No 15. līdz 21. oktobrim Rēzeknē, Latgales vēstniecībā GORS, notiks otrais ērģeļmūzikas festivāls ORGANismi, kura mākslinieciskā vadītāja ir ērģelniece Iveta Apkalna.

"Pērn, pēc festivāla noslēguma akorda izskanēšanas visa komanda sēdējām, priecājāmies par padarīto, bet tajā pašā vakarā starp šampanieša glāzēm parādījās arī darba jautājumi, ko darīsim nākamajā festivālā.

Sapratu: tīkami smagais vezums būs uz maniem pleciem...

Jo pirmais festivāls izdevās lielisks – pašu uzceltā latiņa ne tikai jānotur, bet jāspēj arī tai pacelties pāri,” stāsta Iveta.

"Taču labā ziņa tovakar, ar kuru droši vien pārsteidzu arī pārējos, bija tā, ka paziņoju – man ir ideja, zinu, kas tiks spēlēts, kādi mākslinieki brauks… Uz karstām pēdām arī toreiz sākām visu jau apspriest.”

Iveta neslēpj: "Arī šogad turpinām ieturēt pamatideju – par kvantitāti daudz svarīgāka ir kvalitāte.

Ērģeles ir tik komplicēts instruments, ka pārbarot publiku ar pārāk daudz ērģeļmūzikas ne vienmēr ir labi…

Tā nu palikām pie skaitļa "trīs” - Svētās Trīsvienības - ka nepilnas nedēļas laikā skanēs trīs koncerti, bet katrs no tiem savā jomā būs īsts smagsvars."

Otrā festivāla koncertus caurvīs "Divatā" jeb Duo motīvs. Festivāla programmā šogad piedzīvojami pieci notikumi – divi koncerti, zinātniskais teātris, sarunu vakars un jaunuzvedums.

Ivetai īpaši liels gandarījums, ka beidzot tiks realizēts viņas vairāk nekā desmit gadu garumā lolotais sapnis - muzikālā sadarbība, duets, tas, ko ērģeļmūzikā nemaz tik bieži neredzam: programma ērģelēm un klavierēm. "Beidzot mums ir visas iespējas – atbilstoša skatuve, ērģeles.

Par to, ka mans dueta partneris būs pianists Juris Žvikovs, nešaubījos ne brīdi!

Viņš savulaik bija gan mans studiju biedrs, gan mans pedagogs.”

Festivāla atklāšanas koncerts "Apkalna un Žvikovs" skanēs 15. oktobrī plkst. 18, un abu mūziķu saspēlē izskanēs Jūliusa Roibkes, Sezāra Franka, Žana Langlē un Nadži Hakima skaņdarbi.

Svētdien, 16. oktobrī plkst. 17 , festivāla otrajā koncertā divu Francijas ērģelnieku – Libāna dzimušā, šobrīd Francijā dzīvojošā ērģelnieka, komponista, ērģeļspēles skolotāja Nadži Hakima (Naji Hakim) un franču ērģelnieces Marijas-Bernadetes Djuforse (Marie-Bernadette Dufourcet) pāra saspēle. Abu ērģelnieku izpildījumā izskanēs arī cikls "Apustuļi", kuru diviem ērģelniekiem radījis pats Nadži Hakims. Viņš smēlies iedvesmu no Lukas Kranaha (vecākā) kokgriezumu sērijas, kurā attēlots Kristus un viņa mācekļi.

Pirmdien, 17. oktobrī plkst. 18 festivāla tēmu divatā interaktīvā šovā atklās arī zinātniskā teātra Laboratorium.lv eksperimentu meistari. Otrdien, 18. oktobrī, plkst. 18 notiks sarunu vakaru ar festivāla māksliniecisko vadītāju un ērģelnieci Ivetu Apkalnu.

Piektdien, 21. oktobrī, plkst. 18 koncertuzvedumā Jāņa Ivanova Rēzeknes mūzikas vidusskolas (JIRMV) Mūzikas skolas audzēkņi un ērģelniece Iveta Apkalna turpinās atklāt divu, abu stāstu caur diviem es – kas es esmu šodien un kas es varētu būt esošajā vai iedomātajā nākotnē. Šī gada koncertuzveduma pamatā ir itāļu rakstnieka Džanni Rodāri (Gianni Rodari) grāmata "Pasakas pa telefonu". Koncertuzveduma radošā grupa – režisore Māra Zaļaiskalns, telpas un tērpu radītāja Ināra Apele, kustību konsultante Lilija Lipora un gaismu režisors Ervīns Šaicāns mūzikas, valodas un kustības saspēli pārvērtīs par priecīgu, ar fantāziju piepildītu notikumu.

Visbeidzot, vaicāta, ko īsti nozīmē svaigākais jaunums - titulētās ērģelnieces gods Elbas filharmonijas jaunajā koncertzālē, Iveta aizrautīgi stāsta:

"Tas ir viens no manas radošās dzīves beidzamā laikā lielākajiem notikumiem un pārsteigumiem – nebiju gaidījusi, ka tikšu uzaicināta pildīt tik atbildīgu un radošu amatu - kļūt par Elbas filharmonijas titulēto ērģelnieci."

Tas nozīmē, ka gan šobrīd, pirms Elbas filharmonija ir atklāta, gan arī pēc tam tieši Iveta Apkalna būs tā persona, kura ne tikai tajā esošās ērģeles regulāri spēlē, bet radīs arī šī instrumenta seju: "Būšu tā, kura pārstāv šo instrumentu ne tikai Hamburgā, bet visā Vācijā, medijos. Lielā, atbildīgā pozīcija, kuru ieņemšu, nozīmēs radīt šo ērģeļu veiksmīgu un labvēlīgu startu jaunajā Filharmonijā, rūpējoties par to, kas notiks, kas uz tām spēlēs, kāda mūzika tiks atskaņota. Tāpat man būs jāspēj ieinteresēt komponisti radīt jaundarbus tieši šim instrumentam.”