jāuzmanās - tā parasti dominē.

Bet ar Ēriku Ešenvaldu un vispār komponistiem ir ļoti viegli - zinu, kā viss funkcionē, kāds ir viņu domāšanas veids. Šobrīd esam brīnišķīga komanda!

Jo plaisa starp laikmetīgo un ikdienā saprotamo mūziku top arvien lielāka, un multimediālais risinājums spēj veidot tiltu starp šīm nesasniedzamajām pasaulēm."

Sarunās turpinājumā Margo atskatās uz atraktīvo, dārgo un komplicēto "Kartupeļu operas" projektu, kas sagādājis prieku gan pieaugušajiem, gan bērniem, gremdējas pārdomās par pirmizrāžu veiksmēm un neveiksmēm, savu kļūdu transformēšanos efektos, kā arī atklājumiem režisora profesijā, kurā liela loma atvēlēta intuīcijai, mākslinieku ego norīvēšanai. Tāpat Margo labprāt dalās savos nākotnes plānos. Vairāki projekti rit Berlīnē, savukārt lieli plāni saistīti ar Polijas galvaspilsētu: 21. decembrī Varšavas kameroperā pirmizrādi piedzīvos Margo un jaunā poļu komponista Dariuša Pšibilska kopīgi veidotā laikmetīgā baroka opera, kuras sižets aizgūts senajā leģendā par Orfeju.

Savukār Latvijā Margo būs sastopama vasarā, jo XI Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku koncepcija ir tieši viņas rokās.

"Līdz šim svētku formāts bijis noslēgts; tajos piedalījušies tikai latviešu kori. Šogad kopā ar Māri Sirmo strādājam pie manas ierosmes, ka svētkos tiks aicināti piedalīties arī mazākumtautību pārstāvji - latviski dziedoši kori. Tas būs kā tāds Nosa šķirsts!"